Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Competencias profesionales para el trabajo con población multilingüe y multicultural en España: creencias, prácticas y necesidades de los/las logopedas

dc.contributor.authorNieva Ramos, Silvia
dc.contributor.authorAguilar-Mediavilla, Eva
dc.contributor.authorRodríguez, Lidia
dc.contributor.authorConboy, Barbara
dc.date.accessioned2024-02-05T13:56:53Z
dc.date.available2024-02-05T13:56:53Z
dc.date.issued2020
dc.descriptionBackground and aims: The increase in the number of people who require bilingual and multilingual speech-language intervention justifies reviewing the current practices of Speech-Language Therapists (SLTs), who are ethically responsible for providing the best possible evidence-based intervention to the families with whom they work. There is, therefore, a clear need to competently serve populations with linguistically and culturally diverse backgrounds. The goal of this work was to document the beliefs, needs and practices of SLTs in Spain, as well as to obtain a deeper understanding of linguistic, cultural and professional competencies from the perspective of SLTs. Method: Based on previous work in other countries, a questionnaire was designed to study multilingual and multicultural speech-language intervention in Spain. The sample consisted of 208 SLTs working with a diverse population across regions of Spain. Results: Eighty-four percent of the survey respondents reported that they speak more than one language, but only 56% considered themselves bilingual; 77% reported having faced the challenge of working with multilingual people; 86% reported that they had not received training focused on this diversity and 92% reported that they lacked resources for conducting bilingual speech and language evaluations. Nevertheless, there were significant differences in the beliefs and practices when bilingual and monolingual SLTs were compared. Conclusions: This work, with results similar to those of previous studies, provides a first step for designing methods, policies and resources to improve professional competencies and multilingual practices. Several challenges for SLTs facing this new social reality are discussed.
dc.description.abstractAntecedentes y objetivos: El aumento del número de personas que precisan intervención logopédica bilingüe y multilingüe justifica que las actuales prácticas logopédicas sean revisadas. Los/as logopedas son éticamente responsables de proporcionar la mejor intervención posible, basada en la evidencia, a las familias con las que trabajan. Existe, por tanto, una clara demanda de logopedas competentes para atender a población de origen lingüístico y culturalmente diverso. El objetivo de este trabajo es documentar las creencias, necesidades y prácticas desarrolladas en Espana˜ y profundizar en las competencias lingüísticas, culturales y profesionales desde la perspectiva de los/as logopedas. Método: A partir de trabajos previos en otros países, se disena˜ un cuestionario adaptado a la cultura y lengua espanola ˜ para estudiar la situación de la intervención logopédica multilingüe y multicultural. La muestra está conformada por 208 logopedas de todas las comunidades autónomas que trabajan con población diversa. Resultados: El 84% de los encuestados/as declara hablar más de una lengua, pero solo el 56% se considera bilingüe. El 77% ha trabajado con personas multilingües. El 86% declara no haber recibido formación inicial con este enfoque. El 92% declara carecer de recursos para la evaluación logopédica en diferentes lenguas. Sin embargo, aparecen diferencias significativas en las prácticas y las creencias cuando se compara a los profesionales que se consideran bilingües con los monolingües.
dc.description.departmentDepto. de Psicología Experimental, Procesos Cognitivos y Logopedia
dc.description.facultyFac. de Psicología
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationNieva, S., Aguilar-Mediavilla, E., Rodríguez, L., Conboy. B.T. (2020) Competencias profesionales para el trabajo con población multilingüe y multicultural en España: creencias, prácticas y necesidades de los/las logopedas. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. 40 (4) 152-167. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2020.09.002
dc.identifier.doi10.1016/j.rlfa.2020.09.002
dc.identifier.essn1578-1712
dc.identifier.issn0214-4603
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.1016/j.rlfa.2020.09.002
dc.identifier.relatedurlhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0214460320300905?via%3Dihub#sec0040
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/99009
dc.issue.number4
dc.journal.titleRevista de Logopedia, Foniatría y Audiología
dc.language.isospa
dc.page.final167
dc.page.initial152
dc.publisherElsevier
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.keywordCompetencias profesionales
dc.subject.keywordCreencias
dc.subject.keywordNiño
dc.subject.keywordBilingüismo
dc.subject.keywordLogopedia
dc.subject.keywordFonoaudiología
dc.subject.keywordProfessional competences
dc.subject.keywordBeliefs
dc.subject.keywordChild
dc.subject.keywordBilingualism
dc.subject.keywordSpeech and language therapy
dc.subject.ucmLogopedia
dc.subject.ucmPsicología cognitiva
dc.subject.ucmPsicología evolutiva
dc.subject.unesco6102.05 Patología del Lenguaje
dc.subject.unesco6102.01 Psicología Evolutiva
dc.subject.unesco6103.09 Orientación Profesional
dc.subject.unesco6104.01 Procesos Cognitivos
dc.titleCompetencias profesionales para el trabajo con población multilingüe y multicultural en España: creencias, prácticas y necesidades de los/las logopedas
dc.title.alternativeProfessional competencies for working with multilingual and multicultural populations in Spain: Speech-language therapists’ beliefs, practices and needs
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionAM
dc.volume.number40
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication778f1fe0-0e3b-4ffb-bee4-0e3ca2f65b94
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery778f1fe0-0e3b-4ffb-bee4-0e3ca2f65b94

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Competencias_profesionales.pdf
Size:
483.04 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections