The measurement of the diversity in learning to enhance educational inclusion and achievement. Validation of a scale in higher education

dc.contributor.authorGandarillas Solinis, Miguel Ángel
dc.contributor.authorElvira Zorzo, María Natividad
dc.contributor.authorOsa Subtil, Iria
dc.contributor.authorRodríguez Vera, Montserrat
dc.contributor.authorChacón Fuertes, Fernando
dc.date.accessioned2025-07-28T07:43:19Z
dc.date.available2025-07-28T07:43:19Z
dc.date.issued2025-06-01
dc.description.abstractThere is an increasing focus among researchers and educators on diversity in learning patterns (DinL) in the classroom. However, there is a lack of comprehensive frameworks, considering psychosocial factors crucial for inclusion and equality. This study aims to develop and validate an integrative construct of DinL to address this gap. A scale was built measuring the five dimensions of the construct: Coping with Difficulties, Effort, Autonomy, Understanding/Career Interest, and Social/Physical Context. To validate the scale, a study was carried out with a sample of 1,644 students from Complutense University of Madrid, analysing the DinL factorial structure, internal consistency, and validity. Results showed robust internal and external validity, with good values for configural, metric, invariance, and scalar variance. Significant relationships were found between DinL factors, academic performance, and sex. In conclusion, this study offers an optimal scale to assess DinL in the classroom for personalized education, psychosocial inclusion, and equality.
dc.description.abstractExiste un creciente interés entre investigadores y educadores sobre la diversidad en los patrones de aprendizaje (DenA) en el aula. Sin embargo, falta un marco integral que también considere los factores psicosociales cruciales para la inclusión y la igualdad. Este estudio tiene como objetivo desarrollar y validar un constructo integrador de DenA para abordar esta necesidad. Se construyó una escala para medir las cinco dimensiones que comprenden el constructo: Afrontamiento de Dificultades, Esfuerzo, Autonomía, Comprensión/Interés Profesional, y Contexto Social/Físico. Para validar la escala, se realizó un estudio con una muestra de 1,644 estudiantes de la Universidad Complutense de Madrid, analizando la estructura factorial de DenA, la consistencia interna y la validez. Los resultados mostraron una validez interna y externa robusta, con buenos valores para la varianza configuracional, métrica, escalar, e invariancia. Se encontraron relaciones significativas entre los factores de DenA, el rendimiento académico y el sexo. En conclusión, este estudio ofrece una escala óptima para evaluar DenA en el aula para una educación personalizada que favorezca la inclusión psicosocial y la igualdad.
dc.description.departmentDepto. de Psicología Social, del Trabajo y Diferencial
dc.description.facultyFac. de Psicología
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationGandarillas, M. A., Elvira-Zorzo, M. N., Osa-Subtil, I., Rodríguez-Vera, M., & Chacón-Fuertes, F. (2025). The measurement of the diversity in learning to enhance educational inclusion and achievement. Validation of a scale in higher education. Psicología Educativa, 31(2), 111-120. https://doi.org/10.5093/psed2025a14
dc.identifier.issn1135-755X
dc.identifier.issn2174-0526
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.5093/psed2025a14
dc.identifier.relatedurlhttps://journals.copmadrid.org/psed/art/psed2025a14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/122768
dc.issue.number2
dc.journal.titlePsicología Educativa
dc.language.isoeng
dc.page.final120
dc.page.initial111
dc.publisherColegio Oficial de la Psicología de Madrid
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.keywordDiversity in learning
dc.subject.keywordHigher education
dc.subject.keywordInclusive education
dc.subject.keywordCollaborative learning
dc.subject.keywordMental health and well-being
dc.subject.keywordEducational innovation
dc.subject.keywordDiversidad en el aprendizaje
dc.subject.keywordEducación superior
dc.subject.keywordEducación inclusiva
dc.subject.keywordAprendizaje colaborativo
dc.subject.keywordSalud mental y bienestar
dc.subject.keywordInnovación educativa
dc.subject.ucmPsicología social (Psicología)
dc.subject.ucmPsicología de la educación (Psicología)
dc.subject.unesco6114 Psicología Social
dc.titleThe measurement of the diversity in learning to enhance educational inclusion and achievement. Validation of a scale in higher education
dc.titleLa medición de la diversidad en el aprendizaje para mejorar la inclusión y el desempeño educativo. La validación de una escala en la Educación Superior
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number31
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication876b7d58-77b0-4c90-8148-d460c8fe53be
relation.isAuthorOfPublicationb4b87f9c-c550-40b5-b9c1-a4bd37e02091
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery876b7d58-77b0-4c90-8148-d460c8fe53be

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Measurement_of_the_diversity.pdf
Size:
382.95 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections