Enhancing Intercultural Communicative Competence among Colombian Pre-Service EFL Teachers: exploring the Impact of a Pedagogical Intervention via Lesson Study
dc.contributor.advisor | Maíz Arévalo, Carmen | |
dc.contributor.advisor | Sánchez Hernández, Ester Ariadna | |
dc.contributor.author | Ibarra Santacruz, Diana | |
dc.date.accessioned | 2025-01-23T12:53:09Z | |
dc.date.available | 2025-01-23T12:53:09Z | |
dc.date.defense | 2024-09-10 | |
dc.date.issued | 2025-01-23 | |
dc.description | Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 10/09/2024 | |
dc.description.abstract | Intercultural communicative competence (ICC) can be defined as knowing how to use alanguage to achieve a communicative purpose bearing in mind the culture-laden interactionalstyles of the interactants (Corbett, 2014). ICC has been broadly discussed; in the field oflinguistics, ICC is said to resemble metapragmatic awareness, which is referred to as theindividuals’ ability to use their knowledge of languages and cultures to make the correctchoices as for the language they use and to interpret the language they are exposed to(McConachy, 2019). To do so, individuals need to develop pragmalinguistic andsociopragmatic awareness and intercultural adaptability (Sánchez-Hernández & Maíz-Arévalo,2021). Following these ideas, it can be said that metapragmatic awareness and ICC share somecommon ground, as both indicate an individual’s capacity to interact appropriately in differentscenarios despite cultural differences. This is one of the core perspectives in this dissertation... | |
dc.description.abstract | La competencia comunicativa intercultural (CCI) puede definirse como el saber utilizar una lengua para lograr un propósito comunicativo teniendo en cuenta cómo la cultura influye en la manera de interactuar (Corbett, 2014). La CCI se ha debatido ampliamente; en el campo de la lingüística, se dice que la CCI se asemeja a la conciencia metapragmática, conocida como la capacidad de los individuos de utilizar su conocimiento de las lenguas y las culturas para tomarlas decisiones correctas en cuanto a cómo utilizan e interpretan la lengua a la que están expuestos (McConachy, 2019). Esto requiere desarrollar una conciencia pragmalingüística y sociopragmática y adaptabilidad intercultural (Sánchez-Hernández & Maíz-Arévalo, 2021). En este sentido, se puede decir que la conciencia metapragmática y la CCI tienen puntos en común, ya que ambas indican la capacidad de un individuo para interactuar adecuadamente en diferentes escenarios a pesar de las diferencias culturales. Esta es una de las perspectivas centrales de esta tesis... | |
dc.description.faculty | Fac. de Filología | |
dc.description.refereed | TRUE | |
dc.description.status | unpub | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14352/115849 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.page.total | 424 | |
dc.publication.place | Madrid | |
dc.publisher | Universidad Complutense de Madrid | |
dc.rights.accessRights | open access | |
dc.subject.cdu | 811.111:37(043.2) | |
dc.subject.keyword | Lengua inglesa | |
dc.subject.ucm | Filología | |
dc.subject.unesco | 5701.07 Lengua y Literatura | |
dc.title | Enhancing Intercultural Communicative Competence among Colombian Pre-Service EFL Teachers: exploring the Impact of a Pedagogical Intervention via Lesson Study | |
dc.title | Desarrollo de la competencia comunicativa intercultural entre profesores colombianos de EFL en formación: Impacto de una intervención pedagógica a través de Lesson Study | |
dc.title.alternative | Óptica de Neutrones: Caracterización y Uso de Guías de Onda | |
dc.type | doctoral thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAdvisorOfPublication | e5e3a33b-fb73-4335-9f54-7f15caf0f02e | |
relation.isAdvisorOfPublication | 53396c0c-2a6c-47ce-bca8-7b38c8cd176c | |
relation.isAdvisorOfPublication.latestForDiscovery | e5e3a33b-fb73-4335-9f54-7f15caf0f02e |
Download
Original bundle
1 - 1 of 1