Neozapatista decolonial pedagogy: an approach to the disruptive conceptualisation of the learner
dc.book.title | Southern Theories: Contemporary and Future Challenges | |
dc.contributor.author | Igelmo Zaldívar, Juan | |
dc.contributor.author | Jover Olmeda, Gonzalo | |
dc.contributor.author | Quiroga Uceda, Patricia | |
dc.contributor.editor | Mutanga, Oliver | |
dc.contributor.editor | Marovah, Tendayi | |
dc.date.accessioned | 2024-09-04T12:04:16Z | |
dc.date.available | 2024-09-04T12:04:16Z | |
dc.date.issued | 2024-01-05 | |
dc.description | ||
dc.description | Este documento estará en acceso abierto a partir de 1 de Junio de 2026 | |
dc.description.abstract | In January 1994, the Ejército Zapatista de Liberación Nacional (Zapatista Army of National Liberation) (EZLN), an indigenous group, staged an uprising in eight municipalities of Chiapas, Mexico. Since then, Neozapatism has emerged as both a social and political movement that critiques neoliberalism and a reference point for those interested in decoloniality and indigenous ideas, such as Enrique Dussel, Walter Mignolo, Pablo González Casanova, and Boaventura de Sousa Santos. Academic debates have been sparked on the ecologies of knowledge and provincialising modernity. This chapter examines the Zapatista pedagogical proposal, focusing on the conceptualisation of the learner. The chapter analyses the pedagogical notions that underpin the Sistema Educativo Rebelde Autónomo Zapatista de Liberación Nacional (Zapatista Rebel Autonomous Education System of National Liberation) (SERAZ-LN), the Universidad de la Tierra (University of the Earth), and the Universidad Intercultural (Intercultural University) projects that inspire Neozapatista ideology. We provide a political, social, and ideological contextualisation of the Zapatista movement from a decolonial perspective. We then examine the four core dimensions of Zapatista decolonial pedagogy, including the rejection of the individual-society dichotomy, the search for alternative ethics, the view of education as a path to emancipation, and the defence of incidental learning. Furthermore, we argue that these elements constitute a roadmap for articulating a decolonial pedagogy in the 21st century, with the Zapatista practice serving as a practical reference for detailed theoretical study. | |
dc.description.department | Depto. de Estudios Educativos | |
dc.description.faculty | Fac. de Educación | |
dc.description.refereed | TRUE | |
dc.description.refereed | Referencias bibliográficas: • Abraham, C. (2021). Toppled monuments and Black lives matter: Race, gender, and decolonization in the public space. An interview with Charmaine A. Nelson. Atlantis: Critical Studies in Gender, Culture & Social Justice Issue, 42(1), 1-17. https://doi.org/10.7202/1082012ar • Andrade, A., & Antonio, M. (2017). La institucionalización del proyecto zapatista: Autonomía, democracia y gobierno en el Sureste Mexicano. Trayectorias, 19(44), 23-42. www.redalyc.org/pdf/607/60749639002.pdf • Badiou, A. (2003, September). Conferencias en Buenos Aires. Acontecimiento: Revista para Pensar la Política, 13(26). • Bailón Corres, M. J. (2019). Derechos Indígenas en México 2001-2019. Comisión Nacional de los Derechos Humanos. • Baronnet, B. (2010). Zapatismo y educación autónoma: De la rebelión a la dignidad indígena. Sociedade e Cultura, 13(12), 247-258. https://doi.org/10.5216/sec.v13i2.13428 • Baronnet, B. (2015). La Educación Zapatista como Base de la Autonomía en el Sureste Mexicano. Educação & Realidade, 40(3), 705-723. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45794 • Cammaerts, B. (2022). The normalisation of social justice: The “anti-woke culture war” discourse in the UK. Discourse & Society, 1-14. https://doi.org/10.1177/09579265221095407 • Camps, V. (2021). Tiempo de cuidados: Otra forma de estar en el mundo. Arpa. • Carlin, M. (2014). Amputating the state: Autonomy and La Universidad de la Tierra. In M. Carlin & J. Wallin (Eds.), Deleuze & Guattari: Politics and education: For a people-yet-to-come (pp. 165-183). Bloomsbury Academic. • Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza: Los movimientos sociales en la era de Internet. Alianza. • Cumes, A., & Íñigo, M. (2017). Conversación sobre epistemología Maya, teoría poscolonial y procesos de lucha identitaria con Aura Cumes. Re-Visiones, 7, 1-20. • De Lissovoy, N. (2010). Decolonial pedagogy and the ethics of the global. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(3), 279-293. https://doi.org/10.1080/01596301003786886 • de Sousa Santos, B. (2014). Epistemologies of the South: Justice against epistemicide. Routledge. • de Sousa Santos, B. (2020). The alternative to Utopia is Myopia. Politics & Society, 48(4), 567-584. https://doi.org/10.177/00323920962644 • de Vos, J (2001). Kibeltik: Nuestra Raíz. CIESAS. • Dussel, E. (1974). Historia de la iglesia en América Latina: Coloniaje y liberación 1492/1973. Nova Terra. • Esteva, G. (1994). Crónica del fin de una era. Posada. • Esteva, G. (2008). Crónica de un movimiento anunciado. In G. Esteva, R. Valencia, & D. Venegas (Eds.), Cuando las piedras se levantan (pp. 21-89). Antropofagia. • Esteva, G. (2012). Regenerar el tejido social de la esperanza. Revista de la Universidad Bolivariana, 11(33), 175-194. http://dx.doi.org/10.32735/S0718-6568/2012-N33-896 • EZLN. (1994). Primera Declaración de la Selva Lacandona. https://enlacezapatista.ezln.org.mx/1994/01/01/primera-declaracion-de-la-selva-lacandona/ • Forbis, M. M. (2016). After autonomy: The Zapatistas, insurgent indigeneity, and decolonisation. Settler Colonial Studies, 6(4), 365-384. https://doi.org/10.1080/2201473X.2015.1090531 • Freire, P. (2005). Pedagogy of the oppressed. Continuum. • Fukuyama, F. (1992). The end of history and the last man. Free Press. • Giarracca, N. (2008). Presentación. In G. Esteva, R. Valencia, & D. Venegas (Eds.), Cuando las piedras se levantan (pp. 11-20). Antropofagia. • Gilligan, C. (1993). In a different voice: Psychological theory and women’s development. Harvard University Press. • González Gómez, A. E. (2019). La insurrección en curso: El pensamiento filosófico-político de Gustavo Esteva. Revista Ciencias y Humanidades, 9(9), 119-138.10.21017/Pen.Repub.2016.n4.a6 • Grünner, E. (1998). El retorno de la teoría crítica de la cultura: Una introducción alegórica a Jameson y Žižek. In F. Jameson & S. Žižek (Eds.), Estudios culturales: Reflexiones sobre el multiculturalismo (pp. 11-64). Paidós. • Gutiérrez Narváez, R. (2006). Impactos del zapatismo en la escuela: Análisis de la dinámica educativa indígena en Chiapas (1994-2004). Liminar: Estudios Sociales y Humanísticos, 4(1), 92-111. www.redalyc.org/pdf/745/74540108.pdf • Holloway, J. (2002). Change the world without taking the power. Pluto Press. • Igelmo Zaldívar, J. (2009). La Universidad de la Tierra en México: Una propuesta de aprendizaje convivencial. In J. L. Hernández Huerta, L. Sánchez Blanco, & I. Pérez Miranda (Eds.), Temas y perspectiva sobre educación: La infancia ayer y hoy (pp. 285-298). Globalia. • Illich, I. (1972). Deschooling society. Harper & Row. • Inclán, D. (2016). Contra la ventriloquia: Notas sobre los usos y abusos de la traducción de los saberes subalternos en Latinoamérica. Cultura-Hombre-Sociedad, 26(1), 61-80. https://doi.org/10.7770/CUHSO-V26N1-ART1019 • Inclán, M. (2021). El movimiento zapatista y la transición democrática en México: Oportunidades para la movilización, el éxito y la supervivencia. CIDE. • Jover, G., & Gozálvez, V. (2016). Articulación de la justicia y el cuidado en la educación moral: Del universalismo sustitutivo a una ética situada de los derechos humanos. Educacion XX1, 19(1), 311-330. https://doi.org/10.5944/educxx1.15588 • Martín, R. (2015). Entrevista con Gustavo Esteva, fundador de Unitierra. Magis, 448, 10-17. • Masschelein, J., & Simons, M. (2013). In defense of the school: A public issue. Education, Culture & Society Publishers. • Mignolo, W. (1997). La revolución teórica del Zapatismo: Sus consecuencias históricas, éticas y políticas. Orbis Tertius, 2(5), 1-12. • Mignolo, W. (2009). Epistemic disobedience, independent thought and decolonial freedom. Theory, Culture and Society, 26(7-8), 159-181. https://doi.org/10.1177/0263276409349275 • Perales Franco, C., & McCowan, T. (2021). Rewiring higher education for the sustainable development goals: The intercultural university, Mexico case. Higher Education, 81, 69-88. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00525-2 • Popke, J. (2004). The face of the other: Zapatismo, responsibility and the ethics of deconstruction. Social & Cultural Geography, 5(2), 301-317. https://doi.org/10.1080/14649360410001690277 • Rancière, J. (1987). Le maître ignorant: Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle. Fayard. • Rodríguez Reyes, A. (2016). El giro decolonial en el siglo XXI. Revista Ensayos Pedagógicos, 11(2), 133-158. • Sandoval Forero, E. A., & Capera Figueroa, J. J. (2017). El giro decolonial en el estudio de las vibraciones políticas del movimiento indígena en América Latina. Revista FAIA - Filosofía Afro-Indo-Abiayalense, 7(28-29), 1-27. • Sartorello, S. C. (2014). La co-teorización intercultural de un modelo curricular en Chiapas, México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 73-101. • Schmelkes, S. (2008). Creación y desarrollo inicial de las Universidades Interculturales en México: Problemas, oportunidades y retos. In D. Mato (Ed.), Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior: Experiencias en América latina (pp. 329-338). IESALC. • Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, 40, 1-12. • Silva Montes, S. (2019). La escuela zapatista: Educar para autonomía y la emancipación. Alteridad, 14(1), 109-121. • Stahler-Sholk, R. (2007). Resisting neoliberal homogenization: The Zapatista autonomy movement. Latin American Perspectives, 34(2), 48-63. https://doi.org/10.1177/0094582X06298747 • Stamp, R. (2013). Of slumdogs and schoolmasters: Jacotot, Rancière and Mitra on self-organised learning. Educational Philosophy and Theory, 45(6), 647-662. https://doi.org/10.1080/00131857.2012.723888 • Subcomandante Marcos. (1996). Intervención en el I Encuentro Intercontinental por la Humaniadad y contra el Neoliberalismo. https://enlacezapatista.ezln.org.mx/1996/07/30/subcomandante-marcos-intervencion-en-el-i-encuentro-intercontinental-por-la-humanidad-y-contra-el-neoliberalismo/ • Subcomandante Marcos. (2003). El mundo: Siete pensamientos. https://enlacezapatista.ezln.org.mx/2003/05/02/el-mundo-siete-pensamientos-en-mayo-de-2003-mayo-del-2003/ • Subcomandante Marcos. (2004). Leer un video. Sexta Parte: Seis Avances. https://enlacezapatista.ezln.org.mx/2004/08/25/leer-un-video-sexta-parte-seis-avances/ • Subcomandante Marcos. (2006). ¿Qué tan grande es el mundo? https://enlacezapa-tista.ezln.org.mx/2006/02/17/en-la-ibero-puebla-17-de-febrero/ • Tamayo Flores-Alatorre, S., & Olivier Téllez, M. G. (2019). La lucha por una educación autónoma en México. Revista Mexicana de Estudios de los Movimientos Sociales, 3(2), 57-74. • Tipa, J. (2018). ¿De qué me sirve la interculturalidad? Evaluación de la Universidad Intercultural de Chiapas por sus estudiantes. Altered: Revista de Educación, 13(1), 56-71. • Universidad de la Tierra Oaxaca. (2022). Nuestras redes. Retrieved June 6, 2022, from https://unitierraoax.org/nuestras-redes • Veltemeyer, H. (2000). The dynamics of social change and Mexico’s EZLN. Latin American Perspectives, 27(5), 88-110. https://doi.org/10.1177/0094582X0002700506 • Walsh, C. (2015). Notas pedagógicas desde las grietas decoloniales. Clivajes, Revista de Ciencias Sociales, 4, 1-11. http://hdl.handle.net/10644/3908 | |
dc.description.status | unpub | |
dc.identifier.citation | Zaldívar, J. I., Jover, G., & Uceda, P. Q. (2023). Neozapatista decolonial pedagogy: An approach to the disruptive conceptualisation of the learner. En Southern Theories: Contemporary and Future Challenges (pp. 133-151). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781003358879-9 | |
dc.identifier.doi | 10.4324/9781003358879-9 | |
dc.identifier.isbn | 9781032415970 | |
dc.identifier.isbn | 9781032415987 | |
dc.identifier.isbn | 9781003358879 | |
dc.identifier.officialurl | http://dx.doi.org/10.4324/9781003358879-9 | |
dc.identifier.relatedurl | https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/65c35cd2d2edca1267d6a375 | |
dc.identifier.relatedurl | https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85179194428&origin=resultslist | |
dc.identifier.relatedurl | https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003358879-9/neozapatista-decolonial-pedagogy-jon-igelmo-zald%C3%ADvar-gonzalo-jover-patricia-quiroga-uceda | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14352/107903 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.page.final | 151 | |
dc.page.initial | 133 | |
dc.page.total | 19 | |
dc.publication.place | Abingdon; New York | |
dc.publisher | Routledge. Taylor and Francis | |
dc.relation.ispartofseries | Routledge Advances in Sociology | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International | en |
dc.rights.accessRights | embargoed access | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject.cdu | 37.01 | |
dc.subject.cdu | 371 | |
dc.subject.cdu | 37.015.4 | |
dc.subject.cdu | 37(094) | |
dc.subject.cdu | 371.3 | |
dc.subject.cdu | 94(72) | |
dc.subject.keyword | Ejército Zapatista de Liberación Nacional | |
dc.subject.keyword | Neozapatismo | |
dc.subject.keyword | Sistema Educativo Rebelde Autónomo Zapatista de Liberación Nacional (SERAZ-LN) | |
dc.subject.keyword | Pedagogía decolonial | |
dc.subject.keyword | Zapatista Army of National Liberation (EZLN) | |
dc.subject.keyword | Neozapatism | |
dc.subject.keyword | Zapatista Rebel Autonomous Education System of National Liberation) (SERAZ-LN) | |
dc.subject.keyword | Decolonial pedagogy | |
dc.subject.keyword | México-Historia | |
dc.subject.keyword | Mexico-History | |
dc.subject.ucm | Teoría de la educación | |
dc.subject.ucm | Pedagogía | |
dc.subject.ucm | Educación multicultural | |
dc.subject.ucm | Historia de América | |
dc.subject.ucm | Historia de la Educación | |
dc.subject.unesco | 5801.04 Teorías Educativas | |
dc.subject.unesco | 58 Pedagogía | |
dc.subject.unesco | 55 Historia | |
dc.subject.unesco | 51 Antropología | |
dc.title | Neozapatista decolonial pedagogy: an approach to the disruptive conceptualisation of the learner | |
dc.type | book part | |
dc.type.hasVersion | AM | |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAuthorOfPublication | 6e2c9732-a9d0-43ba-9a14-0fcac996a7cc | |
relation.isAuthorOfPublication | 3f9d2970-ebd4-4e5e-a176-f89861d670cb | |
relation.isAuthorOfPublication | a8dc1376-3cb4-4f7c-aa74-c9e17ffa0d64 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 6e2c9732-a9d0-43ba-9a14-0fcac996a7cc |
Download
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Neozapatist decolonial pedagogy.pdf
- Size:
- 10.02 MB
- Format:
- Adobe Portable Document Format