Los emigrantes españoles en París a finales del siglo XIX y en el primer tercio del siglo XX: La sociedad de socorros mutuos el Hogar de los españoles
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2002
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CSIC
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El artículo analiza la situación de los emigrantes españoles en París desde finales del siglo XIX y en el primer tercio del siglo XX. El estudio de la Sociedad Católi-ca de Socorros Mutuos el Hogar de los Españoles permite reflexionar sobre el asocia-cionismo de los emigrantes en Francia y su transformación. Se investigan las razo-nes de su creación, su funcionamiento y sus limitaciones. El ejemplo elegido representa solo un tipo de asociacionismo, pues desde el punto de vista de su origen, pueden señalarse otros dos: el impulsado por el estado y el surgido de la autoorgani-zación de los emigrante
This article analyses the situation of Spanish emigrants in Paris from the end of the nineteenth century and in the first third of the twentieth century. The study of the Sociedad Católica de Socorros Mutuos el Hogar de los Españoles allows reflec-tion on the associations formed by emigrants in France and their transformation. The reasons for the creation of this particular Society, its functions, and its limita-tions are examined. The example chosen represents only one form of association, since in terms of origins there are two other forms: that promoted by the state, and that arising from the spontaneous self-organisation of emigrants.
This article analyses the situation of Spanish emigrants in Paris from the end of the nineteenth century and in the first third of the twentieth century. The study of the Sociedad Católica de Socorros Mutuos el Hogar de los Españoles allows reflec-tion on the associations formed by emigrants in France and their transformation. The reasons for the creation of this particular Society, its functions, and its limita-tions are examined. The example chosen represents only one form of association, since in terms of origins there are two other forms: that promoted by the state, and that arising from the spontaneous self-organisation of emigrants.