Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

I open a bank account, you pay your mortgage, he/she gets a credit card, we buy health insurance, you invest safely, they… enjoy a bailout. A critical analysis of financial education in Spain

dc.contributor.authorAlonso Álvarez, Miren
dc.date.accessioned2023-06-18T05:38:05Z
dc.date.available2023-06-18T05:38:05Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractInternational organizations, banks and public entities are altogether trying to teach financial education in the schools. The response to the crisis is to educate the children to be the perfect financial subjects that will create the perfect financial system. This working paper will study, then, how financial education is conceived, taught and received within the Spanish society, where the interpretations of the crisis and the role of the financial system is far from closed. The paper will look at this issue within the frame of neoliberal governmentality and it will try to understand it with discursive lenses. Departing from this analysis, it will go to the spaces of greyness and to the complexity and heterogeneous reality of social practices, such as specific financial education programmes, from where resistance is indeed possible to emerge and multiply.en
dc.description.abstractOrganizaciones Internacionales, bancos y entidades públicas están introduciendo la educación financiera en las escuelas y convirtiéndose en maestros de esta nueva disciplina. La respuesta a la crisis se basa en educar a los niños para ser los perfectos sujetos financieros que crearán el perfecto sistema financiero. Este documento de trabajo estudiará cómo es concebida, enseñada y recibida la educación financiera en el contexto de la sociedad española, dónde las interpretaciones acerca del rol del sistema financiero en la crisis distan mucho de estar cerradas. Se observará este fenómeno en el marco de la gubernamentalidad neoliberal, tratando de entenderla con lentes discursivas. Partiendo de ese análisis, este documento se dirigirá a las zonas grises y a la complejidad y heterogeneidad de las prácticas sociales, como los programas específicos de educación financiera, desde los que la resistencia emerge y tiene la potencialidad de crecer y multiplicarse.es
dc.description.facultyInstituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/41089
dc.identifier.issn2530-0849
dc.identifier.relatedurlhttps://www.ucm.es/icei/working-papers
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/22884
dc.issue.number01
dc.language.isoeng
dc.page.total30
dc.publication.placePozuelo de Alarcón, España
dc.publisherInstituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
dc.relation.ispartofseriesWorking Papers
dc.rightsAtribución-NoComercial 3.0 España
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
dc.subject.keywordFinancial education
dc.subject.keywordPoststructuralism
dc.subject.keywordNeoliberal governmentality
dc.subject.keywordSpanish crisis
dc.subject.keywordResistance
dc.subject.keywordEducación financiera
dc.subject.keywordPosestructuralismo
dc.subject.keyword“Governmentality” neoliberal
dc.subject.keywordCrisis española
dc.subject.keywordResistencia
dc.subject.ucmBancos y cajas
dc.subject.ucmFinanzas
dc.titleI open a bank account, you pay your mortgage, he/she gets a credit card, we buy health insurance, you invest safely, they… enjoy a bailout. A critical analysis of financial education in Spainen
dc.typetechnical report
dc.volume.number2017
dspace.entity.typePublication

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
WP 01-17.pdf
Size:
618.01 KB
Format:
Adobe Portable Document Format