Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Evaluating the credibility of statements given by persons with intellectual disability

dc.contributor.authorManzanero Puebla, Antonio Lucas
dc.contributor.authorAlemany, Alberto
dc.contributor.authorRecio Hoyas, María José
dc.contributor.authorVallet Colchero, Rocío
dc.contributor.authorAróztegui Vélez, Javier
dc.date.accessioned2023-06-19T13:28:27Z
dc.date.available2023-06-19T13:28:27Z
dc.date.issued2015-01
dc.description.abstractThe objective of this study was to analyze the features that dis-tinguish statements given by actual and simulated victims with mild to moderate intellectual disability, using the credibility analysis procedure known as Reality Monitoring (RM). Two evaluators trained in credibility analysis procedures using content criteria evaluated 13 true statements and 16 false statements. The results obtained show that there is little difference between the two types of statements when analyzed on the basis of content criteria using the RM procedure. The only criteria that proved to be signifi-cant for discriminating between the two types of statements were the amount of details and the length of spontaneous statements obtained through free recall. None of the phenomenological characteristics studied turned out to be significant for discriminating between actual and simulat-ed victims. Graphic representation using high-dimensional visualization (HDV) with all criteria taken into consideration shows that the two types of statements are quite heterogeneous. Cluster analysis can group cases with a 68.75% chance of accuracy.en
dc.description.abstractEl objetivo del presente trabajo consistió en analizar las características diferenciales de los relatos emitidos por víctimas reales y simuladas con discapacidad intelectual ligera y moderada mediante el procedimiento de análisis de credibilidad de Control de la Realidad (RM). Dos evaluadores entrenados en los procedimientos de análisis de credibilidad mediante crite-rios de contenido evaluaron 13 relatos verdaderos y 16 relatos falsos. Los resultados encontrados muestran que existen pocas diferencias entre los dos tipos de relatos. Los únicos criterios que resultan significativos para discriminar entre los dos tipos de relatos son la cantidad de detalles y la longitud de las declaraciones espontáneas obtenidas mediante recuerdo li-bre. Ninguna de las características fenomenológicas examinadas resultó sig-nificativa para discriminar entre víctimas reales y simuladas. La representa-ción gráfica mediante visualización hiperdimensional (HDV) considerando conjuntamente todos los criterios muestra una gran heterogeneidad entre relatos. Un análisis de conglomerados permitió clasificar los dos tipos de re-latos con una probabilidad de acierto del 68.75 por ciento.es
dc.description.departmentDepto. de Psicología Experimental, Procesos Cognitivos y Logopedia
dc.description.facultyFac. de Psicología
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/28579
dc.identifier.citationManzanero Puebla, A. L., Alemany, A. Recio Hoyas, M. J. et al. «Evaluating the Credibility of Statements Given by Persons With Intellectual Disability. [Evaluación de la credibilidad de relatos de personas con discapacidad intelectual]». Anales de Psicología, vol. 31, n.o 1, enero de 2015, pp. 338-44. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.166571.
dc.identifier.doi10.6018/analesps.31.1.166571
dc.identifier.issn1695-2294
dc.identifier.officialurlhttps//doi.org/10.6018/analesps.31.1.166571
dc.identifier.relatedurlhttp://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.31.1.166571
dc.identifier.relatedurlhttp://revistas.um.es/analesps/index
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/33806
dc.issue.number1
dc.journal.titleAnales de psicología
dc.language.isoeng
dc.page.final344
dc.page.initial338
dc.publisherEditorial Universidad de Murcia
dc.rights.accessRightsopen access
dc.subject.cdu159.95
dc.subject.cdu343.95
dc.subject.cdu616.899
dc.subject.keywordCredibility assessment
dc.subject.keywordIntellectual disability
dc.subject.keywordContent criteria
dc.subject.keywordEyewitness testimony
dc.subject.keywordHigh-dimensional visualization
dc.subject.keywordEvaluación de credibilidad
dc.subject.keywordDiscapacidad intelectual
dc.subject.keywordCrite-rios de contenido
dc.subject.keywordTestimonio
dc.subject.keywordVisualización hiper-dimensional
dc.subject.ucmPsicología cognitiva
dc.subject.ucmPsicología legal
dc.subject.ucmPercepción
dc.subject.ucmDiscapacidad
dc.subject.unesco6104.01 Procesos Cognitivos
dc.subject.unesco6106.09 Procesos de Percepción
dc.subject.unesco6310.05 Minusválidos
dc.titleEvaluating the credibility of statements given by persons with intellectual disabilityen
dc.title.alternativeEvaluación de la credibilidad de relatos de personas con discapacidad intelectuales
dc.typejournal article
dc.volume.number31
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication605959bd-c837-4bd8-9433-5e9e4214e70c
relation.isAuthorOfPublication436ddd6b-73c0-4f41-9d60-f15490326809
relation.isAuthorOfPublication9ecd94d7-6db0-4e2a-af2d-d43be81f012a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery9ecd94d7-6db0-4e2a-af2d-d43be81f012a

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
166571-764101-1-PB (1) (1).pdf
Size:
286.15 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections