Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Corn market integration in porfirian Mexico

dc.contributor.authorDobado González, Rafael
dc.contributor.authorMarrero, Gustavo A.
dc.date.accessioned2023-06-20T16:39:13Z
dc.date.available2023-06-20T16:39:13Z
dc.date.issued2004
dc.descriptionJEL Classification: N16, N56, O13, C33
dc.description.abstractThis paper deals with a polemic and relevant aspect of the economic history of Porfirian Mexico: the integration of agricultural domestic markets. Since corn was the staple product of the commercial agricultural sector and also the main subsistence crop, it is the protagonist of this story. Panel techniques, similar to those used by Barro and Sala-i-Martín (1992), are applied to a price convergence model. Our analysis reveals that Mexico was not an exception in the international panorama of market integration in late 19th and early 20th centuries [O’Rourke and Williamson (1999)]. Although still incomplete on the eve of the Mexican Revolution, corn market integration substantially increased during the Porfiriato and ended up further than estimated by Kuntz (1995a, 1995b, 1996, 1999a and 1999b). Railroads were not only indispensable to the economic growth of Mexico, as Coatsworth (1984) showed, in particular to the export sector, but they also played a positive and significant role in the process of corn market integration.
dc.description.facultyFac. de Ciencias Económicas y Empresariales
dc.description.facultyInstituto Complutense de Análisis Económico (ICAE)
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/7716
dc.identifier.relatedurlhttps://www.ucm.es/icae
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/56604
dc.issue.number02
dc.language.isoeng
dc.page.total16
dc.publication.placeMadrid
dc.publisherInstituto Complutense de Análisis Económico. Universidad Complutense de Madrid
dc.relation.ispartofseriesDocumentos de trabajo del Instituto Complutense de Análisis Económico (ICAE)
dc.rights.accessRightsopen access
dc.subject.keywordPorfirian Mexico
dc.subject.keywordMarket integration
dc.subject.keywordRailroads
dc.subject.keywordPrice convergence and panel data.
dc.subject.ucmEconometría (Economía)
dc.subject.ucmHistoria económica
dc.subject.unesco5302 Econometría
dc.subject.unesco5506.06 Historia de la Economía
dc.titleCorn market integration in porfirian Mexico
dc.typetechnical report
dc.volume.number2004
dcterms.referencesBARRO, R. J. y SALA-I-MARTIN, X. (1990): “Economic Growth and Convergence Across the United States”, NBER Working Paper, nº 3419. BARRO, R. J. y SALA-I-MARTIN, X. (1992): “Convergence”, Journal of Political Economy, 100, (2), 223-251. BARRO, R. J. y SALA-I-MARTIN, X. (1995): “Economic Growth”, McGraw-Hill, Nueva York. BASSOLS, A. (1998), “Geografía económica de México”, Editorial Trilla, México, etc. BUSHNELL, D. and MACAULAY, N. (1989): “El Nacimiento de los países Latinoamericanos”, Nerea, Madrid. CALDERON, F. (1965), “Los Ferrocarriles”, COSIO y VILLEGAS, D. (ed.), Historia Moderna de México, Vol VII. El Porfiriato. Vida Económica. Primera Parte, Hermes, México, pp. 483-634. CERRUTI, M. (1992): “Burguesía, capitales e industria en el norte de México”, Alianza Editorial, etc., México. COATSWORTH, J. (1979): “Indispensable Railroads in a Backward Economy: The Case of Mexico”, Journal of Economic History, XXXIX, 4, pp. 939-960. COASTWORTH, J. (1984): “El impacto económico de los ferrocarriles en el Porfiriato. Crecimiento contra desarrollo”, Era, México. COASTWORTH, J. (1990): “La producción de alimentos durante el Porfiriato”, Alianza Editorial Mexicana, México. CHEVET, J. M. (1996), “National an Regional Corn Markets in France from the Sixteenth to the Nineteenth Century”, The Journal of European Economic History, 25, 3, 681-703. EL COLEGIO DE MEXICO (1960): “Comercio exterior de México, 1877-1911”, El Colegio de México, México. ERJNAES, M. and PERSSON, K. G. (2000): “Market Integration and Transport Costs in France, 1825-1903: A Threshold Error Correction Approach to the Law of One Price”, Explorations in Economic History, 37, 149-173. ESQUIVEL, G. (1999): “Convergencia regional en México, 1940-1995”, El Trimestre Económico, LXVI, 4, pp.725-761. FINDLAY, R. and O’ROURKE, K. (2001): “Commodity Market Integration, 1500-2000”, NBER Working Paper 8579. FLORESCANO, E. (coord.) (1983): “Atlas histórico de México, Siglo XXI”, México, etc. GRUPO DE ESTUDIOS DE HISTORIA RURAL (1980): “Los precios del trigo y la cebada en España, 1891-1907”, Banco de España, Madrid. HABER, S. (1997): “Introduction: Economic Growth and Latin American Economic Historiography”, HABER, S. (ed.), How Latin America Fell Behind, Stanford University Press, Stanford, 1-33. HAUSMAN, J. A. (1978): “Specification Tests in Econometrics”, Econometrica, 46, 1251-1271. HSIAO, C (1986): “Analysis of Panel Data”, Econometric Society Monographs, Cambridge University Press. HURD, J. (1975): “Railways and the Expansion of Markets in India, 1861-1921”, Explorations in Economic History, 12, pp. 263-288. INSTITUO NACIONAL DE ESTADISTICA, GEOGRAFIA E INFORMATICA (1985): “Estadísticas históricas de México”, INEGI, México. KUNTZ, S. (1995a): “Empresa extranjera y mercado interno”, El Colegio de México, México. KUNTZ, S. (1995b) “Mercado interno y vinculación con el exterior: el papel de los ferrocarriles en la economía del Porfiriato”, Historia Mexicana, XLV, 1, pp. 39-66. KUNTZ, S. (1996), “Ferrocarriles y mercado: tarifas, precios y tráfico ferroviario en el Porfiriato”, KUNTZ, S. and RIGUZZI, P. (coords.), Ferrocarriles y vida económica en México, 1850-1950, El Colegio Mexiquense, etc., México. KUNTZ, S. (1999a): “Los ferrocarriles y la formación del espacio económico en México, 1880-1910”, KUNTZ, S. and CONNOLLY, P. (coords.) Ferrocarriles y obras públicas, Instituto Mora, etc., México, pp. 105-137. KUNTZ, S. (1999b): “Ferrocarriles y mercado de productos agrícolas en el Porfiriato. El impacto de las tarifas ferroviarias”, MENEGUS, M. (coord.) Dos décadas de investigación en historia económica comparada en América Latina, El Colegio de México, etc., México. LLOPIS, E. and JEREZ, M (2001): “El mercado de trigo en Castilla y León, 1691-1788: arbitraje espacial e intervención”, Revista de Historia Agraria, 2001, 25, pp. MAURER, N. (1999): “Progress without Order: Mexican Economic History in the 1990s”, Revista de Historia Económica, XVII, special number, pp. 13-36. METZER, J. (1974): “Railroad Development and Market Integration: The Case of Tsarist Russia”, Explorations in Economic History, XXXIV, 3, 529-550. O’ROURKE, K. and WILLIAMSON, J. (1999): “Globalization and History”, The Mit Press, Cambridge, etc. O’ROURKE, K. and WILLIAMSON, J. (2000), “When Did Globalization Begin?”, NBER Working Paper 7632. PERSSON, K. G. (1999): “Grain Markets in Europe, 1500-1900: Integration and Deregulation”, Cambridge University Press, Cambridge. RIGUZZI, P. (1999): “Mercados, regiones y capitales en los ferrocarriles de propiedad Mexicana, 1870-1908”, en KUNTZ, S. y CONNOLLY, P. (coords.) Ferrocarriles y obras públicas, Instituto Mora, etc., México, 39-70. ROEHNER, B. M. (1994): “Les mecanismes d’interdépendance spatiale entre marchés de blé au XIXe siècle”, Histoire, Economie et Societé, 2, 343-394. ROTHENBERG, W. (1981): “The Market and Massachusetts Farmers, 1750-1855”, Journal of Economic History Review, XLI, 2, 283-314. SANCHEZ ALBORNOZ, N. (1975), “Los precios agrícolas durante la segunda mitad del siglo XIX. Vol. I: Trigo y Cebada”, Banco de España, Madrid. SUMMERHILL, W. (1997): “Transport Improvements and Economic Growth in Brazil and Mexico”, HABER, S. (ed.) How Latin America Fell Behind, Stanford University Press, Stanford, pp. 93-117. UNITED STATES DEPARTMENT OF AGRICULTURE (1917): “Bulletin”, 515.
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationbc2590ad-9f85-47df-9929-1d97ca1864cb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverybc2590ad-9f85-47df-9929-1d97ca1864cb

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0402.pdf
Size:
561.04 KB
Format:
Adobe Portable Document Format