Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Idea e imagen de El Escorial en el siglo XVII: Francisco de los Santos

Loading...
Thumbnail Image

Official URL

Full text at PDC

Publication date

2016

Defense date

12/01/2016

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar

Citation

Abstract

Esta tesis doctoral aborda el análisis crítico de una fuente literaria fundamental para el conocimiento del Real Monasterio de El Escorial durante la segunda mitad del siglo XVII: la Descripción breve del Monasterio de San Lorenzo el Real del Escorial, obra del jerónimo fray Francisco de los Santos (1617-1699), publicada por primera vez en 1657, reeditada con adiciones en 1667, 1681 y 1698, y traducida al inglés parcialmente en 1671 y de forma completa en 1760. Considerada una de las primeras y más completas guías artísticas de un monumento y sus colecciones de la Europa Moderna, su éxito editorial y difusión constituyen un caso único dentro de historia de la Literatura artística, reflejo del constante interés nacional e internacional despertado por el Real Monasterio desde su construcción. No obstante, la historia de la valoración del padre Santos como fuente para la Historia del Arte ha sido desigual, podemos decir que en su contra han jugado varios factores. En primer lugar, la permanencia de un antiguo prejuicio y desinterés hacia las adiciones barrocas de El Escorial, siendo éstas la principal novedad tratada en sus textos. En segundo, la peculiaridad del género y del estilo literario del autor: calificado de denso y prolijo, difícil de asimilar como repertorio positivo de datos y noticias y de difícil encaje en la orientación teórico-artística que ha predominado en los estudios de Literatura artística en España. En tercer lugar la incomprensión y prejuicio hacia el uso que hace el autor de sus fuentes, por una parte los textos de su predecesor como cronista: fray José de Sigüenza (1544-1606), al que retoma y resume; y por otra el uso que habría hecho de la Memoria atribuida a Diego Velázquez (1599-1660)...
This dissertation provides an analytical critique of the most important seventeenth-century literary source for the study of the Royal Monastery of the Escorial. The Descripción breve del Monasterio de San Lorenzo el Real del Escorial, written by Fray Francisco de Los Santos (1617-1699), was first published in 1657, with subsequent editions with further annotations published in 1667, 1681 and 1698. The book was partially translated into English in 1671 and in its entirety in 1760. This description is considered one of the earliest and most complete artistic guides about a monument and its collection in Early Modern Europe. The success of its early publications and their broad dissemination constitute a unique case in the history of artistic literature. It is a reflection of the ongoing national and international interest in the Royal Monastery since its inception. However, the assessment of Fray Santos's work as a source for art history has been mixed, with several factors weighing against it. In the first place, there has been a long-standing prejudice against and lack of interest in the Baroque additions to the Monastery; this is precisely the area in which Fray Santos makes the most novel and original contributions. Secondly, the authoŕs literary prose, often considered dense and wordy, has placed the text outside the predominant theoretical and artistic styles most embraced within the study of art in Spain. Thirdly, there has been misunderstanding of and prejudice against the author’s use of sources. He incorporates and summarizes the work of Fray Jose de Siguenza (1544-1606), while making use of the Memoires of Diego Velazquez (1599-1660). The research, initially pursued in a different direction, has been reconsidered and reoriented by the aforementioned issues. It has been essential to compare the four editions of the Descripción in order to understand the scope of its content and assess the exact addendums. We opted for the transcription of the editio princeps of 1657, incorporating each of the additions, suitably identified and in the order in which they appeared. The intention has been to create a single text, inevitably interrupted by the particular linearity of each edition, which renders the entire content of the four editions at the disposal of the researcher...

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Historia del Arte II (Moderno), leída el 12-01-2016

UCM subjects

Keywords

Collections