Los autores de memes en Instagram y la mediatización de la música urbana en España
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Official URL
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Publication date
2022
Authors
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Editors
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Publisher
Asociación Española de Investigación de la Comunicación
Citation
Navarro Flores, I. (2022). Los autores de memes en Instagram y la mediatización de la música urbana en España. RAE-IC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 9(17), 78-102. https://doi.org/10.24137/raeic.9.17.X
Abstract
En los últimos años, una nueva escena de la música urbana se ha consolidado en España. En una perspectiva que cruza la sociología de la música con los estudios de mediatización, se propone el concepto de mundo musical mediatizado para tratar de describir las formas en que esta escena está atravesada por lógicas mediáticas que influyen en su funcionamiento. Tras identificar a los autores de memes sobre música urbana como un tipo de actor sociotécnico propio de este mundo musical, se emplea una aproximación etnográfica digital para describir sus relaciones de interdependencia con Instagram, así como con otros perfiles de la escena: empresas, artistas y audiencias.
In recent years, a new urban music scene has consolidated in Spain. Crossing perspectives from the sociology of music and mediatization studies, the concept of mediatized music world is proposed as a conceptual device in order to describe the ways in which media logics influence this scene’s regular workings. After identifying urban music’s meme authors as a type of sociotechnical actor that belong to this music world, a digital ethnographic approach is carried out in order to describe their relations of interdependence with Instagram, as well as with other profiles of the scene, namely companies, artists and audiences.
In recent years, a new urban music scene has consolidated in Spain. Crossing perspectives from the sociology of music and mediatization studies, the concept of mediatized music world is proposed as a conceptual device in order to describe the ways in which media logics influence this scene’s regular workings. After identifying urban music’s meme authors as a type of sociotechnical actor that belong to this music world, a digital ethnographic approach is carried out in order to describe their relations of interdependence with Instagram, as well as with other profiles of the scene, namely companies, artists and audiences.