Audience Attention and Emotion in News Filmed with Drones: A Neuromarketing Research

dc.contributor.authorMartín Moraleda, Ignacio José
dc.contributor.authorGarcía García, Alberto Luis
dc.contributor.authorMañas Viniegra, Luis
dc.date.accessioned2024-02-07T08:17:41Z
dc.date.available2024-02-07T08:17:41Z
dc.date.issued2020-07-27
dc.description.abstractEmotional journalism is being driven by audiovisual technology such as drones, also known as unmanned aerial vehicles, which have demonstrated their usefulness in transforming objective news into news stories from a new visual perspective, facilitating access to dangerous or difficult places. They also allow for greater immersion by an audience that has become an active participant in the news, and they contribute to the storytelling of communication despite the risk to privacy and security that their misuse might entail. The aim of this research is to determine the differences in attention and intensity of the emotions experienced when viewing two pieces of audiovisual news: One was filmed with the technological support of a drone, and the other was produced in the conventional way. The techniques of eye tracking and galvanic skin response were used in 30 Spanish university students. The results suggest that attention was focused on the most spectacular visual elements, although the images filmed with a drone received a higher concentration of attention from the subjects, and this attention was spread throughout the entire image, which demonstrates that drones enhance the effectiveness of panoramic images with natural landscapes. The greatest emotion generated by viewing the images recorded with drones was statistically significant, but it was limited exclusively to these particular scenes, and not to the entire recording of the news.
dc.description.abstractEl periodismo emocional está siendo impulsado por tecnologías audiovisuales como los drones, también conocidos como vehículos aéreos no tripulados, que han demostrado su utilidad para transformar noticias objetivas en reportajes desde una nueva perspectiva visual, facilitando el acceso a lugares peligrosos o difíciles. Además, permiten una mayor inmersión por parte de una audiencia que se ha convertido en participante activo de la noticia, y contribuyen a la narración de la comunicación a pesar del riesgo para la privacidad y la seguridad que su uso indebido puede conllevar. El objetivo de esta investigación es determinar las diferencias de atención e intensidad de las emociones experimentadas al visionar dos noticias audiovisuales: Una fue filmada con el apoyo tecnológico de un dron, y la otra fue producida de forma convencional. Se utilizaron las técnicas de seguimiento ocular y respuesta galvánica de la piel en 30 estudiantes universitarios españoles. Los resultados sugieren que la atención se centró en los elementos visuales más espectaculares, aunque las imágenes filmadas con un dron recibieron una mayor concentración de atención por parte de los sujetos, y esta atención se repartió a lo largo de toda la imagen, lo que demuestra que los drones mejoran la eficacia de las imágenes panorámicas con paisajes naturales. La mayor emoción generada por el visionado de las imágenes grabadas con drones fue estadísticamente significativa, pero se limitó exclusivamente a estas escenas concretas, y no a toda la grabación de la noticia.
dc.description.departmentDepto. de Ciencias de la Comunicación Aplicada
dc.description.facultyFac. de Ciencias de la Información
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationMañas-Viniegra L, García-García A, Martín-Moraleda IJ. Audience attention and emotion in news filmed with drones: A neuromarketing research. Media Commun [Internet]. 2020;8(3):123–36. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17645/mac.v8i3.3081
dc.identifier.doi10.17645/mac.v8i3.3081
dc.identifier.issn2183-2439
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/99731
dc.issue.number3
dc.journal.titleMedia and Communication
dc.language.isoeng
dc.page.final136
dc.page.initial123
dc.publisherCogitatio
dc.rightsAttribution 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject.cdu316.77
dc.subject.cdu654.19
dc.subject.cdu629.7
dc.subject.keywordAudiovisual technology
dc.subject.keywordBreaking news
dc.subject.keywordCommunication
dc.subject.keywordDrone
dc.subject.keywordEmotional journalism
dc.subject.keywordEye tracking
dc.subject.keywordGalvanic skin response
dc.subject.keywordNeuromarketing
dc.subject.keywordUnmanned aerial vehicles
dc.subject.ucmComunicación audiovisual
dc.subject.unesco6308 Comunicaciones Sociales
dc.titleAudience Attention and Emotion in News Filmed with Drones: A Neuromarketing Research
dc.title.alternativeAtención y emoción de la audiencia en noticias filmadas con drones: Una investigación de neuromarketing
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionAM
dc.volume.number8
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication4dca3ebc-010b-4b37-b119-cea913fde72b
relation.isAuthorOfPublicationb518ac09-e04c-4910-bc3b-5a3392566e2f
relation.isAuthorOfPublication28e3afca-99d6-4c29-99d7-ae98ed583c80
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery4dca3ebc-010b-4b37-b119-cea913fde72b
Download
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
2020-Audience-attention-and-emotion-in-n.pdf
Size:
17.04 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Collections