«Hampa. Estampas de la mala vida» (1923) de José del Río Sainz : bohemia y vanguardia
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2024
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Fundación Universitaria Española
Citation
Romero López, Dolores. «“Hampa. Estampas de la mala vida” (1923) de José del Río Sainz : bohemia y vanguardia». Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica, n.º 50, 2024, pp. 163-193, https://doi.org/10.51743/cilh.vi50.468
Abstract
RESUMEN: Este artículo analiza «Hampa. Estampas de la mala vida» (1923) de José del Río Sainz, centrándose en cómo el poeta refleja la prostitución con una mirada compasiva y a la vez crítica, heredera del costumbrismo y naturalismo decimonónicos, y la proyecta en el contexto literario y artístico de la Vanguardia española de los años 20. El diálogo entre bohemia y Modernidad se hace patente en este libro porque en él se entrecruzan dos lenguajes complementarios: el de la poesía de José del Río Sainz y las ilustraciones de Pancho Cossío.
ABSTRACT: This article analyses “Hampa. Estampas de la mala vida” (1923) by José del Río Sainz, focusing on how the poet reflects prostitution with a compassionate yet critical gaze, heir to nineteenth century costumbrismo and naturalism, and projects it into the literary and artistic context of the Spanish avant-garde of the 1920s. The dialogue between bohemia and modernity is evident in this book because it brings together two complementary languages: the poetry of José del Río Sainz and the illustrations of Pancho Cossío.
ABSTRACT: This article analyses “Hampa. Estampas de la mala vida” (1923) by José del Río Sainz, focusing on how the poet reflects prostitution with a compassionate yet critical gaze, heir to nineteenth century costumbrismo and naturalism, and projects it into the literary and artistic context of the Spanish avant-garde of the 1920s. The dialogue between bohemia and modernity is evident in this book because it brings together two complementary languages: the poetry of José del Río Sainz and the illustrations of Pancho Cossío.