Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Construcción de un instrumento de valoración de la expresividad musical en profesorado y alumnado en la enseñanza Superior de Música

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2020

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Almeria
Citations
Google Scholar

Citation

Bonastre-Vallés, C. and Nuevo-Benítez, R. (2020). Construcción de un instrumento de valoración de la expresividad musical en profesorado y alumnado en la Enseñanza Superior de Música. Electronic journal of research in educational psychology, 18(51), 255-278. DOI: 10.25115/ejrep.v18i51.2830

Abstract

Introducción. Una de las principales funciones de la música es la expresión y comunicación de emociones. El aprendizaje de las habilidades centradas en esta comunicación es una parte central en la formación de los intérpretes y, el estudio de las concepciones de profesores y alumnos sobre los modos adecuados de mejorar la expresividad puede considerarse una de las tareas prioritarias para la investigación psicoeducativa. Por ello, este trabajo está dirigido a: a) validar un instrumento para su evaluación; b) conocer la valoración de diferentes estrategias de enseñanza-aprendizaje de la expresividad emocional en la música, en profesores y alumnos de niveles superiores de educación musical y c) comparar esas valoraciones en ambos grupos. Método. Para ello, 229 personas (170 estudiantes y 59 profesores) del Conservatorio Superior de Música de Madrid completaron un cuestionario sobre la mejora de la expresividad con cuatro estrategias distintas de enseñanza-aprendizaje. Resultados. Se encontraron algunas diferencias estadísticamente significativas entre grupos respecto a las preferencias de dichos modelos. Se pueden destacar las diferencias en intragrupo: la estrategia basada en el uso de instrucciones técnicas fue la mejor valorada mientras que el modelado recibió la peor valoración. Estos efectos fueron independientes del sexo y la edad. La estructura factorial teórica tuvo un excelente ajuste a los datos (CFI=.95). Discusión y conclusiones. En conclusión, ambos grupos difieren en sus concepciones sobre las estrategias óptimas para trabajar la expresividad, pero coinciden en las preferencias sobre una u otra estrategia, valorando especialmente el uso de instrucciones técnicas. Se discuten las posibles implicaciones pedagógicas y se propone este cuestionario como herramienta para su uso en contextos educativos.
Introduction. Expressing and communicating emotions is one of the main functions of music. Focusing on such communication process is a core part of performer´s education and studying conceptions of teachers and students about ways of improving expressivity seems a priority in psychoeducational research. Therefore, this work aimed to: a) validating a tool for assessing them; b) knowing valuations about different models for teaching and learning of emotional expressivity in music among Higher Education teachers and students of music; c) comparing those valuations between both groups. Method. For this purpose, 229 persons (170 students and 59 teachers) from the Music Conservatory of Madrid completed a questionnaire about improving expressiveness. Four different strategies for teaching and learning expressiveness were included. Results. There were certain statistically significant differences between groups in their preferences for different strategies. The most important differences, however, were found in within-group comparisons: the strategy based on the use of technical instructions received the best ratings, whereas modelling was the strategy with the poorest ratings. These effects were independent of gender and age. The theoretical factor structure had excellent fit to the data (CFI=.95). Discussion or conclusion. In conclusion, the two groups differed in their conceptions about the best strategies for training in expressiveness, but they agreed on their preferences for one strategy or another, with particular preference for the use of technical instructions. The possible pedagogical implications of these differences are discussed, and this questionnaire is recommended for use in educational settings.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Referencias bibliográficas: • Bonastre, C., Muñoz, E. y Timmers; R. (2017). Conceptions about teaching and learning of expressivity in music among Higher Education teachers and students. British Journal of Music Education, 34, 277-290. doi: 10.1017/S0265051716000462 • Bonastre, C. y Timmers, R. (2019). Comparison of beliefs about teaching and learning of emotional expression in music performance between Spanish and English HE students of music. Psychology of Music,1-16. doi: 10.1177/0305735619842366 • Bautista, A. y Pérez-Echeverría, M.P. (2008). ¿Qué consideran los profesores de instrumento que deben enseñar en sus clases? Cultura y Educación, 20, 17-34. doi: 10.1174/113564008783781477. • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246. doi: 10.1037/0033-2909.107.2.238. • Brenner, B. y Strand, K. (2013). A case study of teaching musical expression to young performers. Journal of Research in Music Education, 61, 80-96. doi: 10.1177/0022429412474826. • Broomhead, P. (2006). A Study of Instructional Strategies for Teaching Expressive Performance in the Choral Rehearsal. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 167, 7-20. https://www.jstor.org/stable/40319286. • Casas-Mas, A., Pozo, J.I. y Montero, I. (2014). The influence of musical learning cultures on the construction of teaching-learning conceptions. British Journal of Music Education, 31, 319-342. doi: 10.1017/S0265051714000096. • Chaffin, R. y Lemieux, A.F. (2005). Consideraciones generales sobre el perfeccionamiento musical . Quodlibet, 32, 22-48. • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale: NJ: Erlbaum (2nd ed.). • Dahl, S. y Friberg, A. (2007). Visual perception of expressiveness in musicians’ body movements. Music Perception, 24, 433–454. doi: 10.1525/mp.2007.24.5.433. • De Vellis, R. (2003). Scale development: theory and applications: theory and application. Thousand Okas, CA: Sage. • Doğantan-Dack, M. (2014). Philosophical reflections on expressive music performance. En D. Fabian, R. Timmers y E. Schubert. (Eds.) Expressiveness in music performance. Empirical approaches across styles and cultures (pp. 3-21). Oxford: Oxford University Press. • Fang, Z. (1996). A review of research on teacher beliefs and practices. Educational Research, 38, 47-65. doi: 10.1080/0013188960380104. • Gabrielsson, A. y Juslin, P.N. (2003). Emotional expression in music’. En R.J. Davidson, H. H. Goldsmith y K. R. Scherer (Eds.), Handbook of affective sciences (pp. 503-534). New York: Oxford University Press. • Garnett, J. (2013). Beyond a constructivist curriculum: a critique of competing paradigms in music education. British Journal of Music Education, 30, 161-175. doi: 10.1017/S0265051712000575. • González Rollo, A. y Bautista, A. (2018). Ideas de los profesores de instrumento en conservatorios sobre cómo calificar: aspectos objetivos y subjetivos de la interpretación musical. Publicaciones, 48, 127-148. doi: 10.30827/publicaciones.v4812.8337. • Hallam, S. (2010). Music education. The role of affect. En P. N. Juslin y J. A. Sloboda (Eds), Handbook of Music and Emotion: Theory, Research, Applications (pp. 791-817). Oxford: Oxford University Press. • Haston, W. (2007). Teacher modeling as an effective teaching strategy. Music Educators Journal, 93, 26-30. doi: 10.1177/002743210709300414. • Hughes, R. y Huby, M. (2004). The construction and interpretation of vignettes in social research. Social Work and Social Sciences Review, 11, 36-51. doi: 10.1921/17466105.11.1.36. • Juslin, P.N., Karlsson, J., Lindström, E.F., Friberg, A. y Schoonderwaldt, E. (2006). Play it again with feeling: Computer feedback in musical communication of emotions. Journal of Experimental Psychology: Applied, 12, 79-95. doi: 10.1037/1076-898X.12.2.79. • Juslin, P.N. y Persson, R.S. (2002). The science and psychology of music performance: Creative strategies for teaching and learning. En R. Parncutt y G.E. McPherson (Eds.), Emotional communication (pp. 219-236). New York: Oxford University Press. • Karlsson, J. y Juslin, P.N. (2008). Musical expression: An observational study of instrumental teaching. Psychology of Music, 36, 309-334. doi: 10.1177/0305735607086040. • Lance, C.E., Butts, M.M. y Michels, L.C. (2006). The Sources of Four Commonly Reported Cutoff Criteria: What Did They Really Say? Organizational Research Methods, 9, 202–20. doi: 10.1177/1094428105284919. • López-Iñiguez, G., Pozo J. y de Dios M.J. (2014). The older, the wiser? Profiles of string instrument teachers with different experience according to their conceptions of teaching, learning, and evaluation. Psychology of Music, 41, 1-20. doi: 10.1177/0305735612463772. • MacCallum, R.C., Widaman, K.F., Zhang, S., y Hong, S. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4, 84–99. doi: 10.1037/1082-989X.4.1.84. • Marchand, D.J. (1975). A study of two approaches to developing expressive performance. Journal of Research in Music Education, 23, 14-22. doi: 10.2307/3345199. • Massie-Laberge, C., Cosette, I. y Wanderley, M.M. (2019). Kinematic Analysis of Pianists' Expressive Performances of Romantic Excerpts: Applications for Enhanced Pedagogical Approaches. Frontiers in Psychology, 9:2725. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02725. • Meissner, H. (2017). Instrumental teachers’ instructional strategies for facilitating children’s learning of expressive music performance: An exploratory study. International Journal of Music Education, 35, 118-135. doi: 10.1177/0255761416643850. • Meissner, H. y Timmers, R. (2019). Teaching young musicians expressive performance: An experimental study. Music Education Research., 21, 20-39. doi: 10.1080/14613808.2018.1465031. • Meissner, H., Timmers, R.. (2020). Young musicians’ learning of expressive performance: the Importance of dialogic teaching and modeling. Frontiers in Education, 5:11. doi: 10.3389/feduc.2020.00011. • Pozo, J.I., Torrado, J.A. y Pérez-Echevarría, M.P. (2019). Aprendiendo a interpretar música por medio del Smartphonela explicitación y reconstrucción de las representaciones encarnadas. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 89, 237-260. Artículo recuperado el 20 de maezo de 2020 de: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/783_libro.pdf. • Sánchez, G. y López, M. (2019). Análisis de los contenidos de expresión corporal impartidos en la formación inicial de los docentes de primaria. Educación XXI, 22, 425-447. doi: 10.5944/educXX1.20058. • Sloboda, J.A., Gayford, C. y Minassian, C. (2003). Assisting advanced musicians to enhance their expressivity: An intervention study. Communication presented at the Fifth Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, Hannover, Septiembre. • Torrado, J.A. y Pozo, J.I. (2008). Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza de la música. Cultura y Educación, 20, 35-48. doi: 10.1174/113564008783781468. • Viellard, S., Roy, M. y Peretz, I. (2012). Expressivenes in musical emotions. Psychological Research, 76, 641-653. doi: 10.100s0042601103614. • Williamon, A. (2014). Implications for education. En D. Fabian, R. Timmers y E. Schubert, Expressiveness in music performance. Empirical approaches across styles and cultures (pp.348-352). Oxford: Oxford University Press. • Woody, R. H. (2006). The effect of various instructional conditions on expressive music performance. Journal of Research and Music Education, 54, 21-36. doi: 10.1177/002242940605400103. • Young, V,. Burwell, K. y Pickup, D. (2003). Areas of study and teaching strategies in instrumental teaching: A case study research project. Music Education Research, 5, 139-155. doi: 10.1080/1461380032000085522.

Keywords

Collections