Publication:
Net Gaia. Una mirada hacia lo micro.

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2022-05-31
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este Trabajo de Fin de Grado se basa en un proyecto realizado durante el curso 2019-2020 durante la asignatura de Proyectos y se fundamenta principalmente en la Hipótesis Gaia. Idea desarrollada en 1969 por el químico James Lovelock que explica como todos los organismos conviven en la biosfera en una relación simbiótica o de intercambio gracias a la cual todo se mantiene generando un equilibrio. Esta hipótesis, además, se relaciona con el concepto filosófico de rizoma, como realidad constituida de una forma no lineal y a su vez todo ello mantiene un trasfondo en la búsqueda de la verdad a través de lo micro, lo invisible a los ojos. La propuesta artística resultante es una instalación que consiste en quince círculos de metacrilato de color verde flúor con imágenes de un moho mucilaginoso (silme mold en inglés), una ameba con una especie de inteligencia primitiva. La forma circular de cada pieza hace referencia a lo que se podría ver a través de un microscopio, un submundo de seres que habitan sin ser vistos, con los que compartimos vida, cuerpo y espacio.
This End of Degree work is based on a project carried out during the 2019-2020 academic year during the Projects course and is based mainly on the Gaia Hypothesis. An idea developed in 1969 by the chemist James Lovelock that explains how all organisms coexist in the biosphere in a symbiotic or exchange relationship thanks to which everything is maintained generating a balance. This hypothesis, moreover, is related to the philosophical concept of rhizome, as reality constituted in a non-linear way and in turn all this maintains a background in the search for truth through the micro, the invisible to the eyes. The resulting artistic proposal is an installation consisting of fifteen circles of fluorine-green methacrylate with images of a mucilaginous mold, an amoeba with some sort of primitive intelligence. The circular shape of each piece refers to what could be seen through a microscope, a sub-world of unseen beings with whom we share life, body and space.
Description
Keywords
Citation