Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

The role of evidence in teaching practice from the point of view of the main actors

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2023

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Murcia: Departamento de métodos de investigación y diagnóstico en educación
Citations
Google Scholar

Citation

Olmos Rueda, P., & Pattier Bocos, D. (2023). The role of evidence in teaching practice from the point of view of the main actors. RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 37(98), 199-216. https://doi.org/10.47553/RIFOP.V98I37.1.91050

Abstract

La relación entre la investigación y la práctica educativa ejerce una gran influencia en el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conocer el papel que juega la evidencia en la práctica docente es fundamental para entender la educación actual y poder diseñar escenarios de mejora propiciados por la evidencia científica. Con el objetivo de profundizar en la relación entre la evidencia científica y las prácticas educativas, por un lado, y la percepción del profesorado sobre el uso de la evidencia, por otro, se realizó un estudio cuantitativo mediante encuestas administradas a 462 profesores de colegios de Barcelona y de la Comunidad de Madrid. Los resultados muestran la importancia que los docentes otorgan a la evidencia y las características que debe tener la evidencia científica para tener una repercusión directa en la práctica docente: relevancia, asequibilidad, accesibilidad y practicidad. Destaca el valor que los docentes otorgan a las experiencias de las prácticas educativas propias o ajenas más que a los conocimientos teóricos. Además, podemos ver cómo las variables de edad, género, nivel educativo, etapa educativa en la que enseñan y la titularidad de la escuela condicionan la percepción de los docentes sobre la relación entre la evidencia científica y su práctica educativa. Concluimos que estos resultados posibilitan avances clave en la hoja de ruta hacia una cultura de prácticas basadas en la evidencia en educación, y promueven una profunda reflexión acerca de la forma en que la investigación y sus evidencias llegan efectivamente a los docentes
The relationship between research and educational practice exerts a great deal of influence on the development of the teaching-learning process. Knowing the role played by evidence in teaching practice is essential in understanding education today and being able to design scenarios of improvement fostered by scientific evidence. With the goal of further examining the relationship between scientific evidence and educational practices on the one hand and teachers’ perception of the use of evidence on the other, a quantitative study was conducted via surveys administered to 462 teachers at schools in Barcelona and the Community of Madrid. The results show the importance that teachers attach to evidence and the characteristics that scientific evidence should have in order to have direct repercussions on teaching practice: relevance, approachability, accessibility, and practicality. What stands out is the value that teachers attach to the experiences of their own or others’ educational practices more than to theoretical knowledge. Furthermore, we can see how the variables of age, gender, educational level, educational level in which they teach, and ownership of the school condition the teachers’ perceptions of the relationship between scientific evidence and their educational practice. We conclude that these results enable key advances in the roadmap towards a culture of evidence-based practices in education and promote in-depth reflection on how research and its evidence effectively reach teachers.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

This work was supported by the Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO) under Grant number EDU2017-88711-R. Referencias bibliográficas: • Brown, C., Daly, A., & Liou, Yi-Hwa. (2016). Improving trust, improving schools. Journal of Professional Capital and Community, 1(1), 69-91. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2015-0004 • Brown, C., Malin, J., & Flood, J. (2019). Exploring the five key roles school leaders need to adopt if research-informed teaching practice is to become a reality. Translational Research Insights, 2, March. https://www.dur.ac.uk/resources/dece/TranslationalResearchInsightsMar19. pdf • Brown, C. & Rogers, S. (2015). Knowledge creation as an approach to facilitating evidence informed practice: Examining ways to measure the success of using this method with early years practitioners in Camden (London). Journal of Educational Change, 16(1), 79-99. https://doi.org/10.1007/s10833-014-9238-9 • Cain, T. (2015). Teachers’ engagement with research texts: beyond instrumental, conceptual or strategic use. Journal of Education for Teaching, 41(5), 478-492. https://doi.org/10.1080/02607476.2015.1105536 • Cain, T. & Allan, D. (2017). The invisible impact of educational research. Oxford Review of Education, 43(6), 718-732. https://doi.org/10.1080/03054985.2017.1316252 • Cherney, A., Povey, J., Head, B., Boreham, P., & Ferguson, M. (2012). What influences the utilisation of educational research by policy-makers and practitioners? The perspectives of academic educational researchers. International Journal of Educational Research, 56, 23-34. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.08.001 • Coldwell, M., Greany, T., Higgins, S., Brown, C., Maxwell, B., Stiell, B., Stoll, L., Willis, B., & Burns, H. (2017). Evidence-informed teaching: an evaluation of progress in England. Research report. UK Department for Education. • De la Orden (2014). La investigación educativa en España: antecedentes y perspectiva. Participación Educativa, 3(5), 33-42. • Fresneda, M. D., Muñoz, J., Mendoza, E., & Carballo, G. (2012). La práctica basada en la evidencia en la logopedia española: actitudes, usos y barreras. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 29-52. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.111551 • Gairín, J., Ion, G., & Díaz-Vicario, A. (2021). La Práctica educativa Basada en Evidencia. Una aproximación conceptual y operativa. In J. Gairín y G. Ion, Prácticas Educativas Basadas en Evidencias (pp. 21-38). Narcea. • Hedges, H. (2012). Teachers’ funds of knowledge: a challenge to evidence-based practice. Teachers and Teaching, 18(1), 7-24. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.622548 • Judkins, M., Stacey, O., McCrone, T., & Inniss, M. (2014). Teachers’ Use of Research Evidence: A case study of United Learning schools. NFER. • La Velle, L. (2015). Translational research and knowledge mobilisation in teacher education: towards a ‘clinical’, evidence-based profession? Journal of Education for Teaching, 41(5), 460-463. https://doi.org/10.1080/02607476.2015.1105534 • La Velle, L. & Flores, M. A. (2018). Perspectives on evidence-based knowledge for teachers: acquisition, mobilisation and utilisation. Journal of Education for Teaching, 44(5), 524-538. https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1516345 • Mincu, M. E. (2015). Teacher quality and school improvement: what is the role of research? Oxford Review of Education, 41(2), 253-269. https://doi.org/10.1080/03054985.2015.1023013 • Miretzky, D. (2007). A View of Research from Practice: Voices of Teachers. Theory into practice, 46(4), 272–280. https://doi.org/10.1080/00405840701593857 • Nelson, J. & Campbell, C. (2017). Evidence-informed practice in education: meanings and applications. Educational Research, 59(2), 127-135. https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1314115 • Nelson, J., Mehta, P., Sharples, J., & Davey, C. (2017). Measuring Teachers' Research Engagement: Finding from a pilot study (Report and Executive Summary, March 2017). Education Endowment Foundation. • Ovenden-Hope, T. & la Velle, L. (2015). Translational research in education for knowledge mobilisation: a study of use and teacher perception in primary schools in England, UK. Journal of Education for Teaching, 41(5), 574-585. https://doi.org/10.1080/02607476.2015.1105541 • Pattier, D. & Olmos, P. (2021). La administración y el profesorado: Prácticas educativas basadas en la evidencia. Revista de Educación, 392, 35-61. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-392-478 • Perinés, H. (2018). ¿Por qué la investigación educativa no impacta en la práctica docente? Estudios sobre Educación, 34, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.34.9-27 • Philpott, C. (2017). Medical models for teachers’ learning: asking for a second opinion. Journal of Education for Teaching, 43(1), 20-31. https://doi.org/10.1080/03081087.2016.1251088 • Sáez, F. T., Robles, A. S., & Vázquez, A. G. (2020). Claves de la innovación educativa en España desde la perspectiva de los centros innovadores: una investigación cualitativa. Participación educativa, 7(10), 49-60. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/claves-de-la-innovacion-educativaen-espana-desde-la-perspectiva-de-los-centros-innovadores-unainvestigacion-cualitativa/ensenanza-politica-educativa/23935 • Sánchez, J. M. (2018). Inversión educativa y contracción del Estado del Bienestar: un análisis del contexto autonómico tras la crisis sistémica de 2008. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1309-1325. https://doi.org/10.5209/RCED.55403 • Van Schaik, P., Volman, M., Admiraal, W., & Schenke, W. (2018). Barriers and conditions for teachers’ utilisation of academic knowledge. International Journal of Educational Research, 90, 50-63. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.05.003 • Vanderlinde, R. & Van Braak, J. (2010). The e-capacity of primary schools: Development of a conceptual model and scale construction from a school improvement perspective. Computers Education, 55(2), 541-553. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.016 • Williams, D. & Coles, L. (2007). Evidence-based practice in teaching: an information perspective. Journal of Documentation, 63, 812-835. https://doi.org/10.1108/00220410710836376

Keywords

Collections