Usos poéticos del latín en la segunda mitad del siglo XX: del erudito "dictum" a la "pax" burguesa
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2012
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sociedad de Estudios de Lengua y Literatura
Citation
Abstract
Dentro de la Tradición Clásica, podemos atender a la aparición del latín como elemento poético en la poesía española contemporánea, bien sea por medio de la incorporación del mismo como lengua poética o por medio de un uso metonímico con el fin de aludir indirectamente a contextos sociales o culturales determinados. En este artículo damos cuenta de varios ejemplos poéticos, con una presencia relevante de autores de la Generación del 50, evidenciando el tipo de referencia y la función que adquiere el latín en el poema: carácter intertextual, paródico o litúrgico, entre otros, que amplían el significado de esta lengua en autores como Ángel González, Jaime Gil de Biedma o Manuel Vázquez Montalbán.
In the field of Classical Tradition, we can consider the use of Latin as a poetic element inside contemporary Spanish poetry, both by its utilization as a poetic language and by a metonymical way to indirectly allude to concrete social or cultural contexts. This paper shows a number of poetic works, particularly written by poets from Generation of the 50’s, describing the kind of reference and the function of Latin in the literary context: intertextual, parodic or liturgical features, between others, are founded in authors like Ángel González, Jaime Gil de Biedma or Manuel Vázquez Montalbán.
In the field of Classical Tradition, we can consider the use of Latin as a poetic element inside contemporary Spanish poetry, both by its utilization as a poetic language and by a metonymical way to indirectly allude to concrete social or cultural contexts. This paper shows a number of poetic works, particularly written by poets from Generation of the 50’s, describing the kind of reference and the function of Latin in the literary context: intertextual, parodic or liturgical features, between others, are founded in authors like Ángel González, Jaime Gil de Biedma or Manuel Vázquez Montalbán.