Oratorian spirituality in the Roman Court and its incidence on the pro-spanish faction

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2015

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Universidad Autónoma de Madrid
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Jiménez Pablo, E. (2015). Oratorian spirituality in the Roman Court and its incidence on the pro-spanish faction. Libros de la Corte, 2, 26-38.

Abstract

One of the most interesting and fruitful approaches for the study of the parties or factions at court is that of the spirituality shared by the members of each political group. In this study, the analysis of the spiritual influence of charismatic reformer Philip Neri draws not only on his spiritual but also political connotations, in view of his commitment to the interests of the Papacy. This article, therefore, centres on the influence that Neri exercised over the Roman curia, especially over Clement VIII (1592-1605) and his circle of cardinals, and on how his counsel affected the evolution of the pro-Spanish faction. Furthermore, with the support of later popes, such as Urban VIII (1623-1644), the spiritual influence of the Oratorians extended to other courts. Their religious practices were in fact imposed at Philip IV’s court, which resulted in Madrid having a greater dependence on Rome’s interests
Uno de los acercamientos más interesantes y enriquecedores para el estudio de los partidos o facciones en la corte es el de la espiritualidad compartida por los miembros de cada grupo político. En este estudio, el análisis de la influencia espiritual del carismático reformador Felipe Neri nos lleva necesariamente a pensar no solo en las connotaciones espirituales sino también políticas, a la vista de su compromiso con los intereses del Papado. Por lo tanto, este artículo se centrará en la influencia que Neri ejerció sobre la Curia romana, especialmente con Clemente VIII (1592-1605) y su círculo de cardenales, y como su consejo afectó a la evolución de la facción española o proespañola. Además, con el apoyo de papas posteriores como Urbano VIII (1623-1644), la influencia espiritual de los oratorianos también se extendió a otras cortes. Así, sus prácticas religiosas se impusieron en la corte de Felipe IV, con el resultado de que Madrid tuvo una dependencia mucho mayor de los intereses de Roma.

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