Pensar las desigualdades educativas tras La reproducción de Bourdieu y Passeron: orígenes y actualidad de un clásico
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2022
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citation
Rujas Martínez-Novillo, J. (2022). Pensar las desigualdades educativas tras La reproducción de Bourdieu y Passeron: orígenes y actualidad de un clásico. Revista Española De Sociología, 31(3), a113. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.113
Abstract
La publicación de Los herederos y La reproducción supuso un antes y un después en la sociología de la educación en Europa y marcó la forma de entender las desigualdades educativas. Cincuenta años después, este monográfico busca reflexionar sobre la importancia del legado de Bourdieu y Passeron en sociología de la educación y en el estudio de las desigualdades educativas, y sobre su relevancia y limitaciones para entender estas desigualdades en la actualidad. Este texto presenta una serie de coordenadas biográficas y sociohistóricas para situar el origen del libro y a sus autores. La sociología de la educación de Bourdieu y Passeron fue el resultado del encuentro entre dos tránsfugas sociales con trayectorias similares en un estado particular del campo sociológico e intelectual y de una efervescente actividad colectiva de investigación desarrollada en la década de los sesenta en el CSE alrededor de la educación y la cultura.</jats:p>
Reproduction and The inheritors marked a milestone in the sociology of education in Europe and left a long-lasting mark in the way we think educational inequalities. Fifty years later, this special issue intends to reflect on the importance of Bourdieu and Passeron's legacy for the sociology of education and the study of educational inequalities, and on its relevance and limits to understand those inequalities today. This paper introduces the sociohistorical and biographical background of the book and the authors. Bourdieu and Passeron’s sociology of education was the result of the encounter between two class fugitives with similar trajectories in a particular state of the French sociological and intellectual fields and of the effervescent collective research activity developed in the 1960s at the CSE around education and culture.
Reproduction and The inheritors marked a milestone in the sociology of education in Europe and left a long-lasting mark in the way we think educational inequalities. Fifty years later, this special issue intends to reflect on the importance of Bourdieu and Passeron's legacy for the sociology of education and the study of educational inequalities, and on its relevance and limits to understand those inequalities today. This paper introduces the sociohistorical and biographical background of the book and the authors. Bourdieu and Passeron’s sociology of education was the result of the encounter between two class fugitives with similar trajectories in a particular state of the French sociological and intellectual fields and of the effervescent collective research activity developed in the 1960s at the CSE around education and culture.