Escenarios de competencia en las cadenas globales de producción en la industria automotriz: un estudio de caso del grupo Stellantis y su planta ensambladora en Vigo
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2023
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
Citation
Rísquez Ramos, Mario. «Escenarios de competencia en las cadenas globales de producción en la industria automotriz: un estudio de caso del Grupo Stellantis y su planta ensambladora en Vigo». Papeles de Europa, vol. 36, mayo de 2023, p. e84410. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.5209/pade.84410.
Abstract
Las transformaciones que durante las últimas décadas se han producido en la forma en que se organiza la producción y el comercio en el terreno de la economía mundial invitan a retomar y revisar la discusión en torno a las coordenadas conceptuales sobre las que se aborda el debate acerca de la competencia y la competitividad.
En este trabajo se plantea una propuesta teórico-interpretativa para caracterizar la competencia en el marco de las cadenas globales de producción. Para ello se realiza un estudio de caso de la industria automotriz, a partir del cual se profundiza en el análisis de cómo impacta el proceso de modularización de la producción en la competencia entre las plantas ensambladoras de un mismo grupo empresarial.
The transformations that have taken place in recent decades in the way in which production and trade are organised in the global economy invite us to revisit and revise the discussion on the conceptual coordinates on which the debate on competition and competitiveness is approached. This paper presents a theoretical-interpretative proposal to characterize competition in the context of global production chains. To this end, a case study of the automotive industry is carried out, from which we will also deepen the analysis of how the process of modularization of production impacts on the competition between assembly plants of the same business group.
The transformations that have taken place in recent decades in the way in which production and trade are organised in the global economy invite us to revisit and revise the discussion on the conceptual coordinates on which the debate on competition and competitiveness is approached. This paper presents a theoretical-interpretative proposal to characterize competition in the context of global production chains. To this end, a case study of the automotive industry is carried out, from which we will also deepen the analysis of how the process of modularization of production impacts on the competition between assembly plants of the same business group.
Description
Monográfico: Estructura y dinámica de las cadenas globales de valor