El discurso didáctico fascista dirigido a niños y la reescritura de libros

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2018

Advisors (or tutors)

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Palermo University Press
Citations
Google Scholar

Citation

Matesanz del Barrio, M. (2018). El discurso didáctico fascista dirigido a niños y la reescritura de libros. En Floriana Di Gesù, Alexandra Pinto, Assunta Polizzi (eds.). Media, power and identity: discursive strategies in ideologically-oriented discourses. Palermo: Palermo University Press, pp. 239-262

Abstract

ABSTRACT : In this study, we analyse one aspect about Spanish fascist discourse from the early Francoism still little touched so far, namely the rewriting and reissue of texts aimed at children. Indoctrination of children in fascist ideology was considered a necessity by the national front since the outbreak of the war and, as soon as there was a chance, legislation was adopted accordingly. This need to transmit the prevailing ideology resulting from the war had direct consequences for the texts intended for children. The ‘urgency’, the oft-repeated word in the scripts of the time, boosted the ideological rewriting of some of the texts used at schools. It was necessary to have didactic texts adapted for the dominant ideology. Given the lack of enough new allied texts, works from the period preceding the war were reissued as long as they did not contradict the regime’s ideology. Some other already existing texts were also ideologically manipulated by adding new fragments and pictures.
RESUMEN : En este estudio se analiza un aspecto todavía poco tratado del discurso fascista español del primer franquismo, la reedición, recuperación y reescritura de textos dirigidos a los niños. El adoctrinamiento de los niños en la ideología fascista fue visto en el bando nacional como una necesidad desde el inicio de la contienda y, en cuanto hubo oportunidad, se legisló en consonancia. La necesidad de transmitir la ideología que había originado la guerra y que acabaría imponiéndose tuvo consecuencias directas en los textos que se destinaban a los niños. La urgencia, palabra reiterada en los escritos de esa época, hizo que se reescribieran ideológicamente algunos de los textos utilizados en las escuelas. Era necesario disponer de textos de enseñanza que estuvieran adaptados a la realidad ideología que se quería imponer. Ante la carencia de suficientes textos nuevos afines, se reeditaron obras anteriores a la Guerra Civil que no contradecían su ideología. También se reideologizaron textos ya existentes añadiendo nuevos fragmentos e imágenes.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Keywords