Tipos de categoría semántica y modalidad de los estímulos en el aprendizaje procedimental: implicaciones sobre los modelos actuales de memoria semántica
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2010
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Colegio Oficial de Psicólogos de Asturias
Citation
Ruiz-Sánchez de León, J. M., Fernández-Guinea, S. y González-Marqués, J. (2010). Tipos de categoría semántica y modalidad de los estímulos en el aprendizaje procedimental: implicaciones sobre los modelos actuales de memoria semántica. Psicothema, 22(4), 739-744.
Abstract
El presente trabajo trata de estudiar si el aprendizaje procedimental de una tarea de categorización semántica puede verse influido por el tipo de categoría al que pertenezcan los estímulos empleados (biológicos o no biológicos). Por otro lado, se pretende describir si existe un efecto de la modalidad de presentación de los estímulos en dicha tarea. Se administró una tarea de categorización semántica (4 series de 40 estímulos) a 256 participantes (128 clasificaban dibujos y 128 palabras). Las categorías biológicas se responden con más rapidez que las categorías no biológicas, aunque no existen diferencias significativas en la interacción del tipo de categoría y la modalidad de presentación de los estímulos. Los tiempos de reacción van disminuyendo progresivamente con la práctica. Sin embargo, las diferencias iniciales desaparecen cuando los sujetos han entrenado. Se discute acerca de cómo los modelos actuales dan cuenta de los hallazgos de esta investigación. Se sugiere, además, que existe una tendencia atencional en los individuos a favor de los elementos biológicos que se atenúa cuando los estímulos presumiblemente menos relevantes para la supervivencia emergen como relevantes en función de lo que se demanda en la tarea.
The present work attempts to determine whether procedural learning of a semantic categorisation task is influenced by the type of semantic category of the stimuli (biological and non-biological elements). It is also an attempt to determine the effect of the stimulus presentation modality on the categorisation task. A semantic categorisation task (4 series of 40 stimuli) was administered to 256 participants (128 classifying pictures, and 128 classifying words). Biological categories were responded to faster than non-biological ones although there were no significant differences between the interaction of the category type and the stimulus presentation modality. Reaction times progressively decreased with practice. However, the initial differences dissapeared when subjects were trained. The way that current models account for these investigation findings is discussed. In addition, it is suggested that there is an attentional bias in favor of biological elements, which disappears when presumably less relevant elements become more relevant as a function of the task characteristics.
The present work attempts to determine whether procedural learning of a semantic categorisation task is influenced by the type of semantic category of the stimuli (biological and non-biological elements). It is also an attempt to determine the effect of the stimulus presentation modality on the categorisation task. A semantic categorisation task (4 series of 40 stimuli) was administered to 256 participants (128 classifying pictures, and 128 classifying words). Biological categories were responded to faster than non-biological ones although there were no significant differences between the interaction of the category type and the stimulus presentation modality. Reaction times progressively decreased with practice. However, the initial differences dissapeared when subjects were trained. The way that current models account for these investigation findings is discussed. In addition, it is suggested that there is an attentional bias in favor of biological elements, which disappears when presumably less relevant elements become more relevant as a function of the task characteristics.