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Geometric locus activities in a dynamic geometry system. Non-iconic visualization and instrumental genesis

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2014

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Colegio Mexicano de Matemáticas Educativa
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This paper presents a study on the use of geometric locus using a dynamic geometry system (GeoGebra) in order to pass from Geometry II (a natural proto - axiomatic Geometry) to Geometry III (a complete axiomatic Geometry). The research was conducted with 30 Spanish college prospective mathematics teachers. The Geometrical Working Space theory (GWS) was used as a theoretical framework to describe the figurative and instrumental genesis processes involved in the learning processes in computer environments. To study these two geneses, iconic visualization versus non - iconic visualization, along with instrumental and dimensional deconstruction concepts, was used. The authors identify typologies of images and visualization uses. Keywords: Problem - solving strategies, Visualization, Interactive learning, Diagrams, Loci, Teacher training, Visual representations, Reasoning, Geometry, GeoGebra.

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En este artículo se presenta un estudio sobre la utilización del concepto de Lugar Geométrico en un sistema de geometría dinámica (GeoGebra) en la transición de la Geometría II (geometría proto - axiomática natural) a la Geometría III (geometría completamente axiomática). La investigación se lleva a cabo con 30 estudiantes de matemáticas, futuros profesores, en la universidad española. Se utiliza la teoría de Espacio de Trabajo Geométrico (ETG) como marco teórico de referencia para describir las génesis figurativas e instrumentales involucradas en los procesos de aprendizaje en entornos informáticos. Para el estudio de estas dos génesis se utiliza los conceptos de visualización icónica versus visualización no - icónica, junto a los conceptos de deconstrucción instrumental y dimensional. Los autores identifican tipologías de imágenes y usos de visualización.

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