Confluencias erótico-religiosas en "Wise Blood"
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2023
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
UNED
Citation
Correoso Rodenas, José Manuel. «Confluencias erótico-religiosas en “Wise Blood”». Epos : Revista de filología, n.º 39, diciembre de 2023, pp. 81-95, https://revistas.uned.es/index.php/EPOS/article/view/36818.
Abstract
RESUMEN: En 1947, la escritora estadounidense Flannery O’Connor escribía la última entrada de su diario afirmando que se abandonaría a pensamientos eróticos. En 1952, publicaba su primera novela, «Wise Blood», un fresco de la religiosidad norteamericana de la posguerra. Su condición de católica en el Sur profundo (mayoritariamente protestante), la hacían una conocedora magistral de distintas realidades de la confesión cristiana. Esta novela, a través de la(s) experiencia(s) traumática(s) de su protagonista Hazel Motes, ofrece un continuo de proyección de dogmas e ideas cristianas. Asimismo, su relación con Sabbath Lily Hawks da al lector la oportunidad de enfrentarse a la transgresión sexual de algunos de los misterios cristianos más icónicos, como pueden ser la Natividad, el Infierno o la Redención.
ABSTRACT: In 1947, US writer Flannery O’Connor wrote the last entry of her journal asserting that she would be abandoned to erotic thoughts. In 1952 she would publish her first novel, “Wise Blood”, a portrait of post-World War II American religiosity. Her condition of being a devout Roman Catholic in the Deep South (with a Protestant social majority) made her a great “connoisseur” of the different versions of the Christian faith. This novel, through the traumatic experience(s) of the starring character Hazel Motes, offers a never-ending projection of Christian ideas and dogmas. Besides this, Motes’s relationship with Sabbath Lily Hawks also allows the reader the opportunity of transgressing, “via” sexuality, some of the most sacred Christian mysteries, such as Nativity, the Afterlife, or Redemption.
ABSTRACT: In 1947, US writer Flannery O’Connor wrote the last entry of her journal asserting that she would be abandoned to erotic thoughts. In 1952 she would publish her first novel, “Wise Blood”, a portrait of post-World War II American religiosity. Her condition of being a devout Roman Catholic in the Deep South (with a Protestant social majority) made her a great “connoisseur” of the different versions of the Christian faith. This novel, through the traumatic experience(s) of the starring character Hazel Motes, offers a never-ending projection of Christian ideas and dogmas. Besides this, Motes’s relationship with Sabbath Lily Hawks also allows the reader the opportunity of transgressing, “via” sexuality, some of the most sacred Christian mysteries, such as Nativity, the Afterlife, or Redemption.
Description
RECONOCIMIENTO / FINANCIACIÓN: Este artículo forma parte de las actividades de los Grupos de Investigación «Poéticas y textualidades emergentes. Siglos XIX-XXI» (Universidad Complutense de Madrid) y «Estudios Interdisciplinares en Literatura y Arte -LyA» (Universidad de Castilla-La Mancha), así como de las del Instituto Universitario de Ciencias de las Religiones (Universidad Complutense de Madrid) y del Instituto de Investigación del Humanismo y la Tradición Clásica (Universidad de León).