Neurodidáctica en el proceso de enseñanza y aprendizaje del léxico alemán : una transferencia de conocimiento neurocientífico al aula universitaria de DaF
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2024
Defense date
19/01/2024
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citation
Abstract
El presente estudio de investigación se enfoca en el análisis de los métodos de enseñanza y aprendizaje del léxico en alemán desde una perspectiva neurodidáctica. El propósito principal es evaluar la aplicabilidad de los más recientes hallazgos de la investigación neurocientífica, obtenidos en entornos de laboratorio, en el ámbito educativo. El objetivo es derivar conclusiones prácticas para mejorar la eficacia de las estrategias educativas y, en última instancia, optimizar el rendimiento en el aprendizaje del léxico alemán en contextos universitarios de la enseñanza del alemán como lengua extranjera. El diseño metodológico abarca una combinación de enfoques cualitativos y cuantitativos. Se ha empleado una metodología documental en conjunto con una investigación empírica, que incluye dos encuestas descriptivas y un estudio descriptivo cuasiexperimental de naturaleza cuantitativa. Estas técnicas de observación han permitido la recopilación de datos, respaldando la formulación de conclusiones sobre la eficacia de las estrategias bajo análisis...
The present research study focuses on the analysis of German lexical teaching and learning methods from a neurodidactic perspective. The main purpose is to evaluate the applicability of the most recent neuroscientific research findings, obtained in laboratory settings, to the educational setting. The aim is to derive practical conclusions to improve the effectiveness of educational strategies and ultimately optimize performance in German lexical learning in university contexts of teaching German as a foreign language.The methodological design encompasses a combination of qualitative and quantitative approaches. A documentary methodology has been employed in conjunction with empirical research, including two descriptive surveys and a quasi-experimental descriptive study of a quantitative nature. These observational techniques have allowed data collection, supporting the formulation of conclusions on the effectiveness of the strategies under analysis...
The present research study focuses on the analysis of German lexical teaching and learning methods from a neurodidactic perspective. The main purpose is to evaluate the applicability of the most recent neuroscientific research findings, obtained in laboratory settings, to the educational setting. The aim is to derive practical conclusions to improve the effectiveness of educational strategies and ultimately optimize performance in German lexical learning in university contexts of teaching German as a foreign language.The methodological design encompasses a combination of qualitative and quantitative approaches. A documentary methodology has been employed in conjunction with empirical research, including two descriptive surveys and a quasi-experimental descriptive study of a quantitative nature. These observational techniques have allowed data collection, supporting the formulation of conclusions on the effectiveness of the strategies under analysis...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 19-01-2024