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The Propaganda Model in the Early 21st Century (Part II)

dc.contributor.authorPedro Carañana, Joan
dc.date.accessioned2023-06-20T03:37:18Z
dc.date.available2023-06-20T03:37:18Z
dc.date.issued2011
dc.descriptionDocumento vinculado con el proyecto de I+D+i “La producción social de la comunicación y la reproducción social en la era de la globalización” (ref. CSO2010-22104-C03-01). Este proyecto ha sido financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (convocatoria competitiva del Plan Nacional de I+D+i 2008-2011 - Programa de Proyectos de Investigación Fundamental) y realizado por el grupo de investigación de la Universidad Complutense de Madrid “Identidades sociales y comunicación” desde el año 2011 al 2014. En E-Prints se han depositado los trabajos relacionados con el proyecto (véase “Trabajos relacionados con el proyecto de I+D+i La producción social de la comunicación y la reproducción social en la era de la globalización” (http://eprints.ucm.es/24131/).
dc.description.abstractThis two-part article explores Herman and Chomsky’s propaganda model from diverse angles, with the aim of deepening its current dynamism and validity for explaining mass media production and content in advanced capitalist democracies. Part I of the contribution studies the contemporary relevance of the five components or “filters” that comprise the model, relates them to ongoing sociohistorical developments, and focuses on the different interactions affecting the media in the context of power relations. It then analyzes the situations in which the spectrum of media opinion is more open. Part II focuses on the validity of the model for explaining news content both in countries other than the United States and on the Internet, as well as for explaining media products other than news. This is followed by an examination of the possibility of expanding and modifying the model by incorporating other factors, which may be considered secondary filters.
dc.description.departmentGrupo de Investigación UCM (940324) “Identidades Sociales y Comunicación”
dc.description.facultyFac. de Ciencias de la Información
dc.description.refereedTRUE
dc.description.sponsorshipMinisterio de Ciencia e Innovación (convocatoria competitiva del Plan Nacional de I+D+i 2008-2011 - Programa de Proyectos de Investigación Fundamental)
dc.description.statuspub
dc.eprint.idhttps://eprints.ucm.es/id/eprint/24140
dc.identifier.officialurlhttp://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/view/1444/667
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/44067
dc.journal.titleInternational Journal of Communication
dc.language.isoeng
dc.page.final1926
dc.page.initial1906
dc.relation.projectIDCSO2010-22104-C03-01 “La producción social de la comunicación y la reproducción social en la era de la globalización”
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subject.cdu316.77
dc.subject.keywordPropaganda model
dc.subject.keywordSocial Communication
dc.subject.ucmComunicación social
dc.subject.unesco6308 Comunicaciones Sociales
dc.titleThe Propaganda Model in the Early 21st Century (Part II)
dc.typejournal article
dc.volume.number5
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicatione02fad93-31d1-4ec4-a486-d3109d5be1cc
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