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Study of the boomerang effect in a digital community among young people: synergies and differences between advertising communication and museum experience

dc.contributor.authorPedreño Santos, Ana
dc.contributor.authorCarcelén García, Sonia Laura
dc.contributor.authorViñaras Abad, Mónica Victoria
dc.date.accessioned2025-03-18T10:10:30Z
dc.date.available2025-03-18T10:10:30Z
dc.date.issued2025-03-10
dc.description.abstractThis research proposes an exploratory work, through the search for new proposals to raise awareness of high-impact social issues, based on the potential of the museum experience as a persuasive communication tool. The purpose of the study is to compare the boomerang effect through the impact that can be caused by a traditional advertising communication and a museum experience. The work has been designed with a qualitative and experimental methodology through a Digital Community with a sample of young people divided into two groups and exposed to two different stimuli: a spot and a visit to the museum, working in both cases under the same social content, such as their attitude towards racism. The results show differences in the groups depending on the way in which they have been exposed to and consumed the content, which opens a way to investigate new alternatives in persuasive communication.
dc.description.abstractEsta investigación propone un trabajo exploratorio, a través de la búsqueda de nuevas propuestas de sensibilización sobre temas sociales de alto impacto, basadas en el potencial de la experiencia museística como herramienta de comunicación persuasiva. El objetivo del estudio es comparar el efecto boomerang a través del impacto que puede causar una comunicación publicitaria tradicional y una experiencia museística. El trabajo se ha diseñado con una metodología cualitativa y experimental a través de una Comunidad Digital con una muestra de jóvenes divididos en dos grupos y expuestos a dos estímulos diferentes: un spot y una visita al museo, trabajando en ambos casos bajo un mismo contenido social, como es su actitud hacia el racismo. Los resultados muestran diferencias en los grupos en función de la forma en que ha sido expuesto y consumido el contenido, lo que abre una vía para investigar nuevas alternativas en comunicación persuasiva.
dc.description.departmentDepto. de Marketing
dc.description.facultyFac. de Ciencias Económicas y Empresariales
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationPedreño-Santos, A., Carcelén Garcia, S., & Viñarás Abad, M. (2025). Study of the boomerang effect in a digital community among young people: Synergies and differences between advertising communication and museum experience. Street Art & Urban Creativity, 11(2), 161–174. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5723
dc.identifier.doi10.62161/sauc.v11.5723
dc.identifier.essn2183-9956
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.62161/sauc.v11.5723
dc.identifier.relatedurlhttps://visualcompublications.es/SAUC/article/view/5723
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/118849
dc.issue.number2
dc.journal.titleStreet Art & Urban Creativity
dc.language.isoeng
dc.page.final174
dc.page.initial161
dc.publisherVisualCOM Scientific Publications
dc.relation.projectIDPR3/23-30840
dc.rightsAttribution 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject.cdu658.8
dc.subject.keywordEfecto boomerang
dc.subject.keywordPublicidad social
dc.subject.keywordRacismo
dc.subject.keywordMuseo
dc.subject.keywordComunidad digital
dc.subject.keywordComunicación
dc.subject.keywordVulnerabilidad
dc.subject.keywordBoomerang effect
dc.subject.keywordSocial Advertising
dc.subject.keywordRacism
dc.subject.keywordMuseum
dc.subject.keywordDigital Community
dc.subject.keywordCommunication
dc.subject.keywordVulnerability
dc.subject.ucmMarketing
dc.subject.unesco53 Ciencias Económicas
dc.titleStudy of the boomerang effect in a digital community among young people: synergies and differences between advertising communication and museum experience
dc.titleEstudio del efecto boomerang en una comunidad digital entre jóvenes: sinergias y diferencias entre la comunicación publicitaria y la experiencia museística
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number11
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication578ef82c-d1af-4f2a-8bd1-1d33c1d36684
relation.isAuthorOfPublication4b633e05-6d52-40c7-99b3-000e771866f1
relation.isAuthorOfPublication2259acd4-6b57-437a-bc43-0a8a5ab1c501
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