Spatial data infrastructures and learning Geography
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2017
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
European Association of Geographers
Citation
Otero, J. Á., & de Lázaro y Torres, M. L. (2017). Spatial data Infrastructures and geography learning. European Journal of Geography, 8(3), 19-29.
Abstract
Geography, as a science and in the educational sense, is benefiting from improvements in the usability of geoportals and viewers connecting Spatial Data Infrastructures (SDI) which link to high quality geographic information. It is very useful for Geolocation services. This is due to the fact that the amount of open data has been increasing and most of the data have a spatial reference and hence called geodata. It improves employment possibilities and facilitates becoming an e-citizen using e-government information.Time and space are very important for data analysis. Therefore, it is possible to learn geography from SDI geodata, especially if it is integrated into a learning environment. Some examples will be analysed. Geodata provides us with open data and a holistic approach that lead us to come to our conclusions which in turn improve learning quality leading to the acquisition of spatial and digital competencies.
Description
Referencias bibliográficas:
• Baker, T. R., Battersby, S., Bednarz, S. W., Bodzin, A. M., Kolvoord, B., Moore, S., Sinton, D. and Uttal, D. 2015. A Research Agenda for Geospatial Technologies and Learning. Journal of Geography: 114 (3): 11-130
• Bernabé-Póveda, M. A. and López-Vázquez, C. M. (Eds.) 2012. Fundamentos de las Infraestructuras de Datos Espaciales. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid
• Buzo, I. 2016. Los efectos territoriales de la crisis. Revista íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 84:31-36
• Carbonell, C., Mejías, M. A., Saorín, J. L., y Contero, M. 2012. Infraestructuras de Datos Espaciales: desarrollo de habilidades espaciales en el entorno del espacio europeo de educación superior. Boletín de Asociación de Geógrafos: 58: 157-175. Available an English summarize on: http://www. age-geografia. es/ojs/index. php/bage/article/viewFile/2080/1993 (accessed October 24, 2016)
• Del Campo et al. 2012. Spain: Institutional Initiatives for Improving Geography Teaching with GIS (chapter 27) In Milson, A. J., Demirci, A. y Kerski, J. J. eds., International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools. New York: Springer
• De Miguel, R., and I. Buzo. 2015. School on the Cloud: una perspectiva geográfica (School on the Cloud: A Geographic Perspective). In Hernández Carretero, A. M., García Ruiz, C. R. y Montaña Conchiña, J. L. (eds.). Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas; pp. 555-65. Cáceres: Universidad de Extremadura
• De Miguel, R., Buzo, I. and y Lázaro, M. L. de. 2016a. Nuevos retos para la educación geográfica y la investigación docente: el Atlas Digital Escolar. (New challenges for geographical education y researching: The Digital School Atlas), Aportación española al XXXIII Congreso de la UGI (Beijing, 2016). Madrid: Comité Español de la UGI. Available in English: http://www. age-geografia. es/site/wpcontent/uploads/2016/07/crisis_globlalization_UGI_eng_2016_WEB. pdf
• De Miguel González, R., De Lázaro y Torres, M. L., Velilla Gil, J., Buzo Sánchez, I. and Guallart, C. 2016b. Atlas Digital Escolar: Internet, geografía y educación. Ar@cne. Revista Electrónica de Recursos de Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales. [En línea]. Barcelona: Universidad de Barcelona, no 212, 1 de septiembre de 2016. http://www. ub. edu/geocrit/aracne/aracne-212. pdf ISSN: 1578-0007
• Favier, T. and Van Der Schee, J. 2012. "Exploring the characteristics of an optimal design for inquiry-based geography education with Geographic Information Systems". Computers & Education, 58(1): 666-677
• González, M. E. 2012. Las Infraestructuras de Datos Espaciales como un recurso educativo TIC. Estrategias de formación y difusión para el profesorado de la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Tesis doctoral
• González, M. J. and Lázaro, M. L. de 2011. La geoinformación y su importancia para las tecnologías de la información geográfica. Ar@cne. Revista electrónica de recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales. [En línea. Acceso libre]. Barcelona: Universidad de Barcelona, no 148, 1 de junio de 2011. http://www. ub. es/geocrit/aracne/aracne-148. htm
• Iniesto, M. and Núñez, A. (eds.). 2014. Introducción a las Infraestructuras de Datos Espaciales. Madrid: Instituto Geográfico Nacional y Centro Nacional de Información Geográfica
• Kerski, J. J. 2011. Sleepwalking into the Future-The Case for Spatial Analysis Throughout Education en Jekel, T, Koller, A., Donert, K. & Vogler, R. (Eds.) Learning with GI 2011
• Herbert Wichmann Verlag, VDE VERLAG GMBH, Berlin/Offenbach. Koutsopoulos, K. and Papoutsis, P. 2016. School on Cloud: Transforming education Educational Policy Analysis and Strategic Research, 11 (1), 31-46
• Lázaro, M. L., De Miguel, R. and Buzo, I. 2016. Outdoor Learning and Geography on the Cloud: A Challenge for the European "School on the Cloud" Network. The International Journal of Technologies in Learning: 23 (3): 1-13. DOI: 10. 18848/2327-0144/CGP. © Common Ground Publishing
• Lázaro, M. L., Izquierdo, S. and González, M. J. 2016. Geodatos y paisaje: De la nube al aula universitaria (Geodata and landscape: from the Cloud to Lectures). Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles: 70: 371-391. doi:10. 21138/bage. 2175. English summary is available at: http://www. age-geografi. es/ojs/index. php/bage/article/view/2245 (accessed October 24, 2016)
• Lázaro, M. L., De Miguel, R. and Buzo, I. 2017. El proyecto School on the Cloud: lecciones aprendidas (School on the Cloud project: lessons learned) Espacio Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, 10: 345-362
• Lee, M. and Son, Y. (2013). A Study of Learning System for Smart Learning using BYOD. en Advances Researches on Software Technologies. SoftTech 2013, ASTL Vol. 19, pp. 106-111
• Milson, A. J., Demirci, A. and Kerski, J. J. (Eds.) 2012. International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools. New York: Springer
• Muñiz, O., Solem, M. and Boehm, R. 2016. Learning Progressions in Geography Education: International Perspectives. New York: Springer
• National Research Council (Ed.). 2006. Learning to think spatially. Washington DC: National Academic Press Roche
• Riihelä, J. and Makki, S. 2015. "Designing and Implementing an Online GIS Tool for Schools: The Finnish Case of the PaikkaOppi Project". Journal of Geography, 114:1, 15-25, DOI: 10. 1080/00221341. 2014. 897362
• Zwartjes, L. 2012. Creating a learning line in education, GIS-education: Where are the boundaries?-8th European GIS Education Seminar proceedings (Hubeau, M., de Bakker, M., Toppen, F., Reinhardt, W., Steenberghen, T., Van Orshoven, J. Eds.). EUGISES, Leuven, http://ees. kuleuven. be/eugises12/eugises12-seminar-proceedings. pdf
• Zwartjes, L. 2014. The need for a learning line for spatial thinking using GIS in education. In R. de Miguel and K. Donert, (Eds.), Innovative Learning Geography. New challenges for the 21st Century (pp. 39-63). Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing
• Zwartjes, L., Lázaro, M. L. De; Donert, K. ; Buzo, I. ; De Miguel, R. y WoloszynskaWisniewska, E. 2016. Literature review on spatial thinking. GI-Learner project