Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Deconstructing geopolitics in the classroom: grasping geopolitical codes through active learning

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2022

Advisors (or tutors)

Editors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Asociación Española de Ciencia Política y de la Administración
Citations
Google Scholar

Citation

Martini, A. (2022). Deconstructing geopolitics in the classroom. Grasping geopolitical codes through active learning. Revista Española De Ciencia Política, (60), 145–173. https://doi.org/10.21308/recp.60.05

Abstract

This article describes an activity I designed to allow students to grasp critical approaches in Geopolitics better. The activity is focused on the deconstruction of the US’ geopolitical code regarding the 2003 intervention in Iraq. The article describes the activity, and then evaluates students’ learning through four different kinds of review and assessment. Overall, the different assessments show that students managed to achieve the main learning outcomes of the activity —i.e., being able to reflect on this geopolitical code as a social construction legitimizing military action. These assessments also show that students are able to apply what they learned in this specific activity to other geopolitical discourses —thus showing how the activity helps them develop critical thinking outside the classroom. In this sense, the article concludes that active learning can be helpful for instructors teaching critical approaches in International Relations or other similar fields. Having students working with their knowledge allows learners to understand better how to produce critical analyses and to grasp their political weight.
Este artículo describe una actividad que diseñé para que los alumnos comprendieran mejor los enfoques críticos de la geopolítica. La actividad se centra en la deconstrucción del código geopolítico de Estados Unidos en relación con la intervención de 2003 en Irak. El artículo describe la actividad y, a continuación, evalúa el aprendizaje de los alumnos mediante cuatro tipos diferentes de revisión y evaluación. En general, las distintas evaluaciones muestran que los alumnos lograron alcanzar los principales resultados de aprendizaje de la actividad; es decir, ser capaces de reflexionar sobre este código geopolítico como construcción social que legitima la acción militar. Estas evaluaciones también muestran que los estudiantes son capaces de aplicar lo aprendido en esta actividad específica a otros discursos geopolíticos, mostrando así cómo la actividad les ayuda a desarrollar un pensamiento crítico fuera del aula. En este sentido, el artículo concluye que el aprendizaje activo puede ser útil para los instructores que enseñan enfoques críticos en relaciones internacionales u otros campos similares. Hacer que los estudiantes trabajen con sus conocimientos permite a los alumnos comprender mejor cómo producir análisis críticos y captar su peso político.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

Keywords

Collections