Para depositar en Docta Complutense, identifícate con tu correo @ucm.es en el SSO institucional. Haz clic en el desplegable de INICIO DE SESIÓN situado en la parte superior derecha de la pantalla. Introduce tu correo electrónico y tu contraseña de la UCM y haz clic en el botón MI CUENTA UCM, no autenticación con contraseña.
 

El orden de los adjetivos en inglés: adaptación de la metodología del rompecabezas en educación primaria

dc.book.titleConocimiento colectivo en Educación. Aportes desde la innovación y la investigación
dc.contributor.authorChaves Yuste, Beatriz
dc.contributor.authorMárquez Cruz, Manuel
dc.date.accessioned2025-07-02T08:50:25Z
dc.date.available2025-07-02T08:50:25Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractThe present study examines the positive effects, both quantitative and qualitative, of using the jigsaw methodology applied to learning English as a foreign language among first and second-grade primary education students. This language learning methodology, whose effectiveness has already been tested on secondary education students learning Latin, German, and Spanish, promotes the acquisition of linguistic patterns that help understand, at a basic level, the prototypical behavior of verbal and nominal complementation at syntactic, morphological, and semantic levels. In this research, the methodology has been modified to explain the order of adjectives that complement a noun in. English when the semantic content of one adjective is more objective than the other (e.g., green vs. dark). For the research, two control groups and one experimental group, composed of 42 students respectively, were used, with a quantitative pretest and post-test applied to them. The analysis of the data collected from the tests demonstrates that the application of the jigsaw methodology is effective, as the academic results improved substantially in the experimental group.
dc.description.departmentDepto. de Estudios Ingleses: Lingüística y Literatura
dc.description.departmentDepto. de Lingüística, Estudios Hebreos, Vascos y de Asia Oriental
dc.description.facultyFac. de Comercio y Turismo
dc.description.facultyFac. de Filología
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationChaves Yuste, Beatriz, & Márquez Cruz, Manuel. (2025). El orden de los adjetivos en inglés: adaptación de la metodología del rompecabezas en educación primaria. En Conocimiento colectivo en Educación. Aportes desde la innovación y la investigación (pp. 89-109). Tirant.
dc.identifier.officialurlhttps://editorial.tirant.com/es/ebook/conocimiento-colectivo-en-educacion-aportes-desde-la-innovacion-y-la-investigacion-julie-spencer-rodgers-9788410811560
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/122099
dc.language.isoeng
dc.page.final108
dc.page.initial89
dc.publisherTirant
dc.rights.accessRightsmetadata only access
dc.subject.cdu821.111'243
dc.subject.keywordEnglish as a foreign language
dc.subject.keywordJigsaw methodology
dc.subject.keywordNominal complement
dc.subject.keywordAdjectivation.
dc.subject.ucmHumanidades
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguas
dc.titleEl orden de los adjetivos en inglés: adaptación de la metodología del rompecabezas en educación primaria
dc.typebook part
dc.type.hasVersionAM
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication5bba5a1d-d4e4-4892-9f33-264411cd96a8
relation.isAuthorOfPublication79c41c92-d178-4444-b1f7-051f72141f64
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery5bba5a1d-d4e4-4892-9f33-264411cd96a8

Download