Publication:
Portraying homosexuality in spanish film and television during the Franco regime

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2017-01
Authors
González de Garay Domínguez, Beatriz
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Asociación Cinefórum L’Atalante (CIF: G-97998355) y El camarote de Père Jules, con la colaboración de la Universitat de València (Servei d’Informació i Dinamització dels Estudiants [SeDI], Aula de Cinema y Departament de Teoria dels Llenguatges i C
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This paper analyzes how homosexuality was portrayed in Spanish cinema and television during the Franco dictatorship. Our findings show that three main strategies were used in order to elude the censor: concealing (using implicit references), caricature (exaggerating stereotypes) and appropriation (a priori re-reading of non-homosexual discourses). We also study how contemporary cinema and television portrays homosexuality as it was during Francoism, with trends such as the recovery of historical homosexual characters, a harsh reflection of the prevailing repression, and a defusing of the issue with the generation of discourses closer to contemporary rather than historical sensibility.
El presente artículo analiza la representación que de la homosexualidad se hizo en el cine y la televisión españolas durante la dictadura franquista. Se concluye que se utilizaron principalmente tres formas de representación para sortear la censura imperante: la ocultación (mediante referencias implícitas), la caricaturización (exagerando los estereotipos) y la apropiación (de discursos sin a priori una intencionada lectura homosexual). Asimismo se estudia cómo el tiempo presente ha observado diacrónicamente el periodo franquista en relación a la homosexualidad desde la ficción cinematográfica y televisiva. Se observan en este sentido algunas tendencias como la recuperación de grandes personajes históricos homosexuales, el reflejo crudo de la represión imperante en el período o la desdramatización de la cuestión acercándose los discursos más a la sensibilidad contemporánea que a la histórica.
Description
Keywords
Citation
Collections