Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

The collective scene: transvestite cabaret during the end of Francoist Spain

dc.contributor.authorEstella Noriega, Ignacio
dc.date.accessioned2025-01-21T17:12:08Z
dc.date.available2025-01-21T17:12:08Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractAbstract: This article offers an analysis, though necessarily fragmented and incomplete, of travesti cabaret during the 1960s and 1970s in fascist Spain. It explores in particular the cabaret shows of travestis in Barcelona, as well as the admiration and recognition that these produced. The study focuses on the political capacities that privacy and closed spaces generated in an environment of dictatorship, albeit through a certain presence of the public as audience. From this analysis follows a problematization of the conception of the public as the ideal location for politics, particularly the street, as well as their possibilities for resistance. This essay seeks a reassessment of intimate spaces for sharing experiences that ultimately affect and condition the necessity of public representation.
dc.description.abstractEste artículo ofrece un análisis, fragmentario y tentativo, del cabaret travesti durante las décadas de 1960 y 1970 en la España franquista. Explora en particular los espectáculos de cabaret de travestis en Barcelona, así como la admiración y el reconocimiento que producían. El estudio se centra en las capacidades políticas que la privacidad y los espacios cerrados generaban en un entorno de dictadura, si bien a través de una cierta presencia del público como audiencia. De este análisis se desprende una problematización de la concepción de lo público como lugar idóneo para la política, en particular la calle, así como de sus posibilidades de resistencia. Este ensayo busca una re-evaluación de los espacios íntimos para compartir experiencias que, en última instancia, afectan y condicionan la necesidad de la representación pública.
dc.description.departmentDepto. de Historia del Arte
dc.description.facultyFac. de Geografía e Historia
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationEstella, I. The collective scene: transvestite cabaret during the end of Francoist Spain. Transgender studies quarterly (TSQ), 2021 8(4): 498-515.
dc.identifier.doi10.1215/23289252-9311088
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.1215/23289252-9311088
dc.identifier.relatedurlhttps://read.dukeupress.edu/tsq/article-abstract/8/4/498/273088/The-Collective-SceneTransvestite-Cabaret-during?redirectedFrom=fulltext
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/115453
dc.issue.number4
dc.journal.titleTransgender Studies Quarterly (TSQ)
dc.language.isoeng
dc.page.final515
dc.page.initial498
dc.publisherDuke University Press
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu7
dc.subject.keywordHistoria del arte
dc.subject.keywordEstudios de performance
dc.subject.keywordArte e identidad
dc.subject.keywordTardo-franquismo
dc.subject.keywordPrácticas travestis
dc.subject.ucmHumanidades
dc.subject.ucmBellas Artes
dc.subject.ucmHistoria del Arte
dc.subject.ucmCultura popular
dc.subject.unesco5506.02 Historia del Arte
dc.subject.unesco5506.02-1 Historia del Arte. Siglos XIX - XX
dc.titleThe collective scene: transvestite cabaret during the end of Francoist Spain
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionAM
dc.volume.number8
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication781bff9d-10f1-4355-ab75-8fffc40a9f62
relation.isAuthorOfPublication781bff9d-10f1-4355-ab75-8fffc40a9f62
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery781bff9d-10f1-4355-ab75-8fffc40a9f62

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Estella:TSQ.pdf
Size:
202.69 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections