Germanidad y judaísmo. Límites de la secularización y dialéctica de la emancipación
Loading...
Full text at PDC
Publication date
2018
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Citation
Navarrete Alonso, R. (2018) «Germanidad y judaísmo: límites de la secularización y dialéctica de la emancipación», Bajo palabra. Revista de filosofía, 2(19), pp. 133-148. doi:10.15366/BP2018.19.006.
Abstract
El presente artículo esboza una genealogía del antisemitismo en la Europa de habla alemana. Su punto de partida es una historia conceptual del concepto de secularización, desde su origen jurídico hasta su transformación en categoría filosófico-histórica, por medio de la cual se pondrá de manifiesto la relevancia del concepto hegeliano de mundanización (Verweltlichung) para comprender la especificidad de la relación entre judaísmo y germanidad. Por último, se presentan algunas consideraciones acerca del mito de la simbiosis judío-alemana (asimilación), el surgimiento del sionismo y la posibilidad de una des-asimilación judía.
This paper deals with a genealogy of anti-Semitism in German-speaking Europe. The starting point consists in a conceptual history of “secularisation”, from its juridical origin to its transformation into a philosophical-historical category. In this way, I bring to light the relevance of Hegel’s concept of mundanisation (Verweltlichung) in order to comprehend the specificity of the relation between Germanness and Judaism. Finally, I present some reflections on the myth of a German-Jewish symbiosis (assimilation), the emergence of sionism and the possibility of a Jewish dissimilation.
This paper deals with a genealogy of anti-Semitism in German-speaking Europe. The starting point consists in a conceptual history of “secularisation”, from its juridical origin to its transformation into a philosophical-historical category. In this way, I bring to light the relevance of Hegel’s concept of mundanisation (Verweltlichung) in order to comprehend the specificity of the relation between Germanness and Judaism. Finally, I present some reflections on the myth of a German-Jewish symbiosis (assimilation), the emergence of sionism and the possibility of a Jewish dissimilation.