Person:
Sanz Alonso, Mariano

Loading...
Profile Picture
First Name
Mariano
Last Name
Sanz Alonso
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Odontología
Department
Especialidades Clínicas Odontológicas
Area
Estomatología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 40
  • Publication
    Cell Therapy Based on Gingiva-Derived Mesenchymal Stem Cells Seeded in a Xenogeneic Collagen Matrix for Root Coverage of RT1 Gingival Lesions: An In Vivo Experimental Study
    (MDPI, 2022-03-17) Sanchez, Nerea; Vignoletti, Fabio; Sanz Martín, Ignacio; Coca, Alejandro; Núñez, Javier; Maldonado Bautista, Estela; Sanz Esporrín, Javier; Hernando Pradíes, Irene; Santamaría, Silvia; Herrera González, David; Garcia Sanz, Jose A.; Sanz Alonso, Mariano
    (1) Background: To investigate the effect of a xenogeneic collagen matrix (CMX) seeded with autologous gingiva-derived mesenchymal cells (GMSCs) when combined with a coronally advanced flap (CAF) in the treatment of localized gingival recession type 1 (RT1). (2) Methods: Dehiscence-type defects were created in seven dogs. GMSCs were isolated, transfected with a vector carrying green fluorescent protein (GFP) and expanded. Once chronified, the defects were randomly treated with (1) CAF plus the combination of CMX and GFP+ GMSCs, (2) CAF plus CMX with autologous fibroblasts, (3) CAF plus CMX and (4) CAF alone. Histological and clinical outcomes at 2- and 6-week healing periods were analyzed and compared among groups. (3) Results: Histologically, the addition of autologous cells to the CMX resulted in reduced inflammation and a variable degree of new cementum/bone formation. CMX plus GMSCs resulted in greater mean recession reduction (1.42; SD = 1.88 mm) and percentage of teeth with recession reduction of ≥2 mm (57%) when compared to the other groups, although these differences were not statistically significant. (4) Conclusions: The histometric and clinical results indicated a positive trend favouring the combination of CMX and GMSCs with the CAF when compared to the groups without cells, although these differences were not statistically significant.
  • Publication
    Cómo motivar al estudiante: Priming y B-learning
    (2017-06-15) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Alonso Álvarez, Bettina María; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano; Figuero Ruiz, Elena; Santa Cruz Astorgui, María Isabel; Legido Arce, Berta; Carrillo de Albornoz Sainz, Ana; Dolláguez Chamarro, Patricia
    Este proyecto pretende mejorar el rendimiento de los estudiantes, independientemente de su nivel de conocimientos y, a la vez, mejorar su motivación y su compromiso con la asignatura de Periodoncia. Para ello se construye una serie de actividades pre-clase adaptadas al nivel del 2º curso de Grado en Odontología.
  • Publication
    Aprender educando: Experiencia ApS de promoción de la salud oral integrada en una asignatura. Proyecto piloto
    (Universidad Complutense de Madrid, 2020) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Garcillán Izquierdo, María del Rosario; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Alonso Álvarez, Bettina María; Hidalgo Arroquia, Juan José; Figuero Ruiz, Elena; de Arriba de la Fuente, Lorenzo; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano; Tanarro Colodrón, David; Mateos Moreno, María Victoria; Lamas Oliveira, Marta; Lenguas Silva, Ana Leticia; García Vicent, Germán; Agudo García, María Ángeles; Robaina Tadeo, María Teresa; Darwish Mateos, Leyla; Deza Calzadilla, Anett Michelly; López Muñóz, María; Vargas Labraña, Javiera
    Después de dos años desarrollando la metodología ApS, este proyecto estaba propuesto con la intención de integrar esta metodología en una asignatura de 5º curso del Grado de Odontología. Varios alumnos de la asignatura participaron en el proyecto, pero ante su bajo número se brindó la oportunidad al resto de cursos, para todos aquellos estudiantes que quisieran participar de forma voluntaria. Los objetivos propuestos en el proyecto fueron alcanzados con entera satisfacción.
  • Publication
    Aprender educando a personas con discapacidad: experiencia de Aprendizaje Servicio en Odontología y Magisterio
    (Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle, 2020-09-30) Iniesta Albentosa, Margarita, (coord.); Alonso Álvarez, Bettina María; Carrillo de Albornoz Sainz, Ana; Figuero Ruiz, Elena; Herrera González, David; Hidalgo Arroquia, Juan José; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Matesanz Pérez, Paula; Sanz Alonso, Mariano; Sanz Sánchez, Ignacio
    Este texto es fruto de un Proyecto de Innovación Docente de la convocatoria 2018-2019, llevado a cabo en la Facultad de odontología de la UCM. El documento desarrolla la metodología ApS desde un punto de vista metodológico, y está estructurado en dos partes. En la primera parte se plantean las necesidades que cubre este tipo de aprendizaje, sobre todo en el área de las Ciencias de la Salud, y las competencias clave que, de forma general, puede ayudar a desarrollar. Además, se ha intentado realizar una guía para marcar las directrices necesarias a la hora de elaborar las distintas fases de este tipo de proyecto. En la segunda parte se describe la experiencia práctica llevada a cabo por un equipo interprofesional formado por estudiantes de Odontología de la UCM y de Educación de la Salle.
  • Publication
    La herramienta WebCT como ayuda en el sistema de enseñanza basado en el problema (PBL)
    (Editorial Complutense, 2005) Herrera González, David; Alonso Álvarez, Bettina María; Legido Arce, Berta; Santa Cruz Astorqui, Isabel; Arriba de la Fuente, Lorenzo de; Sanz Alonso, Mariano; Fernández-Valmayor Crespo, Alfredo; Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Merino Granizo, Jorge
    La enseñanza basada en los problemas (PBL) supone un avance que permite a los alumnos integrar mejor los conocimientos adquiridos. En las disciplinas biomédicas, especialmente si se combina una vertiente práctica, el proceso es especialmente relevante, y así lo han considerado muchas facultades de odontología de Europa. La asignatura de cuarto curso de Odontología, Periodoncia, ha sido impartida de esta manera desde el curso 1999-2000. El uso de la herramienta WebCT desde el curso 2003-2004, en combinación con el enfoque PBL, ha permitido soslayar algunos de los problemas encontrados en la aplicación del PBL, y mejorar el acceso a la información de todos los estamentos involucrados.
  • Publication
    Dental Biofilm Removal and Bacterial Contamination of a New Doubled-Side Thermoplastic Polyurethane-Based Toothbrush: A Crossover Study in Healthy Volunteers
    (MDPI, 2022-09-22) Zúñiga Uhalde, Ignacio; Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Virto Ruiz, Leire; Ribeiro Vida, Honorato José; Alonso Español, Andrea; Hernández Ruiz de Azcárate, Fernando; Cardona Álvarez, John Jairo; Maher Lavandero, Anushiravan; Alonso Álvarez, Bettina María; Sanz Alonso, Mariano; Herrera González, David
    Multiple toothbrush designs have been developed to enhance dental biofilm removal and decrease bacterial contamination and retention over time. Therefore, the aim of this clinical study was to compare the efficacy of a prototype of a new double-sided thermoplastic polyurethane-based toothbrush with that of a conventional nylon-bristle toothbrush. A crossover study was conducted in systemically healthy volunteers (n = 24) for two one-week periods plus one washout week. As outcome variables, plaque and gingival indices, total bacterial contamination of the toothbrushes by quantitative polymerase chain reaction (qPCR), and patient-reported outcomes were measured. Clinical and microbiological variables were analysed using a general linear model and Friedman and Wilcoxon signed-rank tests. No statistically significant differences between toothbrushes were detected neither for full-mouth PlI (p > 0.05) nor for GI (p > 0.05). Similarly, no statistically significant differences were detected for bacterial contamination after 40 seconds or 1 week of use, with results expressed either in CFU/mL or in CFU/mm2 (p > 0.05). In conclusion, the tested prototype toothbrush was as effective and safe as the control toothbrush, and the participating subjects did not experience any adverse effects from its use and rated its efficiency and effectiveness in cleaning their teeth as satisfactory.
  • Publication
    The Subgingival Microbiome in Patients with Down Syndrome and Periodontitis
    (MDPI, 2020-08-02) Nóvoa, Lourdes; Sánchez, María del Carmen; Blanco, Juan; Limeres, Jacobo; Cuenca, Maigualida; Marín Cuenda, María José; Sanz Alonso, Mariano; Herrera González, David; Diz, Pedro
    Objective: To describe the subgingival microbiome of individuals with Down syndrome (DS). Methods: We conducted a cross-sectional observational study that obtained bacterial DNA samples from 50 patients with DS, 25 with periodontitis (PDS) and 25 with a healthy periodontal condition (HDS). The samples were analyzed by sequencing the 16S rRNA gene V3–V4 hypervariable region using the MiSeq System. Taxonomic affiliations were assigned using the naïve Bayesian classifier integrated in QIIME2 plugins. We evaluated the difference in bacteria abundance between the sample groups using Wilcoxon and Kruskal–Wallis tests. We evaluated the alpha diversity of the identified species using the Observed, Chao1metric, ACE and Shannon indices and evaluated beta diversity with principal coordinate analysis (registration code: 2018/510). Results: Twenty-one genera and 39 bacterial species showed a significantly different abundance between the study groups. Among the genera, Porphyromonas, Treponema, Tannerella and Aggregatibacter were more abundant in the PDS group than in the HDS group, as were the less commonly studied Filifactor, Fretibacterium and Desulfobulbus genera. Among the species, Porphyromonas spp. and Tannerella spp. were the most abundant in the PDS group; the most abundant species in the HDS group were Pseudomonas spp., Granulicatella spp. and Gemella spp. Conclusion: Well-recognized periodontal pathogens and newly proposed pathogenic taxa were associated with periodontitis in patients with DS.
  • Publication
    Proyectos de innovación educativa aplicados al campus virtual: el Campus Virtual y la asignatura Periodoncia
    (Editorial Complutense, 2007) Herrera González, David; Legido Arce, Berta; Cruz Astorqui, Isabel Santa; Alonso Álvarez, Bettina María; Arriba de la Fuente, Lorenzo de; Sanz Alonso, Mariano; Fernández-Valmayor Crespo, Alfredo; Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Merino Granizo, Jorge
    La enseñanza basada en los problemas (PBL) supone un avance que permite a los alumnos integrar mejor los conocimientos adquiridos. La asignatura de 4.º curso de Odontología, Periodoncia, ha sido impartida de esta manera desde el curso 1999-2000. El uso de la herramienta Web-CT en combinación con el enfoque PBL ha permitido soslayar algunos de los problemas encontrados en la aplicación del PBL y mejorar el acceso a la información de todos los estamentos involucrados. Para el curso 2004-2005 se establecieron una serie de objetivos, cuyo cumplimiento es evaluado en la siguiente comunicación: 1. Uso del sistema de aprendizaje basado en los problemas. 2. Inclusión de la asignatura dentro del Campus Virtual (Web-CT). • Tutorías on-line y el contacto continuo entre estudiantes y tutores. • Búsqueda asistida de información relevante. • Colaboración en los procesos de selección de las fuentes de información. • Disponibilidad completa de todas las informaciones seleccionadas. • Disponibilidad de todos los trabajos desarrollados. • Disponibilidad de toda la información sobre el desarrollo del curso. • Disponibilidad de toda la información sobre evaluación continua. 3. Como resultado de ambos procesos, los alumnos generaron una serie de materiales que estuvieron disponibles para todos los implicados en el curso y para cursos futuros. 4. Evaluación de los resultados de este tipo de enseñanza y herramientas, con cuestionarios sobre la idoneidad del sistema, en comparación con otras asignaturas tradicionales, mediante cuestionarios anónimos disponibles en la Web.
  • Publication
    New Evidences of Antibacterial Effects of Cranberry Against Periodontal Pathogens
    (MDPI, 2020) Sánchez, María C.; Ribeiro Vidal, Honorato; Bartolomé, Begoña; Figuero Ruiz, Elena; Moreno-Arribas, M. Victoria; Sanz Alonso, Mariano; Herrera González, David
    The worrying rise in antibiotic resistances emphasizes the need to seek new approaches for treating and preventing periodontal diseases. The purpose of this study was to evaluate the antibacterial and anti-biofilm activity of cranberry in a validated in vitro biofilm model. After chemical characterization of a selected phenolic-rich cranberry extract, its values for minimum inhibitory concentration and minimum bactericidal concentration were calculated for the six bacteria forming the biofilm (Streptococcus oralis, Actinomyces naeslundii, Veillonella parvula, Fusobacterium nucleatum, Porphyromonas gingivalis, and Aggregatibacter actinomycetemcomitans). Antibacterial activity of the cranberry extract in the formed biofilm was evaluated by assessing the reduction in bacteria viability, using quantitative polymerase chain reaction (qPCR) combined with propidium monoazide (PMA), and by confocal laser scanning microscopy (CLSM), and anti-biofilm activity by studying the inhibition of the incorporation of different bacteria species in biofilms formed in the presence of the cranberry extract, using qPCR and CLSM. In planktonic state, bacteria viability was significantly reduced by cranberry (p < 0.05). When growing in biofilms, a significant effect was observed against initial and early colonizers (S. oralis (p ≤ 0.017), A. naeslundii (p = 0.006) and V. parvula (p = 0.010)) after 30 or 60 s of exposure, while no significant effects were detected against periodontal pathogens (F. nucleatum, P. gingivalis or A. actinomycetemcomitans (p > 0.05)). Conversely, cranberry significantly (p < 0.001 in all cases) interfered with the incorporation of five of the six bacteria species during the development of 6 h-biofilms, including P. gingivalis, A. actinomycetemcomitans, and F. nucleatum. It was concluded that cranberry had a moderate antibacterial effect against periodontal pathogens in biofilms, but relevant anti-biofilm properties, by affecting bacteria adhesion in the first 6 h of development of biofilms.
  • Publication
    Aprender educando: Experiencia ApS de promoción de la salud oral. II. De la teoría a la práctica
    (2020-04-27) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Alonso Álvarez, Bettina María; Figuero Ruiz, Elena; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano; Matesanz Pérez, Paula; Carrillo de Albornoz Sainz, Ana; Sanz Sánchez, Ignacio; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Figueiras López, Iria; Mora García, Giorgina; Otero Pregigueiro, Andrea; Robaina Tadeo, María Teresa; Romero Triviño, Beatriz
    Este proyecto tenía como objetivo desarrollar una guía para proyectos de Aprendizaje Servicio (ApS) en Odontología, que siguiera una metodología estructurada, para asegurar la calidad de este tipo de programas. Para ello, se estableció en un principio desarrollar cinco capítulos que hicieran referencia específicamente a cada una de las etapas en las que se organiza un proyecto de ApS, es decir, investigación, planificación y preparación, acción, reflexión y evaluación, y celebración. El producto final ha consistido en una obra de dos partes, donde la primera sección describe detalladamente las fases básicas de un proyecto de ApS, acompañadas por hojas de trabajo para guiar la metodología. La segunda parte narra la experiencia práctica que se ha llevado a cabo en la Facultad de Odontología de la UCM.