Person:
Alonso Álvarez, Bettina María

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First Name
Bettina María
Last Name
Alonso Álvarez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Odontología
Department
Especialidades Clínicas Odontológicas
Area
Estomatología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
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    The Antimicrobial Activity of Curcumin and Xanthohumol on Bacterial Biofilms Developed over Dental Implant Surfaces
    (International Journal of Molecular Sciences, 2023) Alonso Español, Andrea; Bravo Fernández, Enrique; Ribeiro Vidal, Honorato José; Virto Ruiz, Leire; Herrera González, David; Alonso Álvarez, Bettina María; Sanz Alonso, Mariano
    In search for natural products with antimicrobial properties for use in the prevention and treatment of peri-implantitis, the purpose of this investigation was to evaluate the antimicrobial activity of curcumin and xanthohumol, using an in vitro multi-species dynamic biofilm model including Streptococcus oralis, Actinomyces naeslundii, Veillonella parvula, Fusobacterium nucleatum, Porphyromonas gingivalis and Aggregatibacter actinomycetemcomitans. The antimicrobial activities of curcumin (5 mM) and xanthohumol (100 μM) extracts, and the respective controls, were evaluated with 72-h biofilms formed over dental implants by their submersion for 60 seconds. The evaluation was assessed by quantitative polymerase chain reaction (qPCR), confocal laser scanning microscopy (CLSM) and scanning electron microscopy (SEM). For the data analysis, comparisons were tested applying ANOVA tests with post-hoc Bonferroni corrections to evaluate the antimicrobial activity of both extracts. With qPCR, statistically significant reductions in bacterial counts were observed for curcumin and xanthohumol, when compared to the negative control. The results with CLSM and SEM were consistent with those reported with qPCR. It was concluded that both curcumin and xanthohumol have demonstrated antimicrobial activity against the six bacterial species included in the dynamic in vitro biofilm model used.
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    Project number: 271
    Aprender educando: Experiencia ApS de promoción de la salud oral. II. De la teoría a la práctica
    (2020) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Alonso Álvarez, Bettina María; Figuero Ruiz, Elena; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano; Matesanz Pérez, Paula; Carrillo de Albornoz Sainz, Ana; Sanz Sánchez, Ignacio; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Figueiras López, Iria; Mora García, Giorgina; Otero Pregigueiro, Andrea; Robaina Tadeo, María Teresa; Romero Triviño, Beatriz
    Este proyecto tenía como objetivo desarrollar una guía para proyectos de Aprendizaje Servicio (ApS) en Odontología, que siguiera una metodología estructurada, para asegurar la calidad de este tipo de programas. Para ello, se estableció en un principio desarrollar cinco capítulos que hicieran referencia específicamente a cada una de las etapas en las que se organiza un proyecto de ApS, es decir, investigación, planificación y preparación, acción, reflexión y evaluación, y celebración. El producto final ha consistido en una obra de dos partes, donde la primera sección describe detalladamente las fases básicas de un proyecto de ApS, acompañadas por hojas de trabajo para guiar la metodología. La segunda parte narra la experiencia práctica que se ha llevado a cabo en la Facultad de Odontología de la UCM.
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    Aprender Educando: Experiencia ApS virtual de promoción de la salud oral
    (2021) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Hidalgo Arroquia, Juan José; Alonso Álvarez, Bettina María; Figuero Ruiz, Elena; Mateos Moreno, María Victoria; Lamas Oliveira, Marta; Lenguas Silva, Ana Leticia; García Vicent, Germán; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Garcillán Izquierdo, María Rosario; de Arriba de la Fuente, Lorenzo; Tanarro Colodrón, David; Herrera González, David; Domínguez Galeas, Marta; Darwish Mateos, Leyla; Marc, Andreea; Díaz Fernández, Marina; Saz León, Beatriz; Vargas Labraña, Javiera; Pliego Barbero, Elena; Montoro Carmona, Mercedes
    La metodología utilizada durante todo el proyecto fue el recurso en línea, dada la situación de crisis sanitaria debido al COVID-19. Internet fue el medio principal y único para llevar a cabo todas las actividades, desde el reclutamiento y la preparación de los estudiantes hasta la implementación del servicio y su evaluación. La realización de un e-ApS es posible y ofrece las oportunidades necesarias para que los alumnos desarrollen su valor de ciudadanía inclusiva, digna y democrática, al igual que cuando el proyecto se realiza de manera presencial.
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    Aprender educando: Experiencia ApS de promoción de la salud oral
    (2023) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Alonso Álvarez, Bettina María; Arriba De La Fuente, Lorenzo De; Figuero Ruiz, Elena; Mateos Moreno, María Victoria; Lenguas Silva, Ana Leticia; García Vicent, Germán; Garcillán Izquierdo, María Del Rosario; Herrera González, David; Tanarro Colodrón, David; Carrillo De Albornoz Sainz, Ana; Pérez-Higueras Sánchez-Escalonilla, Juan; García Díaz, David; Pérez García, Nerea; Echarren Aguilar, Elena; Montoro Carmona, Mercedes; García Llave, Silvia; Maliochko, Olena; Prin, Sofiya; Ramos Carrasco, María; Rodríguez Jiménez, Alba; Chen, Yun; Todorov Aparicio, Mariam; Suárez Hernández, Anet; Gassan Jorge, María Sofía
    Este proyecto tiene como objetivo la promoción de la salud oral en el colectivo de personas con capacidades diferentes. En esta 6ª edición, se complementa la formación de los alumnos con la lengua de signos.
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    Dental Biofilm Removal and Bacterial Contamination of a New Doubled-Side Thermoplastic Polyurethane-Based Toothbrush: A Crossover Study in Healthy Volunteers
    (Antibiotics, 2022) Zúñiga Uhalde, Ignacio; Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Virto Ruiz, Leire; Ribeiro Vida, Honorato José; Alonso Español, Andrea; Hernández Ruiz de Azcárate, Fernando; Cardona Álvarez, John Jairo; Maher Lavandero, Anushiravan; Alonso Álvarez, Bettina María; Sanz Alonso, Mariano; Herrera González, David
    Multiple toothbrush designs have been developed to enhance dental biofilm removal and decrease bacterial contamination and retention over time. Therefore, the aim of this clinical study was to compare the efficacy of a prototype of a new double-sided thermoplastic polyurethane-based toothbrush with that of a conventional nylon-bristle toothbrush. A crossover study was conducted in systemically healthy volunteers (n = 24) for two one-week periods plus one washout week. As outcome variables, plaque and gingival indices, total bacterial contamination of the toothbrushes by quantitative polymerase chain reaction (qPCR), and patient-reported outcomes were measured. Clinical and microbiological variables were analysed using a general linear model and Friedman and Wilcoxon signed-rank tests. No statistically significant differences between toothbrushes were detected neither for full-mouth PlI (p > 0.05) nor for GI (p > 0.05). Similarly, no statistically significant differences were detected for bacterial contamination after 40 seconds or 1 week of use, with results expressed either in CFU/mL or in CFU/mm2 (p > 0.05). In conclusion, the tested prototype toothbrush was as effective and safe as the control toothbrush, and the participating subjects did not experience any adverse effects from its use and rated its efficiency and effectiveness in cleaning their teeth as satisfactory.
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    Project number: 271
    Aprender educando a personas con discapacidad: experiencia de Aprendizaje Servicio en Odontología y Magisterio
    (2020) Iniesta Albentosa, Margarita, (coord.); Alonso Álvarez, Bettina María; Carrillo de Albornoz Sainz, Ana; Figuero Ruiz, Elena; Herrera González, David; Hidalgo Arroquia, Juan José; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Matesanz Pérez, Paula; Sanz Alonso, Mariano; Sanz Sánchez, Ignacio
    Este texto es fruto de un Proyecto de Innovación Docente de la convocatoria 2018-2019, llevado a cabo en la Facultad de odontología de la UCM. El documento desarrolla la metodología ApS desde un punto de vista metodológico, y está estructurado en dos partes. En la primera parte se plantean las necesidades que cubre este tipo de aprendizaje, sobre todo en el área de las Ciencias de la Salud, y las competencias clave que, de forma general, puede ayudar a desarrollar. Además, se ha intentado realizar una guía para marcar las directrices necesarias a la hora de elaborar las distintas fases de este tipo de proyecto. En la segunda parte se describe la experiencia práctica llevada a cabo por un equipo interprofesional formado por estudiantes de Odontología de la UCM y de Educación de la Salle.
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    Aprender educando: Experiencia ApS de promoción de la salud oral integrada en una asignatura. Proyecto piloto
    (2020) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Garcillán Izquierdo, María del Rosario; Jiménez de la Hoz, María del Carmen; Alonso Álvarez, Bettina María; Hidalgo Arroquia, Juan José; Figuero Ruiz, Elena; de Arriba de la Fuente, Lorenzo; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano; Tanarro Colodrón, David; Mateos Moreno, María Victoria; Lamas Oliveira, Marta; Lenguas Silva, Ana Leticia; García Vicent, Germán; Agudo García, María Ángeles; Robaina Tadeo, María Teresa; Darwish Mateos, Leyla; Deza Calzadilla, Anett Michelly; López Muñóz, María; Vargas Labraña, Javiera
    Después de dos años desarrollando la metodología ApS, este proyecto estaba propuesto con la intención de integrar esta metodología en una asignatura de 5º curso del Grado de Odontología. Varios alumnos de la asignatura participaron en el proyecto, pero ante su bajo número se brindó la oportunidad al resto de cursos, para todos aquellos estudiantes que quisieran participar de forma voluntaria. Los objetivos propuestos en el proyecto fueron alcanzados con entera satisfacción.
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    Project number: 352
    Las fuentes de información y el aprendizaje permanente
    (2020) Iniesta Albentosa, Margarita Isabel; Lacasa Otín, María Ángeles; Pérez-Higueras Sánchez-Escalonilla, Juan José; García Collantes, María Belén; López de Barrio, María Ángeles; Alonso Álvarez, Bettina María; Figuero Ruiz, Elena; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano; Rojo Carpintero, María; Carrión Pérez, Rocío
    El objetivo de este proyecto es analizar las causas por las que los potenciales usuarios de la Biblioteca no acceden a los recursos y servicios que ésta oferta. Para ello, en este trabajo investigamos las necesidades de formación de los usuarios y los problemas que se encuentran para acceder a estos recursos.
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    Relevance of Biofilm Models in Periodontal Research: From Static to Dynamic Systems
    (Microorganisms, 2021) Sánchez, María Carmen; Alonso Español, Andrea; Ribeiro Vidal, Honorato José; Alonso Álvarez, Bettina María; Herrera González, David; Sanz Alonso, Mariano
    Microbial biofilm modeling has improved in sophistication and scope, although only a limited number of standardized protocols are available. This review presents an example of a biofilm model, along with its evolution and application in studying periodontal and peri-implant diseases. In 2011, the ETEP (Etiology and Therapy of Periodontal and Peri-Implant Diseases) research group at the University Complutense of Madrid developed an in vitro biofilm static model using representative bacteria from the subgingival microbiota, demonstrating a pattern of bacterial colonization and maturation similar to in vivo subgingival biofilms. When the model and its methodology were standardized, the ETEP research group employed the validated in vitro biofilm model for testing in different applications. The evolution of this model is described in this manuscript, from the mere observation of biofilm growth and maturation on static models on hydroxyapatite or titanium discs, to the evaluation of the impact of dental implant surface composition and micro-structure using the dynamic biofilm model. This evolution was based on reproducing the ideal microenvironmental conditions for bacterial growth within a bioreactor and reaching the target surfaces using the fluid dynamics mimicking the salivary flow. The development of this relevant biofilm model has become a powerful tool to study the essential processes that regulate the formation and maturation of these important microbial communities, as well as their behavior when exposed to different antimicrobial compounds.