Person:
Basili, Cristina

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First Name
Cristina
Last Name
Basili
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Filosofía
Department
Filosofía y Sociedad
Area
Filosofía
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Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    After Socrates: Leo Strauss and the esoteric Irony
    (Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 2020) Basili, Cristina
    Throughout the philosophical tradition that stems from Plato, Socratic irony has represented an enigma that all interpreters of the Platonic dialogues have had to face from different points of view. In this article I aim to present the peculiar Straussian reading of Socratic irony. According to Leo Strauss, Socratic irony is a key element of Plato’s political philosophy, linked to the «logographic necessity» that rules his texts. I will therefore examine the genesis and the main features of Straussian hermeneutics. I will end the article by highlighting the relevance of the esoteric interpretation of Platonic thought as a conceptual tool that responds to the crisis of modern political philosophy.
  • Item
    The limits of the city: Leo Strauss’s Hermeneutics and Plato’s Republic
    (Comparative and Continental Philosophy, 2020) Basili, Cristina
    This paper focuses on Leo Strauss’s reading of the Republic. I argue that Strauss’s ironic interpretation of the dialogue must be understood in the context of a broader intellectual project which aims to criticize modern and contemporary political philosophy. Strauss’s understanding of Plato is strongly influenced by the hermeneutical principles he draws from his studies of medieval Jewish and Arab philosophy. Reading Plato through Alfarabi, Strauss pursues the idea of the conflict between philosophy and politics, which sheds light, also, on the problem of persecution. Accordingly, he stresses the importance of a peculiar art of reading between the lines. In Strauss’s view, this art is the starting point for recovering the esoteric meaning of the Republic. I will argue that Strauss’s interpretation contradicts several dialogical elements because it does not take into account the broader historical framework of the text. Nevertheless, even with these limitations, Plato scholars should consider Straussian insights, because these offer an untraditional and a non-doctrinal reading of the dialogue.
  • Item
    Los límites de la política: Hannah Arendt y la polis clásica
    (De horos a limes. El concepto de frontera en el mundo antiguo, 2017) Basili, Cristina; Alviz Fernández, Marco; Hernández De La Fuente, David Alejandro
    El legado filosófico de Hannah Arendt puede comprenderse como el esfuerzo de elaborar una concepción de la política radicalmente distinta con respecto a la noción que de ella se ha venido formando en el seno de la moderna ciencia política. Sin embargo, su intento no se expresa solamente como formulación de una crítica radical de la tradición moderna, si no que se sustancializa en la crítica de la tradición occidental en su conjunto. Consecuencia de ese gesto teórico es la vuelta al origen, a ese momento auroral que es Grecia antigua, en la que la historia de Occidente ha tenido su comienzo y que, por ello, se configura como punto de observación privilegiado de sus dinámicas constitutivas. La reflexión entorno a la ciudad griega representa la herramienta conceptual que Arendt utiliza para describir las condiciones de posibilidad de la política, sus límites y su carácter potencial. Un análisis detenido de la génesis de la reflexión en torno a la polis y sus derivaciones teóricas puede avalar esta hipótesis interpretativa.
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    Vers une civilisation du travail. Action et contemplation dans la pensée de Simone Weil
    (Simone Weil, réception et transposition, 2019) Basili, Cristina; Bea, Emilia; Chenavier, Robert; Pavel, Thomas
    Cette contribution analyse la pertinence philosophico-politique du thème du travail dans la pensée de Simone Weil. Elle discerne d’abord les traits principaux de la conception weilienne du travail, en suivant son évolution depuis les années trente. Elle se concentre ensuite sur les questions qui émergent de sa proposition d’une civilisation fondée sur la spiritualité du travail. Finalement, elle essaye de comprendre les implications de la réflexion weilienne pour la théorie politique contemporaine.