Person:
Domínguez Romero, Elena

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First Name
Elena
Last Name
Domínguez Romero
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Filología
Department
Estudios Ingleses
Area
Filología Inglesa
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Item
    Herramienta de evaluación de la calidad de los Materiales Educativos Digitales: perfiles de aplicación del profesor y del alumno
    (UNE 71362 Calidad de los materiales educativos digitales, 2017) Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Porras Guardo, Arturo de; González Serrano, Ángel Luis; García Villalobos, Julián; Moreno López, Lourdes; Domínguez Romero, Elena; Armas Ranero, Isabel de; Rodrigo, Covadonga; Sarasa Cabezuelo, Antonio; Arús Hita, Jorge; Sierra Rodríguez, Jose Luis; Cabanilles Gomar, Juan Pedro; Vizoso Martín, Clara María; González Maroto, Yolanda; Camacho Fernández, Patricia; Iglesias Vázquez, Pedro Luis; Pons Betrián, Daniel; Castro Soriano, Luis de; Delgado Leal, Jose Luis
    Este documento contiene dos adaptaciones de la herramienta de evaluación de la calidad de materiales educativos digitales (MED) del estándar UNE 71362 al profesor y al alumno que no son especialistas en Tecnologías ni en Accesibilidad con el fin de facilitar o mejorar la creación y selección de MED. Estos perfiles de aplicación no garantizan el cumplimiento del 100% de los criterios de calidad, por lo que no pueden ser usados como herramienta para certificar la calidad de los MED. Sin embargo, sí pueden ser usados para asegurar/comprobar con más facilidad determinados aspectos de la calidad.
  • Item
    Diez criterios para mejorar la calidad de los materiales didácticos digitales
    (VII Jornada Campus Virtual UCM: valorar, validar y difundir Campus Virtual, 2012) Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Domínguez Romero, Elena; Armas Ranero, Isabel de
    Entre las cuestiones que preocupan a los profesores y a las instituciones educativas está la de disponer de buenos materiales didácticos en formato digital para poder ser utilizados en los campus virtuales y otros entornos de enseñanza y aprendizaje con medios electrónicos. Asimismo, uno de los criterios de calidad del e-learning de una institución educativa es la disposición de colecciones de materiales didácticos digitales de calidad. A pesar de ello, actualmente en España existe una carencia importante de las mismas debido, entre otras, a tres razones básicas: (1) la dificultad y el alto coste de creación; (2) la falta de recursos y conocimientos informáticos suficientes por parte de los profesores que son los creadores de materiales didácticos, y, finalmente, (3) la escasa valoración de la producción didáctica de los profesores, en comparación con su producción científica, en las acreditaciones y evaluaciones docentes. Una forma de abordar este problema consiste en disponer de un modelo consensuado de la calidad de los contenidos educativos digitales que permita: (1) simplificar y, en consecuencia, abaratar su proceso de creación, (2) favorecer su compartición y reutilización, y (3) mejorar su calidad. En este artículo se presenta un modelo de calidad que cumple con estos requisitos. Está basado en diez criterios de calidad puntuables cuyo objetivo es evaluar y orientar la creación de material didáctico digital que sea eficaz didáctica y tecnológicamente. Este modelo ha sido probado y evaluado respecto a su usabilidad, eficacia y fiabilidad en el ámbito académico universitario de las Humanidades y es, actualmente, un proyecto de normalización de AENOR.
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    Learning Object Management for IT-Illiterate Instructors
    (Proceedings of 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN11), 2011) Arús Hita, Jorge; Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Lahoz-Bengoechea, José María; Domínguez Romero, Elena; Armas Ranero, Isabel de
    The ever-increasing presence of e-learning tools in education at different levels has brought about a wealth of electronic teaching material, often convertible into Learning Objects (LOs). However, in spite of the advantages of the LO model and the technology associated with it, there is a gap between the IT knowledge and skills of the potential users of LO, i.e. the instructors, and the potential offered by the LO approach. Showing an example of academic R&D put to the service of education, this paper presents a novel procedure for the transparent creation of LOs which can then be stored and managed in LO repositories. This procedure uses a tool for quality assessment to guide the construction process of LOs.
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    Herramienta para la revisión de la Calidad de Objetos de Aprendizaje Universitarios (COdA): guía del usuario. v.1.1
    (2011) Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Domínguez Romero, Elena; Armas Ranero, Isabel de
    Guía para la revisión de la calidad de los objetos de aprendizaje dirigida a los autores para que puedan mejorar sus OA y además pueda ser utilizada por los revisores externos cuando los autores deseen o necesiten un reconocimiento o certificado de calidad para sus colecciones de OA. La herramienta COdA ha sido desarrollada en el marco del Proyecto de Innovación y Mejora de la Calidad de la Docencia -PIMCD 268/2010-2011. “Un repositorio digital educativo para la Facultad de Filología”- financiado por el Vicerrectorado de Desarrollo y Calidad de la Docencia de la Universidad Complutense de Madrid. COdA se ha basado en el modelo LORI desarrollado por el E-Learning Research and Assessment Network (eLera) y el Portal for Online Objects in Learning (POOL).
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    Marco activo de recursos de innovación docente: Madrid
    (2016) Calvo de Pablo, Pilar; Baratas Díaz, Alfredo; Alcolea Moratilla, Miguel Ángel; Álvarez Serrano, Inmaculada; Arroyo Ilera, Fernando; Alonso Rodríguez, Francisco Javier; Barrutia Solórzano, Victoria; Bobkina, Jelena; Botella Juan, Guillermo; Caballero Armenta, Manuela; Carrascal Andrade, Francisco Javier; Ciprés Palacín, Ángeles; Cuervo Calvo, Laura; Díaz García, Elena; Domingo Moratalla, Tomás; Domínguez Romero, Elena; Dosch, Sarah; Fernández Sánchez, Paloma; Font, Javier; Gago García, María Lourdes; García Leal, Carmen; García Norro, Juan José; Gómez Ruiz, María Luisa; García Parejo, Isabel; González, Juan Carlos; Guzmán, Ana; Hilario Silva, Pedro; Huertas Bartolomé, María Tebelia; Lázaro y Torres, María Luisa; López Molina, Antonio Miguel; López Núñez, María Inmaculada; Maestre Varea, David; Magaña Ramos, Marina; Merino Sánchez, Alejandro; Muñoz Muñoz, Alberto; Muñoz-Alonso, Gemma; Negro Alousque, Isabel; Nieves, Susana; Palá-Paul, Jesús; Plangger, Lea; Ramírez Rico, Elena; Rachal Sánchez, Rocío; Rodríguez López, Blanca; Rouanne, Laurence Louise Marcelle; Rovira Madrid, Rogelio; Ruiz Sánchez, María Beatriz; Ruiz Tendero, Germán; Sánchez Rivera, Jesús Ángel; Santos Olmos, Leticia de; Sanz Cabrerizo, Amelia; Sanz Pineda, Concepción; Sotelo Pérez, María; Torrents Margalef, Jorge; Vilar Carneiro, Argentina; Zabala Vázquez, Jon
    Una guía de espacios e instituciones para actividades educativas complementarias en enseñanza secundaria y Formación Profesional.
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    A Strategy for the Inductive Generation of Learning Objects in low-Tech Contexts
    (Proceedings of the 10th European Conference on E-Learning (ECEL 2011), 2011) Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Domínguez Romero, Elena; Lahoz-Bengoechea, José María; Romero López, Dolores; Armas Ranero, Isabel de; Palmaz, Susana; Arús Hita, Jorge
    This article proposes a strategy to create inductive and incremental LOs in tertiary education low-tech contexts such as the field of Humanities. We take a teaching context to be low-tech when the teachers are not computer specialists and also have poor IT support. This is the case with many university schools in Spain, such as the Faculty of Philology at the Universidad Complutense de Madrid (UCM), where the work reported here has been carried out. In a low-tech context, the use of Educational ICT is considerably expensive, if not impossible. However, university faculty feels more and more compelled to use ICT tools in their teaching, e.g. e-learning platforms. In the process of adaptation and integration of ICT into teaching, a basic issue is the transformation of good teaching materials into digital format in the simplest and most cost-effective way. Good results can be obtained by applying the Learning Object (LO) model when creating digital teaching materials, but the models and tools to build LOs are not easy to understand or use without prior knowledge, and their application requires computer support beyond what is usually available in low-tech contexts. The results of the research carried out during the last decade thanks to a number of research grants show that, by using the appropriate models, tools and strategies, it is possible to bring ICT to IT-illiterate teachers and get excellent results regarding the educational use of ICT by these teachers. In the present work a solution has been designed and tested to disseminate teaching materials through the generation of LO collections in low-tech contexts. This solution is based on applying a novel strategy to inductively construct LOs from the original materials. This is done by applying a model and a repository of LOs, developed and tested in previous works, and a new quality model for LOs collaboratively developed with the beneficiaries of this strategy, i.e. IT-illiterate Humanities teachers. The authors of this paper are part of a mixed team of IT-specialist and IT-illiterate Humanities teachers who developed and applied this strategy. Our paper aims to provide a real and complete picture of the problem and the solution developed.
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    Project number: 123
    Píldoras Educativas para la Elaboración del Trabajo Final de Grado en Estudios Ingleses (Lengua y Lingüística).
    (2017) Lavid López, Julia; Marín Arrese, Juana Isabel; Larsen Pehrzon, Mariann; Carretero Lapeyre, Marta Begoña; Domínguez Romero, Elena; Haney, Susan Anita; Allani, Samira Bent Mustapha; Pérez Blanco, María; Martín De La Rosa, Victoria
    Este proyecto plantea elaborar un módulo, estructurado en píldoras educativas (o mini-videos didácticos), para dar una visión general a los estudiantes del último curso de grado de cómo abordar la escritura del TFG.
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    Project number: 209
    Profundización en metodologías y espacios docentes innovadores
    (2018) Luján Martínez, Eugenio Ramón; Arús Hita, Jorge; Sanz Cabrerizo, Amelia; Osuna Rodríguez, Mª Inmaculada; Puigvert Ocal, Alicia; Sevilla Muñoz, Julia; Negrete Portillo, Rafael; Rangel Pinto, Emanuela Sofía; Armas Ranero, Isabel de; Cappuccio, Chiara; Lahoz-Bengoechea, José María; Robla Morales, Israel; Bobkina, Jelena; Dimitrova Laleva, Tania; Martínez, Beatriz; Núñez Perucha, Begoña; Colom Jiménez, María; Hernando Cuadrado, Luis Alberto; Cid Abasolo, Carlos; Maíz Arévalo, Carmen; Mansilla Martín, Marta; Zamorano Mansilla, Juan Rafael; Cervera Rodríguez, Ángel; Jarilla Bravo, Salud María; Martínez Real, Francisco; Fernández Echevarría, Mª Luisa; Fernández Martín, Patricia; Ruggeri, Fabrizio; Teixeira de Faria, Sandra Aparecida; Abboud Haggar, Soha; Núñez Cortés, Juan Antonio; Méndez García, Carmen; Calle Martínez, Mª Cristina; Hernando García-Cervigón, Alberto; Carretero Lapeyre, Marta Begoña; Haney, Susan Anita; Domínguez Romero, Elena; Martín De La Rosa, Victoria
  • Item
    Una propuesta de modelo de explotación de CV-UCM para fortalecer los másteres de Filología
    (VI Jornada Campus Virtual UCM: Campus Virtual crece: retos del EEES y oportunidades para la UCM, 2011) Arús Hita, Jorge; Cazorla Vivas, María del Carmen; Domínguez Romero, Elena; Fernández-Pampillón Cesteros, Ana María; Olaziregui Gómez, Garazi; Romero López, Dolores; Szumlakowski Morodo, Irene
    El Campus Virtual de la UCM (CV-UCM) es una herramienta de trabajo académico plenamente incorporada en la Facultad de Filología. Sin embargo, los estudios de máster adaptados al EEES no han incorporado en su docencia el CV. Este hecho es sorprendente y preocupante porque se trata de una formación dirigida a profesionales que necesitan utilizar las TIC en su vida laboral y tienen necesidad de modelos y métodos de aprendizaje flexibles que les permitan compatibilizar sus estudios con su trabajo. Consciente de ello, la Facultad ha puesto en marcha una estrategia de innovación y mejora de la calidad de la docencia para analizar las causas del bajo uso del CV y proponer soluciones que fortalezcan los másteres de Filología con dicho CV. En este artículo se presenta la primera parte de esta estrategia: el análisis de las causas y la propuesta de solución. La implantación de esta solución y su evaluación serán objeto de una segunda parte que comenzará en 2010/2011.
  • Item
    A modality-based approach to the United Nations Security Council’s ambiguous positioning in the resolutions on the Syrian armed conflict
    (Intercultural Pragmatics, 2019) Martín De La Rosa, Victoria; Domínguez Romero, Elena
    This paper examines the role of deontic and epistemic central modality as a discursive strategy to express vagueness in the United Nations Security Council Resolutions on the Syrian armed conflict. The paper follows a corpus-based methodology with a two-fold objective: (i) identification, quantification and analysis of the central modal verbs retrieved from the resolutions, and (ii) the description of the communicative functions performed by these verbs. Our ultimate aim is to reveal the use of deliberate flexible language leading to ambiguous positioning towards the Syrian armed conflict in the United Nations Security Council Resolutions which have been issued since 2012. The consequences associated with the institutional use of flexible language and ambiguous positioning in the resolutions under study will also be accounted for.