Los decires de Casandra y el sentido de la barbarie: una aproximación a lo indecible a través de Esquilo y de la «ninfa dolorosa» de Didi-Huberman
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2025
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Pontificia Comillas
Citation
Carrasco-Conde, A. (2025). Los decires de Casandra y el sentido de la barbarie: una aproximación a lo indecible a través de Esquilo y de la «ninfa dolorosa» de Didi-Huberman. Pensamiento. Revista De Investigación E Información Filosófica, 81(313), 5–22. https://doi.org/10.14422/pen.v81.i313.y2025.001
Abstract
El artículo propone una lectura diferente del concepto de «barbarie» desde la relación que se establece en el mito de Casandra entre el término «barbaróphōnos» y la imagen de la golondrina con el fin de poner el peso en la dimensión de la escucha. Para ello en primer lugar se analiza la figura de Casandra a través de textos de la tradición clásica para detectar el modo en el que se intenta «decir el ultraje» (Homero, Esquilo, Quinto de Esmirna). En segundo lugar, se conecta la figura de Casandra con la «ninfa dolorosa» de Didi-Huberman con el propósito de pensar el lenguaje de lo indecible en la polémica con Claude Lanzmann sobre lo irrepresentable.
From the relationship established in the myth of Cassandra the term «barbaróphōnos» and the image of the swallow, the article proposes a new interpretation of the concept of «barbarism» in order to give relevance to the dimension of listening. To do this, first, the figure of Cassandra is analyzed through texts from the classical tradition (Homer, Aeschylus, Quintus Smyrnaeus) to detect the way in which an attempt is made to «say the outrage». Secondly, the figure of Cassandra is connected with Didi-Hubermann’s «painful nymph» with the purpose of thinking about the language of the unspeakable in the controversy with Claude Lanzmann about the unrepresentable.
From the relationship established in the myth of Cassandra the term «barbaróphōnos» and the image of the swallow, the article proposes a new interpretation of the concept of «barbarism» in order to give relevance to the dimension of listening. To do this, first, the figure of Cassandra is analyzed through texts from the classical tradition (Homer, Aeschylus, Quintus Smyrnaeus) to detect the way in which an attempt is made to «say the outrage». Secondly, the figure of Cassandra is connected with Didi-Hubermann’s «painful nymph» with the purpose of thinking about the language of the unspeakable in the controversy with Claude Lanzmann about the unrepresentable.