Singing and vocal instruction in primary schools: an analysis from six case studies in Spain

Citation
Cuadrado, A., & Rusinek, G. (2016). Singing and vocal instruction in primary schools: an analysis from six case studies in Spain. British Journal of Music Education, 33(1), 101-115. https://doi.org/10.1017/s0265051715000273
Abstract
This is an analysis of how specialist music teachers sing and teach how to sing, based on data collected from six case studies carried out in Spanish primary schools. The study aimed at understanding classroom singing practices, and in particular the provision or absence of vocal instruction in relation with teachers’ singing models. The findings support claims for thorough vocal training in the preparation of music teachers to enable them to face the challenges of the profession. Also suggested is the need to provide them with a coherent theoretical framework about the teaching and learning of singing.
En este estudio se presenta un análisis de cómo cantan y enseñan a cantar los profesores especialistas en educación musical a través de seis estudios de caso realizados en escuelas de educación primaria en la Comunidad de Madrid (España). Este trabajo tiene como objetivo analizar y comprender la presencia o ausencia de canto y de instrucción vocal en las aulas de educación primaria. Los principales hallazgos de este estudio están relacionados con la importancia de los modelos vocales que ofrecen los docentes en el aula y con los diferentes estilos de didáctica del canto que utilizan. Todo ello sugiere que han de recibir una formación vocal exhaustiva para hacer frente a los desafíos de la profesión en tanto que usuarios de la voz profesional y profesores de música, a través de marcos de referencia teórico-prácticos basados en la investigación sobre la enseñanza y aprendizaje del canto en educación primaria. Esto sugiere que, los futuros docentes, han de recibir una formación vocal exhaustiva para hacer frente a los desafíos de la profesión en tanto que usuarios de la voz profesional y profesores de música. Todo ello a través de marcos de referencia teórico-prácticos basados en la investigación que proporcionen una formación individual sólida así como recursos y herramientas didácticas específicas en materia vocal para poder implementar en un futuro en las aulas de educación primaria.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Referencias bibliográficas: • AGUINAGA, I. (1988) Las alteraciones faringolaríngeas en el profesorado de E.G.B. de Pamplona. Unpublished doctoral dissertation, University of Navarra, Pamplona. • BANDURA, A. (1971) Social Learning Theory. New York, NY: General Learning Press. • BEHLAU, M. & OLIVEIRA, G. (2009) Vocal hygiene for the voice professional. Current Opinion in Otolaryngology & Head and Neck Surgery, 17, 149-154. • BERTAUX, B. (1989) Teaching children of all ages to use the singing voice, and how to work with out-oftune singers. In D. L. Walters & C. C. Taggert (Eds), Readings in Music Learning Theory (pp. 92-104). Chicago, IL: GIA Publications. • BOVO, R.,GALCERAN, M., PETRUCCELLI, J. & HATZOPOULOS, S. (2007) Vocal problems among teachers: evaluation of a preventive voice program. Journal of Voice, 12, 705-722. • BROWN, S. (2007) Contagious heterophony: a new theory about the origins of music. Musicae Scientiae, 11, 229-236. • CÁMARA, A. (2003) El canto colectivo en la escuela: Una vía para la socialización y el bienestar personal. Revista de Psicodidáctica, 16, 105-110. • CÁMARA, A. (2004) La actividad de cantar en la escuela: Una práctica en desuso. Revista de Psicodidáctica, 17, 75-84. • CÁMARA, A. (2005) Actitudes de los niños y las niñas hacia el canto. Musiker, 14, 101-119. • CÁMARA, A. (2008) Actividades de canto en la educación primaria: posicionamiento del alumnado del tercer ciclo y del profesorado de música. Revista de Psicodidáctica, 13, 113-116. • CASALS, A., VILAR, M. & AYATS, J. (2011) 'I'm not sure if I can⋯ but I want to sing!' Research on singing as a soloist through the art of improvising verses. British Journal of Music Education, 28, 247-261. • CENTENO, J. (2010) Factores de riesgo y de protección frente a los tratamientos foniátricos en el profesorado de Castilla y León del ámbito de la enseñanza obligatoria y de la universidad. Unpublished doctoral dissertation, University of Burgos, Burgos. • CHEN, S. H., CHIANG, S. C., CHUNG, Y. M., HSIAO, L. C. & HSIAO, T. Y. (2010) Risk factors and effects of voice problems for teachers. Journal of Voice, 24, 183-192. • CUADRADO, A. (2009) Vocal practice in Spanish primary schools. In T. Reynish (Ed.), The Phenomenon of Singing International Symposium VII (pp. 67-73). Available at http://journals. library.mun.ca/ojs/index.php/singing/article/view/899. • CUADRADO, A. (2011a) El canto y los maestros varones: Un estudio de caso en un colegio público de la Comunidad de Madrid. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 8, 1-14. Available at http://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/37874. • CUADRADO, A. (2011b) La práctica vocal en los coros escolares: Un análisis comparativo de dos colegios en la Comunidad de Madrid. In J. Hurtado (Ed.), Contextos Corales (pp. 47-59). Alcira: Germania. • CUADRADO, A. (2013a) Perspectivas pedagógicas sobre el canto en Educación Primaria. Música y Educación, 96, 16-30. • CUADRADO, A. (2013b) Las contradicciones de un maestro especialista en Educación Musical en la didáctica del canto: Un estudio de casos en un colegio privado de Madrid. In II Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa (CIMIE 2013) (pp. 37-43). University of Tarragona. • ELGSTRÖM, E. (2001) Estudi dels models de veu cantada de l'alumnat de mestre en educació musical. Temps d'Educació, 25, 123-129. • ELGSTRÖM, E. (2002) El fonetograma como instrumento objetivo de análisis y evaluación de la voz. Principales aplicaciones en el campo de la música y de su enseñanza. Eufonía. Didáctica de la Música, 24, 80-88. • ELGSTRÖM, E. (2007) Cómo adecuar el campo vocal de los maestros de música a las tesituras vocales del alumnado de primaria. Eufonía. Didáctica de la Música, 40, 99-112. • ESCALONA, E. (2006a) Programa para la preservación de la voz en docentes de educación básica. Salud de los Trabajadores, 14, 31-49. • ESCALONA, E. (2006b) Prevalencia de síntomas de alteraciones de la voz y condiciones de trabajo en docentes de escuela primaria. Salud de los Trabajadores, 14, 31-53. • FIUZA, M. J. (1996) Las disfonías disfuncionales en los maestros de la Comunidad Autónoma de Galicia. Unpublished doctoral dissertation, University of Santiago de Compostela, Santiago de Compostela. • FLICK, U. (1992) Triangulation revisited: strategy of validation or alternative? Journal for the Theory of Social Behaviour, 22, 175-197. • FRANCO, R. A. & ANDRUS, J. G. (2007) Common diagnoses and treatments in professional voice users. Otolaryngologic Clinics of North America, 40, 1025-1061. • GAÑET, C., SERRANO, M. & GALLEGO, P. (2007) Patología vocal en trabajadores docentes: influencia de factores laborales y extralaborales. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, 10, 12-17. • GARCÍA, M. (1997) Prevención de riesgos de la voz en docentes. Revista Universitaria de Ciencias del Trabajo, 1, 199-223. • GASSULL, C., GODALL, P. & MARTORELL, M. (2000) La educación de la voz y la salud vocal en la formación de los maestros. Revista Electrónica de LEEME (Lista Electrónica Europea de Música en la Educación), 5. Available at http://musica.rediris.es/leeme/revista/gassulletal00.pdf. • GLASER, B. G. & STRAUSS, A. (1967) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago, IL: Aldine. • GOETZE, M., COOPER, N. & BROWN, C.J. (1990) Recent research on singing in the general music classroom. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 104, 16-37. • GOULD, A. O. (1969) Developing specialized programs for singing in the elementary school. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 17, 9-22. • GREEN, G. A. (1990) The effect of vocal modeling on pitch-matching accuracy of elementary schoolchildren. Journal of Research in Music Education, 38, 225-231. • GRUHN, W. (2009) The audio-vocal system in song and speech development. In R. Haas & V. Brandes (Eds), Music that Works: Contributions of Biology, Neurophysiology, Psychology, Sociology, Medicine and Musicology (pp. 109-117). Vienna: Springer. • HARRIS, M. (1976) History and significance of the emic/etic distinction. Annual Review of Anthropology, 5, 329-350. • HEYNING, L. (2011) 'I can't sing!' The concept of teacher confidence in singing and the use within their classroom. International Journal of Education and the Arts, 12, 13. Available at http://www. ijea.org/v12n13/. • HUGHES, D. (2007) Teaching singing in Sydney government schools. Unpublished doctoral dissertation. University of Western Sydney, Sydney. • LAMONT, A., DAUBNEY, A. & SPRUCE, G. (2012) Singing in primary schools: case studies of good practice in whole class vocal tuition. British Journal of Music Education, 29, 251-268. • LEVINOWITZ, L., BARNES, P., GUERRINI, S., CLEMENT, M., D'APRIL, P. & MOREY, M. J. (1998) Measuring singing voice development in the elementary general music classroom. Journal of Research in Music Education, 46, 35-47. • LINCOLN, Y. S. & GUBA, E. G. (1985) Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage. • MAUDUIT, B. (2005) Figurativité et pédagogie du chant. Recherche en Education Musicale, 23, 1-17. • MILLER, M. E. S. & RUTKOWSKI, J. (2003) The effect of teacher feedback and modeling on first graders: use of singing voice and developmental music aptitude. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 156, 1-10. • PETZOLD, R. G. (1963) The development of auditory perception of musical sounds by children in the first six grades. Journal of Research in Music Education, 11, 21-43. • PHILLIPS, K. H. (1992) Research on the teaching of singing. In R. Colwell (Ed.), Handbook of Research on Music Teaching and Learning (pp. 568-576). New York, NY: Schirmer. • PHILLIPS, K. H. (1996) Teaching Kids to Sing. New York, NY: Schirmer. • PHILLIPS, K. H. & VISPOEL, W. P. (1990) The effects of class voice and breath-management instruction on vocal knowledge, attitudes, and vocal performance among elementary education majors. Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, 1, 96-105. • PHILLIPS, K. & AITCHISON, R. (1997) Effects of psychomotor instruction on elementary general music students' singing performance. Journal of Research in Music Education, 45, 185-196. • PICCOLOTTO, L., DIAS DE OLIVEIRA, M., DO, R., PIMENTEL, S., DE ASSIS, A.C., DE FRAGA, D., EGERLAND, E. & FIGUEIRA, S. (2010) Influence of abusive vocal habits, hydration, mastication, and sleep in the occurrence of vocal symptoms in teachers. Journal of Voice, 24, 86-92. • PRECIADO, J., PÉREZ, C., CALZADA, M. & PRECIADO, P. (2005) Incidencia y prevalencia de los trastornos de la voz en el personal docente de La Rioja. Estudio clínico: Cuestionario, examen de la función vocal, análisis acústico y vídeolaringoestroboscopia. Acta Otorrinolaringológica Española, 56, 202-210. • PRICE, H. E., YARBROUGH, C., JONES, M. & MOORE, R. S. (1994) Effects of male timbre, falsetto, and sine-wave models on interval matching by inaccurate singers. Journal of Research in Music Education, 42, 269-284. • PUYUELO, M. & LLINÁS, M. (1992) Problemas de voz en docentes. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 12, 76-84. • RUSINEK, G. (2006) Music in a Spanish secondary school: a look at the past and a look at the present. In M. Moore & B. W. Leung (Eds), School Music and Teacher Education: A Global Perspective in the New Century (pp. 58-68). Hong Kong: Hong Kong Institute of Education-International Society for Music Education. • RUSINEK, G. & SARFSON, S. (2010) Spain: A journey from a nominal towards a universally implemented curriculum. In G. Cox & R. Stevens (Eds), The Origins and Foundations of Music Education: Cross-Cultural Historical Studies of Music in Compulsory Schooling (pp. 91-108). London: Continuum. • RUSSELL, J. (1997) A place for every voice: the role of culture in the development of singing expertise. Journal of Aesthetic Education, 31, 95-109. • RUTKOWSKI, J. (1990) The measurement and evaluation of children's singing voice development. Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, 1, 81-95. • SAUNDERS, J., PAPAGEORGI, I., HIMONIDES, E., RINTA, T., WELCH, G. (2011) Researching the impact of the National Singing Programme 'Sing Up' in England: Diverse approaches to successful singing in primary settings. London: Institute of Education. Available at http://eprints.ioe.ac.uk/16362/. • SIMS, W., MOORE, R. S. & KUHN, T. (1982) Effects of female and male vocal stimuli, tonal pattern length, and age on vocal pitch-matching abilities of young children from England and the United States. Psychology of Music, Special Issue, Proceedings of the IX International Seminar on Research in Music Education, 104-108. • SMALL, A., & MCCACHERN, F. (1983) The effect of male and female vocal modeling on pitch-matching accuracy of first-grade children. Journal of Research in Music Education, 31, 227-233. • STAKE, R. (1995) The Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage. • STAKE, R. (2005) Multiple Case Study Analysis. New York, NY: Guilford Press. • STALOFF, R. T. & SPIEGEL, J. R. (1989) Laryngoscope: the young voice. NATS Journal, 45, 35-37. • WELCH, G. F. (1985) A schema theory of how children learn to sing in-tune. Psychology of Music, 13, 3-18. • WELCH, G. F. (1986) A developmental view of children's singing. British Journal of Music Education, 3, 259-303. • WELCH, G. F. (2005) Singing as communication. In D. Miell, R. MacDonald & D. J. Hargreaves (Eds), Musical Communication (pp. 239-259). New York, NY: Oxford University Press. • WELCH, G. F., HOWARD, D. M., HIMONIDES, E. & BRERETON, J. (2005) Real-time feedback in the singing studio: an innovatory action-research project using new voice technology. Music Education Research, 7, 225-249. • WELCH, G. F., HIMONIDES, E., SAUNDERS, J., PAPAGEORGI, I., VRAKA, M. & PRETI, C. (2009) Singing behaviour and development in English Primary schools: an impact analysis-evidence from the 2nd year of the National Singing Programme in England. In Teaching Material and its Contribution to Educational Practice: From Theory to Application in Music (pp. 9-15). Athens: Greek Association of Primary Music Education Teachers. • WOLF, J. H. (1984) An investigation of natural male voice and falsetto male voice on fourth-grade children's ability to find pitch level. Missouri Journal of Research in Music Education, 5, 98-99. • YARBROUGH, C., GREEN, G., BENSON,W. & BOWERS, J. (1991) Inaccurate singers: an exploratory study of variables affecting pitch-matching. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 107, 23-24. • YARBROUGH, C., BOWERS, J. & BENSON,W. (1992) The effect of vibrato on the pitch-matching accuracy of certain and uncertain singers. Journal of Research in Music Education, 40, 30-38.
Keywords
Collections