Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Observing from inside the Drift: The Studio as a Flow Condenser

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2017

Advisors (or tutors)

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

De Gruyter
Citations
Google Scholar

Citation

Moñivas, E. (2017). Observing from inside the Drift: The Studio as a Flux Condenser. En: R. Kirschner (ed.), Raw Flows. Fluid Mattering in Arts and Research. Berlin, Boston: De Gruyter, 2017, pp. 108-123. https://doi.org/10.1515/9783110525991-009

Abstract

This book chapter develops an experimental methodology for documenting the creative processes carried out within the project “Liquid Things” at the Universität für Angewandte Kunst Wien. The fluid nature of artistic experimentation in the field of material technology is imbricated with the onto-epistemology of new materialisms as a strategy for approaching a deeper understanding of such processes in emerging art-science-technology artistic practices. The author carries out a detailed auscultation and observation of the creative processes of the artists Roman Kirschner, Yunchul Kim and Karmen Franinovic that is sustained in the direct relationship maintained for several months in the studio-laboratory. The text delves into a series of reflections on the materiality of fluids and the fluidity of material concepts. It also analyzes the interactions between the artists and the rest of the material entities present in the laboratory space (words, sounds, things, tools, etc.), showing how the intra-active dynamics present in the creative processes challenge not only the reductionist documentation methodologies and the traditional onto-epistemologies used in fields such as Art history or Conservation, but even the use of language itself to describe them. This text highlights the importance of an immersive, osmotic and time-dilated observation to understand the complexity of creative processes, the networks of meanings and the role of imagination in the configuration of these kind of systems. The research integrates theoretical perspectives from neo-materialist philosophy and physical sciences to understand the interrelation between matter, time and artistic creation. Finally, the laboratory space is described in detail, understanding it as an intimate and fluid landscape that reflects the artistic practice.
Este capítulo de libro desarrolla una metodología experimental de documentación de los procesos creativos llevados a cabo dentro del proyecto "Liquid Things" en la Universität für Angewandte Kunst Wien. La naturaleza fluida de la experimentación artística en el campo de la tecnología de materiales se imbrica con la onto-epistemología de los nuevos materialismos como estrategia para aproximarse a una comprensión más profunda de este tipo de procesos en las prácticas artísticas emergentes de arte-ciencia-tecnología. La autora lleva a cabo una auscultación y observación detallada de los procesos creativos de los artistas Roman Kirschner, Yunchul Kim y Karmen Franinovic que se sostiene en la relación directa mantenida durante varios meses en estudio-laboratorio. El texto profundiza en una serie de reflexiones en torno a la materialidad de los fluidos y a la fluidez de los conceptos materiales. Así mismo, analiza las interacciones entre las/los artistas y el resto de entidades materiales presentes en el espacio del laboratorio (palabras, sonidos, cosas, herramientas, etc.), evidenciando cómo las dinámicas intra-activas presentes en los procesos creativos desafían no sólo las metodologías de documentación reduccionistas y las onto-epistemologías tradicionales utilizadas en campos como la historia del arte o la conservación, sino incluso el propio uso del lenguaje para describirlas. Se destaca la importancia de una observación inmersiva, osmótica y dilatada en el tiempo para comprender la complejidad de los procesos creativos, las redes de significados y el papel de la imaginación en la configuración de este tipo de sistemas. La investigación integra perspectivas teóricas provenientes de la filosofía neomaterialista y de las ciencias físicas para comprender la interrelación entre materia, tiempo y creación artística. Finalmente, se describe pormenorizadamente el espacio del laboratorio, entendiendo este como un paisaje íntimo y fluido que es reflejo de la práctica artística.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

This publication is linked to the research project LIQUID THINGS. ART RESEARCH ON ACTIVE AND TRANSITIVE MATERIALS. The Austrian Science Fund (FWF). Arts-based Research Program (PEEK). Official code: AR 112-G21. The research and the publication were developed at the Universität für Angewandte Kunst Wien with funding from a postdoctoral research grant of the Fundación Especial Caja Madrid (now Fundación Montemadrid): "Beca para la Formación de Postgrado en Universidades y Centros Superiores de Investigación extranjeros".

Keywords