Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

Observing from inside the Drift: The Studio as a Flow Condenser

dc.book.titleRaw Flows: Fluid Mattering in Arts and Research
dc.contributor.authorMoñivas Mayor, Esther
dc.contributor.editorKirschner, Roman
dc.date.accessioned2024-12-04T16:09:45Z
dc.date.available2024-12-04T16:09:45Z
dc.date.issued2017
dc.descriptionThis publication is linked to the research project LIQUID THINGS. ART RESEARCH ON ACTIVE AND TRANSITIVE MATERIALS. The Austrian Science Fund (FWF). Arts-based Research Program (PEEK). Official code: AR 112-G21. The research and the publication were developed at the Universität für Angewandte Kunst Wien with funding from a postdoctoral research grant of the Fundación Especial Caja Madrid (now Fundación Montemadrid): "Beca para la Formación de Postgrado en Universidades y Centros Superiores de Investigación extranjeros".
dc.description.abstractThis book chapter develops an experimental methodology for documenting the creative processes carried out within the project “Liquid Things” at the Universität für Angewandte Kunst Wien. The fluid nature of artistic experimentation in the field of material technology is imbricated with the onto-epistemology of new materialisms as a strategy for approaching a deeper understanding of such processes in emerging art-science-technology artistic practices. The author carries out a detailed auscultation and observation of the creative processes of the artists Roman Kirschner, Yunchul Kim and Karmen Franinovic that is sustained in the direct relationship maintained for several months in the studio-laboratory. The text delves into a series of reflections on the materiality of fluids and the fluidity of material concepts. It also analyzes the interactions between the artists and the rest of the material entities present in the laboratory space (words, sounds, things, tools, etc.), showing how the intra-active dynamics present in the creative processes challenge not only the reductionist documentation methodologies and the traditional onto-epistemologies used in fields such as Art history or Conservation, but even the use of language itself to describe them. This text highlights the importance of an immersive, osmotic and time-dilated observation to understand the complexity of creative processes, the networks of meanings and the role of imagination in the configuration of these kind of systems. The research integrates theoretical perspectives from neo-materialist philosophy and physical sciences to understand the interrelation between matter, time and artistic creation. Finally, the laboratory space is described in detail, understanding it as an intimate and fluid landscape that reflects the artistic practice.
dc.description.abstractEste capítulo de libro desarrolla una metodología experimental de documentación de los procesos creativos llevados a cabo dentro del proyecto "Liquid Things" en la Universität für Angewandte Kunst Wien. La naturaleza fluida de la experimentación artística en el campo de la tecnología de materiales se imbrica con la onto-epistemología de los nuevos materialismos como estrategia para aproximarse a una comprensión más profunda de este tipo de procesos en las prácticas artísticas emergentes de arte-ciencia-tecnología. La autora lleva a cabo una auscultación y observación detallada de los procesos creativos de los artistas Roman Kirschner, Yunchul Kim y Karmen Franinovic que se sostiene en la relación directa mantenida durante varios meses en estudio-laboratorio. El texto profundiza en una serie de reflexiones en torno a la materialidad de los fluidos y a la fluidez de los conceptos materiales. Así mismo, analiza las interacciones entre las/los artistas y el resto de entidades materiales presentes en el espacio del laboratorio (palabras, sonidos, cosas, herramientas, etc.), evidenciando cómo las dinámicas intra-activas presentes en los procesos creativos desafían no sólo las metodologías de documentación reduccionistas y las onto-epistemologías tradicionales utilizadas en campos como la historia del arte o la conservación, sino incluso el propio uso del lenguaje para describirlas. Se destaca la importancia de una observación inmersiva, osmótica y dilatada en el tiempo para comprender la complejidad de los procesos creativos, las redes de significados y el papel de la imaginación en la configuración de este tipo de sistemas. La investigación integra perspectivas teóricas provenientes de la filosofía neomaterialista y de las ciencias físicas para comprender la interrelación entre materia, tiempo y creación artística. Finalmente, se describe pormenorizadamente el espacio del laboratorio, entendiendo este como un paisaje íntimo y fluido que es reflejo de la práctica artística.
dc.description.departmentDepto. de Pintura y Conservación-Restauración
dc.description.facultyFac. de Bellas Artes
dc.description.refereedTRUE
dc.description.sponsorshipThe Austrian Science Fund (FWF)
dc.description.sponsorshipFundación Especial Caja Madrid (actual Fundación Montemadrid)
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationMoñivas, E. (2017). Observing from inside the Drift: The Studio as a Flux Condenser. En: R. Kirschner (ed.), Raw Flows. Fluid Mattering in Arts and Research. Berlin, Boston: De Gruyter, 2017, pp. 108-123. https://doi.org/10.1515/9783110525991-009
dc.identifier.doi10.1515/9783110525991-009
dc.identifier.isbn978-3-11-052395-9
dc.identifier.officialurlhttps://doi.org/10.1515/9783110525991-009
dc.identifier.relatedurlhttps://www.fwf.ac.at/en/funding/portfolio/projects/arts-based-research
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/112091
dc.language.isoeng
dc.page.final123
dc.page.initial108
dc.page.total15
dc.publication.placeBerlín, Boston
dc.publisherDe Gruyter
dc.relation.projectIDAR 112-G21
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu159.954:7
dc.subject.keywordNuevos medios y tecnologías artísticas
dc.subject.keywordTecnología de materiales
dc.subject.keywordNuevos materialismos
dc.subject.keywordMateriales fluidos
dc.subject.keywordProcesos creativos
dc.subject.keywordDocumentación científica
dc.subject.keywordMedia art
dc.subject.keywordACTS
dc.subject.keywordArte-Ciencia-Tecnología-Sociedad
dc.subject.keywordNew artistic media and technology
dc.subject.keywordMaterials technology
dc.subject.keywordNew materialisms
dc.subject.keywordFluid materials
dc.subject.keywordCreative processes
dc.subject.keywordScientific documentation
dc.subject.keywordArt-Science-Technology-Society
dc.subject.keywordASTS
dc.subject.ucmCreación artística
dc.subject.ucmBellas Artes
dc.subject.unesco6299 Otras Especialidades Artísticas
dc.subject.unesco6203.99 Otras
dc.subject.unesco3312 Tecnología de Materiales
dc.subject.unesco6203 Teoría, Análisis y Critica de las Bellas Artes
dc.titleObserving from inside the Drift: The Studio as a Flow Condenser
dc.typebook part
dc.type.hasVersionAM
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication4da34bbb-f734-49c1-b6d7-05fccfa048d9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery4da34bbb-f734-49c1-b6d7-05fccfa048d9

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
2017_DeGruyter_AM_E_Monivas.pdf
Size:
755.6 KB
Format:
Adobe Portable Document Format