Cognitive specificity in social anxiety and depression: Self-statements, self-focused attention, and dysfunctional attitudes

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication date

1994

Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Guilford Press
Citations
Google Scholar
Citation
Sanz, J., y Avia, M. D. (1994). Cognitive specificity in social anxiety and depression: self-focused attention, self-statements and dysfunctional attitudes. Journal of Social and Clinical Psychology, 13(2), 105-137. https://doi.org/10.1521/jscp.1994.13.2.105
Abstract
Four studies involving 866 undergraduates were conducted in order to analyze the specificity of cognitive variables characterizing two dysfunctional states: social anxiety and depression. The cognitive distinctiveness of specific self-statements (depression- and social anxiety-relevant), private and public self-consciousness, and dysfunctional attitudes in subclinical ly depressed and socially anxious populations were studied. In Study 1 , four groups of undegraduate students, selected by their scores on relevant measures, were formed: test anxious, socially anxious, depressed-anxious, and normal. In Studies 2, 3, and 4, the groups were as follows: purely depressed, purely socially anxious, mixed (depressed-anxious group), and normal. The results of Studies 1 and 2 concerning self-statements were consistent with Beck's theory of content-specificity for depression and social anxiety. Studies 3 and 4, however, revealed that neither self-focused attention nor dysfunctional attitudes had any discriminatory power to distinguish social anxiety from depression.
Se realizaron cuatro estudios con 866 estudiantes universitarios para analizar la especificidad de las variables cognitivas que caracterizan dos estados disfuncionales: ansiedad social y depresión. Se estudió el carácter distintivo en poblaciones con depresión subclínica y socialmente ansiosa de cuatro constructos cognitivos: las autoafirmaciones específicas (relevantes para la depresión y la ansiedad social), la autoconciencia pública y privada y las actitudes disfuncionales. En el Estudio 1, se formaron cuatro grupos de estudiantes universitarios, seleccionados según sus puntuaciones en medidas relevantes: con ansiedad ante los exámenes, con ansiedad social, deprimidos-ansiosos y normales. En los estudios 2, 3 y 4, los grupos fueron los siguientes: depresión pura, ansiedad social pura, mixto (grupo deprimido-ansioso) y normal. Los resultados de los estudios 1 y 2 sobre las autoafirmaciones fueron consistentes con la teoría de Beck sobre la especificidad del contenido para la depresión y la ansiedad social. Sin embargo, los estudios 3 y 4 revelaron que ni la atención centrada en uno mismo ni las actitudes disfuncionales tenían ningún poder discriminatorio para distinguir la ansiedad social de la depresión.
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Description
Keywords
Collections