Publication:
Del aprendiz de brujo a la escalada reflexiva: El problema de la historia en la sociología de Norbert Elias

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
1994
Authors
Ramos Torre, Ramón
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Centro de Investigaciones Sociológicas
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En Elias se puede encontrar un significativo precedente de la sociología histórica. Desde esta perspectiva, el artículo se centra en el triple problema de la historia en su obra: la crítica de la historiografía tradicional; la crítica de la sociología hegemónica ahistórica; la indagación sobre el desarrollo de la historia como proceso no intencional. Se concluye mostrando la triple estrategia (analítica, narrativa y retórica) de Elias para dar cuenta de este último problema.
In Elias a significant precedent to historical sociology can be found. From this angle, the article is centered in a threefold problem of history in his work: the criticism of traditional historiography; the criticism of hegemonic unhistoric sociology; the investigation of the development of history as a unintentional process. The conclusion shows Elias’ threefold strategy (analytical, narrative and rhetorical), reporting on this last problem.
Description
UCM subjects
Sociología, Cambio social, Sociología de la educación (Sociología), Teorías sociológicas
Unesco subjects
63 Sociología, 6307 Cambio y desarrollo Social, 6306.05 Sociología de la Educación, 6303.05 Teoría
Keywords
Citation
Collections