Contemporary Art in the Newspaper El País: Double Analysis of the contents

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2025

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Fernández-Costa O’Dogherty, R., Calvo, E., & Sotelo González, J. (2025). Contemporary Art in the Newspaper El País: Double Analysis of the contents: Automation of the quantitative analysis of the artistic content of a journal comparison of the results with the Stempel method and computational analysis using Python programmin. Street Art & Urban Creativity, 11(4), 111–121. https://doi.org/10.62161/sauc.v11.5729

Abstract

This study confirms the consistency of a dual repeated analysis of contemporary art content in El País newspaper, employing, first, the Stempel methodology and, second, its automation through web scraping techniques using Python programming. Pending the development of fully autonomous AI systems that will enable real-time monitoring of information system content, both approaches confirm that—marking a century since the traditionally accepted birth of contemporary art (Duchamp, 2017)—there is limited representation of current art in an iconic Spanish media outlet for a statistically typical year, compared to coverage in the Sports section and other cultural categories such as Film and Series. Additionally, the study reveals a hyperbolic and materialistic vocabulary in the representation of contemporary art.
La presente investigación confirma la coincidencia de un análisis doble repetido de los contenidos de arte contemporáneo en el periódico El País, usando en primer lugar la metodología Stempel y,en segundo, su automatización con técnicas de webscraping mediante programación en lenguaje Phyton. A la espera de sistemas completamente autónomos de IA que hagan posible un seguimiento instantáneo de los contenidos de un sistema informativo, ambos enfoques confirman que –cuando se cumple un siglo del tradicionalmente aceptado como nacimiento del arte contemporáneo (Duchamp, 2017)–existe una escasa representación del arte actual en un medio de comunicación icónicoy referenteen España, como es el analizado,para un año estadísticamente estándar, frente, por ejemplo, a las informaciones de la sección de Deportes y otras categorías culturales, como Cine y Series, de ese mismo medio. Además, se detecta un uso de vocabulario hiperbólico y materialista en la representación periodística del arte actual.

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