La representación de Oriente en las óperas occidentales: del exotismo a la vanguardia, aspectos históricos, temáticos y de puesta en escena
Loading...
Download
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2025
Defense date
20/05/2024
Authors
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citation
Abstract
La presente tesis se titula La representación de Oriente en las óperas occidentales: del exotismo a la vanguardia, aspectos históricos, temáticos y de puesta en escena. Se tiene en consideración principalmente 5 aspectos de los objetos. En primer lugar, los mecanismos interculturales de selección, transmisión y adaptación de los motivos orientales en las principales óperas occidentales (dos óperas de Giacomo Puccini, Madame Butterfly y Turandot); en segundo lugar, conocer sobre los principales motivos para la introducción de contenidos orientales para las creaciones literarias, teatrales, operísticas y cinematográficas; al mismo tiempo, estudiar la representación y codificación de “Oriente” en las puestas en escena (símbolo y estereotipo); al final, estudiar las puestas en escena de las óperas orientales de forma comparatista...
This thesis is titled The representation of the East in Western operas: from exoticism to the Avant-garde, historical, thematic and staging aspects. Mainly 5 aspects of objects are taken into consideration. Firstly, the intercultural mechanisms of selection, transmission and adaptation of Eastern motifs in the main Western operas (two operas by Giacomo Puccini, Madame Butterfly and Turandot); secondly, learn about the mainr easons for the introduction of oriental content for literary, theatrical, operatic and cinematographic creations; at the same time, study the representation and coding of “the Orient” in the staging (symbol and stereotype); in the end, study the staging of oriental operas in a comparative way...
This thesis is titled The representation of the East in Western operas: from exoticism to the Avant-garde, historical, thematic and staging aspects. Mainly 5 aspects of objects are taken into consideration. Firstly, the intercultural mechanisms of selection, transmission and adaptation of Eastern motifs in the main Western operas (two operas by Giacomo Puccini, Madame Butterfly and Turandot); secondly, learn about the mainr easons for the introduction of oriental content for literary, theatrical, operatic and cinematographic creations; at the same time, study the representation and coding of “the Orient” in the staging (symbol and stereotype); in the end, study the staging of oriental operas in a comparative way...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Información, leída el 20/05/2024