Atención a las necesidades de los hermanos de niños enfermos: un cometido de la pedagogía hospitalaria
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2020
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Jaén: Grupo de investigación: "Desarrollo e Investigación de la Educación en Andalucía" (D.I.E.A.)
Citation
Macías Gómez, E., y, Aguilera García, J.L., (2020). Atención a las necesidades de los hermanos de niños enfermos: un cometido de la pedagogía hospitalaria. Revista de Educación Inclusiva, Monográfico, Aulas Hospitalarias, (202), 26-43.
Abstract
La finalidad del trabajo es analizar los programas o acciones específicas para el apoyo y orientación a hermanos de niños con enfermedades de larga duración y el ajuste a sus necesidades educativas. El diseño de la investigación es descriptivo, no experimental, con carácter cualitativo, usando la metodología de análisis de contenido de páginas web. El instrumento de recogida de información es una matriz elaborada ad hoc, con diez categorías de análisis, validada mediante juicio de expertos. Para la selección de la muestra se tomaron como referencia diez hospitales nacionales y diez internacionales, además de la búsqueda en las bases de datos: Proquest, Eric, Medline, PscArticles, WorldCat.org y Web Of Science, sobre programas para hermanos de niños enfermos, completando con otros programas disponibles en la red. Resultados: solo dos programas incluyen casi todas las categorías analizadas. El resto de los programas, apenas consideran el 50%, de las categorías, si bien se aprecia que algunos superan dicha cantidad. Conclusiones: las necesidades de los hermanos de niños con enfermedades de larga duración constituyen un tema poco abordado en la literatura científica, dado que las acciones suelen estar focalizadas, casi exclusivamente, en los padres. Los programas nacionales apenas contemplan actuaciones dirigidas a hermanos de niños enfermos y, cuando lo hacen, adolecen de la necesaria coordinación y compromiso de los profesionales de la educación y de la salud. En este trabajo se evidencia la necesidad de impulsar programas dirigidos a hermanos de niños afectados por enfermedades de larga duración.
The purpose of the work is to demonstrate the limited presence of specific programs or actions for the support and guidance of siblings of children with longterm illnesses. The design of the research is descriptive, not experimental, qualitatively, using the methodology of content analysis Web pages. The instrument for collecting information is an ad hoc matrix, with ten categories of analysis, validated by expert judgment. Ten national and ten international hospitals were selected for the selection of the sample, as well as the search in the databases: Proquest, Eric, Medline, PscArticles, WorldCat.org and Web Of Science about programs for siblings of sick children, completing with other programs available on the network. Results: only two programs include almost all the categories analyzed. The rest of the programs, only consider 50%, of the categories analyzed, although it is appreciated that some exceed this amount. Conclusions: the needs of siblings of children with long-term illnesses constitute a topic that is little addressed in the scientific literature, given that the actions are usually focused, almost exclusively, on the parents. National programs hardly contemplate actions aimed at siblings of sick children and, when they do, suffer from the necessary coordination and commitment of education and health professionals. This work evidences the need to promote programs aimed at siblings of children affected by long-term illnesses
The purpose of the work is to demonstrate the limited presence of specific programs or actions for the support and guidance of siblings of children with longterm illnesses. The design of the research is descriptive, not experimental, qualitatively, using the methodology of content analysis Web pages. The instrument for collecting information is an ad hoc matrix, with ten categories of analysis, validated by expert judgment. Ten national and ten international hospitals were selected for the selection of the sample, as well as the search in the databases: Proquest, Eric, Medline, PscArticles, WorldCat.org and Web Of Science about programs for siblings of sick children, completing with other programs available on the network. Results: only two programs include almost all the categories analyzed. The rest of the programs, only consider 50%, of the categories analyzed, although it is appreciated that some exceed this amount. Conclusions: the needs of siblings of children with long-term illnesses constitute a topic that is little addressed in the scientific literature, given that the actions are usually focused, almost exclusively, on the parents. National programs hardly contemplate actions aimed at siblings of sick children and, when they do, suffer from the necessary coordination and commitment of education and health professionals. This work evidences the need to promote programs aimed at siblings of children affected by long-term illnesses
Description
Referencias bibliográficas:
• Abela, J.A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces (Edición Digital) 10(2) 1-34. Disponible en: http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs/S200103.pdf (Visto el 12 de septiembre de 2017)
• Bentrim, W. (2010). What About Me? CreateSpace.
• Besier, T., Hölling, H., Schlack, R., West, C., & Goldbeck, L. (2010). Impact of a family‐oriented rehabilitation programme on behavioural and emotional problems in healthy siblings of chronically ill children. Child: care, health and development, 36(5), 686-695.
• Biddle, B. (1986). Recent Development in Role Theory. Annual Review of Sociology 12: 67-92
• Blaxteri L. (2008) Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica - Madrid. Paidos
• Bowman, S., Alvarez-Jimenez, M., Wade, D., Howie, L., & McGorry, P. (2014). The impact of first episode psychosis on sibling quality of life. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology : The International Journal for Research in Social and Genetic Epidemiology and Mental Health Services,49(7), 1071-1081. doi:10.1007/s00127-013-0817-5
• Brave Kids. 2011. http://www.bravekids.org.Brown, Ronald. 1999. Cognitive Aspects of ChronicIllness in Children. New York: Guilford Press.
• Buchbinder, D., Casillas, J., & Zeltzer, L. (2011). Meeting the psychosocial needs of sibling survivors: A family systems approach. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 28(3), 123-136.
• Chronister, J., & Chan, F. (2006). A stress process model of caregiving for individuals with traumatic brain injury. Rehabilitation Psychology, 51(3), 190-201. http://dx.doi.org/10.1037/0090-5550.51.3.190
• Cottrell, L. (1942). The Adjustment of the Individual to his Age and Sex Roles. American Sociological Review 7: 617-620.DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2004.12.029
• Däggelmann, J., Krauth, K. A., Mailand, P., Nopper, S., Renniger, M., Bündgen, L., ... & Baumann, F. T. (2017). Effects of a Four-Week Rehabilitation Program on Motor Performance, Quality of Life and Fatigue in Childhood Cancer Patients and Healthy Siblings. Die Rehabilitation, 56(2), 119-126.
• Fahrner, K., Jelveh, M.; King, R. & Tejeda, D. (2005). The Sibling Center: A Pilot Program for Siblings of Children and Adolescents with a Serious Medical Condition. Vol146, (6), 831–835
• González, F.E; Macías, E., & et al. (2002). La pedagogía hospitalaria: reconsideración desde la actividad educativa. Revista Complutense de Educación. Madrid. Vol.13, nº 1, 303-365 https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/.../RCED0202120303A/16699
• Goode, W. (1960). A Theory of Role Strain. American Sociological Review 25: 483-496.
• Grau, C. (2004). Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas y de larga duración. Málaga: Aljibe.
• Grau, C. y Fernández, M. (2010) Familia y enfermedad crónica pediátrica. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 33(2), 203-212
• Hesse, T.L., Danko, C.M. y Budd, K.S. (2013) Siblings of children with autism: Predictors of adjustment. Research in Autism Spectrum Disorders, 7, 1323-1331
• Hollidge, Collin. 2001. “Psychological adjustment ofsiblings to a child with diabetes.” Health andSocial Work16: 15-25.
• Instituto Nacional de Estadística. INE/base. Encuesta nacional de salud. https://www.ine.es/jaxi/Datos.htm?path=/t15/p419/a2017/p01/l0/&file=02014.px Consultado el 2 de julio de 2019
• Iriarte, C. & Ibarrola-García, S. (2010) Bases para la intervención emocional con hermanos de niños con discapacidad intelectual. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1), 373-410. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121995018
• Kızmazoğlu, D., Sarı, S., Sezgin, M. E., Kantarcıoğlu, A., Tüfekçi, Ö., Yenigürbüz, F. D., ... & Ören, H. (2019). Assessment of Health-Related Quality of Life in Pediatric Acute Lymphoblastic Leukemia Survivors: Perceptions of Children, Siblings, and Parents. Turkish Journal of Hematology, 36(2), 112.
• Lizasoáin, O. (2003) Los retos de la atención educativa: del alumnado hospitalizado o convaleciente en el siglo XXI. En AA. VV. Memoria de las IX Jornadas de Pedagogía Hospitalaria (pp. 11-17). Guadalajara: Federación Española de Niños con Cáncer.
• Lizasoáin, O. (2007) Impacto que puede conllevar tener un hermano con discapacidad: factores condicionantes y pautas de intervención. Revista Española sobre discapacidad intelectual, 38(3), 69-8
• Lizasoáin, O. (2009) Discapacidad y familia: el papel de los hermanos. En: Berruezo, M.R. y Conejero, S. (Coords.) El largo camino hacia la educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días. XV Coloquio de Historia de la Educación (vol. 1) (653-660) Pamplona, España: Universidad de Navarra.
• Lizasoáin, O y Onieva, C.E. (2010) Un estudio sobre la fratría ante la discapacidad intelectual. Intervención psicosocial, 19(1), 89-99.
• Lovell, B. y Wetherell, M.A. (2016) The psychophysiological impact of childhood autism spectrum disorder on siblings. Research in Developmental Disabilities, 49–50, 226-234
• Lovell, B. y Wetherell, M.A. (2016) The psychophysiological impact of childhood autism spectrum disorder on siblings. Research in Developmental Disabilities, 49–50, 226-234
• Llorens, A., Mirapeix, R., y López-Fando, T. (2009). Hermanos de niños con cáncer: Resultado de una intervención psicoterapéutica. Psicooncología, 6 (2-3), 469-483.
• Macías, M.E; Aguilera-García, J.L. et. al (2018). Las familias de personas con daño cerebral como agentes rehabilitadores. Una perspectiva pedagógica. 6th International Congress of Educational Sciences and Development. Setúbal (Portugal), 21 a 23.
• MERCO (2018) Monitor de Reputación Sanitaria. Servicios Hospitalarios. Pediatría y áreas específicas. http://merco.info/es/monitor-reputacion-sanitaria-servicios-hospitalarios (Consultado el 2/07/19)
• Möller, B., Schepper, F., Herrmann, J., & Gude, M. (2016). Geschwister chronisch kranker und behinderter Kinder im Fokus-ein familienorientiertes Beratungskonzept/Focus on Siblings of Children with Chronic Illness or Disability-A Family Oriented Counselling Program. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 65(1), 5-21.
• Moyson, T., & Roeyers, H. (2012). ‘the overall quality of my life as a sibling is all right, but of course, it could always be better’. quality of life of siblings of children with intellectual disability: The siblings' perspectives. Journal of Intellectual Disability Research, 56(1), 87-101. doi:10.1111/j.1365-2788.2011.01393.x
• Neville, A., Hancock, K., & Rokeach, A. (2016, September). The emotional experience and perceived changes in siblings of children with cancer reported during a group intervention. In Oncology nursing forum (Vol. 43, No. 5, p. E188). Oncology Nursing Society.
• Newton, A., Amy Wolgemuth, J. G., and Dawn W. (2010). Providing support to siblings of hospitalisedchildren.” Journal of Paediatrics and ChildHealth 46: 72-75.
• Niemitz, M., & Goldbeck, L. (2018). Outcomes of an enhancement study with additional psychoeducational sessions for healthy siblings of a child with cancer during inpatient family‐oriented rehabilitation. Psycho‐oncology, 27(3), 892-899.
• Ochoa, B. y Lizasoáin, O. (2003) Repercusiones familiares originadas por la enfermedad y la hospitalización pediátrica. Osasunaz, 5, 87-99
• Pitman, E., & Matthey, S. (2004). The SMILES program: A group program for children with mentally ill parents or siblings. American Journal of Orthopsychiatry, 74(3), 383-388. http://www.copmi.net.au/images/pdf/Research/Clearinghouse/journal-of-orthopsychiatry.pdf
• Ponce, A. (2007). Apoyando a los hermanos. Tres propuestas de intervención con hermanos de personas con discapacidad intelectual. Madrid: FEAPS.
• Quesada, A.B., Díaz, M.D., Romero, M. y García, M.T. (2014) La enfermedad crónica infantil. Repercusiones emocionales en el paciente y en la familia. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 1(4) 569-576. Disponible en: http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/1410/0214-87877_2014_1_4_569.pdf?sequence=1 consultado el 26 demayo de 2019)
• Serradas, M. (2003) La pedagogía hospitalaria y el niño enfermo: Un aspecto más en la intervención socio-familiar. Revista de Pedagogía, 24(71), 447-468
• Schorr-Ribera, H. (1993). Caring for siblings during diagnosis and treatment, en Deasy-Spinetta and Irvin. Educating the child with cancer. Bethesda, The Candlelighters Childhood Cancer Foundation, 115-122. Sjoberg, I., Pole, J. D., Cassidy, M., Boilard, C., Costantini, S., & Johnston, D. L. (2018). The Impact of School Visits on Siblings of Children With Cancer. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 35(2), 110-117.
• Steinberg, L. (2010). Adolescence. 9th ed. New York, NY: McGraw-Hill.
• Referencias legislativas
• Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. España (BOE 10 de diciembre de 2013). Recuperado en https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
• Real Decreto 334/1985, de 6 de marzo, de Ordenación de la Educación Especial (BOE de 16 de marzo) https://www.boe.es/eli/es/rd/1985/03/06/334
• Ley 14/1986, de 25 de abril, General de Sanidad. (BOE del 29 de abril) https://www.boe.es/eli/es/l/1986/04/25/14/con
• Resolución de 3 de julio de 1998, de la Secretaría General Técnica, por la que se da publicidad al Convenio suscrito entre el Ministerio de Educación y Cultura, el Ministerio de Sanidad y Consumo y el Instituto Nacional de la Salud para la atención educativa a los niños hospitalizados. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1998-18120
• Real Decreto 696/1995, de 28 de abril, de ordenación de la educación de los alumnos con necesidades educativas especiales. (BOE de 2 de junio) https://www.boe.es/eli/es/rd/1995/04/28/696
• Real Decreto de 299/1996, de 28 de febrero, de Ordenación de las acciones dirigidas a la Compensación de Desigualdades en Educación. (BOE de 12 de marzo) https://www.boe.es/eli/es/rd/1996/02/28/299