Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

From the chotis to the charleston: jazz in Spanish films prior to the Civil War

dc.book.titleCinema changes: incorporations of jazz in the film soundtrack
dc.contributor.authorAlonso, Celsa
dc.contributor.authorArce Bueno, Julio Carlos
dc.contributor.editorWennekes, Emile
dc.contributor.editorAudissino, Emilio
dc.date.accessioned2024-01-31T12:40:38Z
dc.date.available2024-01-31T12:40:38Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractCinema is the form of entertainment that can be, above all, identified with the twentieth century. It gradually replaced theatre as a popular form of performed storytelling, and replaced opera too as the new “multimedia” art form, soon incorporating music as one of cinema’s privileged means to co-tell stories. Speaking of music, jazz was as sensational a twentieth-century novelty as cinema was. The two soon teamed up, and jazz, with its various incarnations and styles, has accompanied the moving images and the cinematic narratives throughout the decades. It was inevitable that these two iconic art/entertainment forms, jazz and cinema, should meet, blend, cooperate, and have a reciprocal influence. While the early film music was mostly symphonic and inspired by the late-romantic nineteenth-century idiom, jazz and Afro-American music — in various form and with diverse and changing racial/social connotations — appeared onscreen even before the landmark film The Jazz Singer (1927), which officially launched the sound era. This collection of essays seeks to study the long-standing relationship between jazz and cinema, from the silent era to the contemporary sound cinema, on an international leveleng
dc.description.abstractEl cine es la forma de entretenimiento que se puede identificar, sobre todo, con el siglo XX. Gradualmente reemplazó al teatro como forma popular de narración escénica, y también reemplazó a la ópera como nueva forma de arte “multimedia”, incorporando pronto la música como uno de los medios privilegiados del cine para co-contar historias. Hablando de música, el jazz fue una novedad del siglo XX tan sensacional como lo fue el cine. Los dos pronto se unieron y el jazz, con sus diversas encarnaciones y estilos, ha acompañado las imágenes en movimiento y las narrativas cinematográficas a lo largo de las décadas. Era inevitable que estas dos formas icónicas de arte y entretenimiento, el jazz y el cine, se encontraran, se mezclaran, cooperaran y tuvieran una influencia recíproca. Si bien la música cinematográfica temprana era principalmente sinfónica e inspirada en el lenguaje romántico tardío del siglo XIX, el jazz y la música afroamericana, en diversas formas y con connotaciones raciales y sociales diversas y cambiantes, aparecieron en pantalla incluso antes de la película histórica The Jazz Singer. (1927), que inició oficialmente la era del sonido. Esta colección de ensayos busca estudiar la relación de larga data entre el jazz y el cine, desde la era del cine mudo hasta el cine sonoro contemporáneo, a nivel internacionalspa
dc.description.departmentDepto. de Musicología
dc.description.facultyFac. de Geografía e Historia
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationArce, Julio., & Alonso, C. (2019). “From the Chotis to the Charleston: Jazz in Spanish Films prior to the Civil War”. Cinema Changes: Incorporations of Jazz in the Film Soundtrack, 133-52. Ed. Emile Wennekes and Emilio Audissino. Brepols.
dc.identifier.isbn978-2-503-58447-8
dc.identifier.officialurlhttps://www.brepols.net/products/IS-9782503584478-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/97144
dc.language.isoeng
dc.page.final152
dc.page.initial133
dc.page.total19
dc.publication.placeTurnhout
dc.publisherBrepols
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsmetadata only access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu781.2
dc.subject.keywordPopular music
dc.subject.keywordJazz
dc.subject.keywordChotis
dc.subject.keywordFilm music
dc.subject.keywordCharleston
dc.subject.ucmMúsica
dc.subject.unesco6203.06 Música, Musicología
dc.titleFrom the chotis to the charleston: jazz in Spanish films prior to the Civil War
dc.title.alternativeDel chotis al charleston: El jazz en las películas españolas antes de la Guerra Civil
dc.typebook part
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationfb008a4d-d838-4529-a370-1cbcc5e5e70d
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryfb008a4d-d838-4529-a370-1cbcc5e5e70d

Download