Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

From the chotis to the charleston: jazz in Spanish films prior to the Civil War

Loading...
Thumbnail Image

Full text at PDC

Publication date

2019

Advisors (or tutors)

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Brepols
Citations
Google Scholar

Citation

Arce, Julio., & Alonso, C. (2019). “From the Chotis to the Charleston: Jazz in Spanish Films prior to the Civil War”. Cinema Changes: Incorporations of Jazz in the Film Soundtrack, 133-52. Ed. Emile Wennekes and Emilio Audissino. Brepols.

Abstract

Cinema is the form of entertainment that can be, above all, identified with the twentieth century. It gradually replaced theatre as a popular form of performed storytelling, and replaced opera too as the new “multimedia” art form, soon incorporating music as one of cinema’s privileged means to co-tell stories. Speaking of music, jazz was as sensational a twentieth-century novelty as cinema was. The two soon teamed up, and jazz, with its various incarnations and styles, has accompanied the moving images and the cinematic narratives throughout the decades. It was inevitable that these two iconic art/entertainment forms, jazz and cinema, should meet, blend, cooperate, and have a reciprocal influence. While the early film music was mostly symphonic and inspired by the late-romantic nineteenth-century idiom, jazz and Afro-American music — in various form and with diverse and changing racial/social connotations — appeared onscreen even before the landmark film The Jazz Singer (1927), which officially launched the sound era. This collection of essays seeks to study the long-standing relationship between jazz and cinema, from the silent era to the contemporary sound cinema, on an international level
El cine es la forma de entretenimiento que se puede identificar, sobre todo, con el siglo XX. Gradualmente reemplazó al teatro como forma popular de narración escénica, y también reemplazó a la ópera como nueva forma de arte “multimedia”, incorporando pronto la música como uno de los medios privilegiados del cine para co-contar historias. Hablando de música, el jazz fue una novedad del siglo XX tan sensacional como lo fue el cine. Los dos pronto se unieron y el jazz, con sus diversas encarnaciones y estilos, ha acompañado las imágenes en movimiento y las narrativas cinematográficas a lo largo de las décadas. Era inevitable que estas dos formas icónicas de arte y entretenimiento, el jazz y el cine, se encontraran, se mezclaran, cooperaran y tuvieran una influencia recíproca. Si bien la música cinematográfica temprana era principalmente sinfónica e inspirada en el lenguaje romántico tardío del siglo XIX, el jazz y la música afroamericana, en diversas formas y con connotaciones raciales y sociales diversas y cambiantes, aparecieron en pantalla incluso antes de la película histórica The Jazz Singer. (1927), que inició oficialmente la era del sonido. Esta colección de ensayos busca estudiar la relación de larga data entre el jazz y el cine, desde la era del cine mudo hasta el cine sonoro contemporáneo, a nivel internacional

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Description

UCM subjects

Keywords