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The Success of Spanish Series on Traditional Television and SVOD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de Papel

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2022

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University of Southern California
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Arriaza Ibarra, Karen & Navarro, Celina (2022). The Success of Spanish Series on Traditional Television and SVOD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de Papel. International Journal of Communication, Vol. 16 (2022), pp. 482-503.

Abstract

This article explores the changes of the Spanish television industry upon the arrival of the international Subscription Video on Demand (SVoD) platforms and how Spain has become a noticeable player in the international market. To analyze the hybridization of the industry, a content analysis of the Spanish catalog of SVoD services has been conducted to evaluate the offerings of local series. To further exemplify the current complex relationships among traditional broadcasters, independent producers, and SVoD platforms, an analysis of the evolution of the series The Ministry of Time and Money Heist (two of the most internationally successful Spanish shows) in terms of production, distribution, and cultural trades, reveals the different types of agreements with SVoD players and the balance between the international and domestic markets. Results also indicate the importance of the Spanish geo-linguistic market for the success of Spanish series even as the popularity of its shows has transcended the language borders.
Este artículo explora los cambios en la industria de televisión española desde la llegada de las plataformas Subscription Video on Demand (de suscripción de pago, en español) y cómo España se ha convertido en un actor destacado en el mercado internacional. Para analizar la hibridación de la industria, un análisis del contenido del catálogo español de servicios SVoD se ha llevado a cabo para evaluar la oferta de series locales. Para ejemplificar las complejas relaciones actuales entre los operadores tradicionales de televisión, los productores independientes, y las plataformas SVoD, se ha llevado a cabo un análisis de la evolución de las series españolas "El Ministerio del Tiempo" y "La Casa de Papel" (dos de las más exitosas a nivel internacional) en términos de producción, distribución e intercambios culturales, que revela los diferentes tipos de acuerdos con los actores de las plataformas SVoD y el balance entre los mercados nacionales e internacionales. Los resultados también indican la importancia del mercado geo-lingüístico español para el éxito de las series de televisión españolas, aún cuando su popularidad demuestra que han trascendido las fronteras del idioma.

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