Aviso: para depositar documentos, por favor, inicia sesión e identifícate con tu cuenta de correo institucional de la UCM con el botón MI CUENTA UCM. No emplees la opción AUTENTICACIÓN CON CONTRASEÑA
 

The Success of Spanish Series on Traditional Television and SVOD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de Papel

dc.contributor.authorNavarro Bosch, Celina
dc.contributor.authorArriaza Ibarra, Karen
dc.date.accessioned2025-01-29T10:41:39Z
dc.date.available2025-01-29T10:41:39Z
dc.date.issued2022-01-07
dc.description.abstractThis article explores the changes of the Spanish television industry upon the arrival of the international Subscription Video on Demand (SVoD) platforms and how Spain has become a noticeable player in the international market. To analyze the hybridization of the industry, a content analysis of the Spanish catalog of SVoD services has been conducted to evaluate the offerings of local series. To further exemplify the current complex relationships among traditional broadcasters, independent producers, and SVoD platforms, an analysis of the evolution of the series The Ministry of Time and Money Heist (two of the most internationally successful Spanish shows) in terms of production, distribution, and cultural trades, reveals the different types of agreements with SVoD players and the balance between the international and domestic markets. Results also indicate the importance of the Spanish geo-linguistic market for the success of Spanish series even as the popularity of its shows has transcended the language borders.
dc.description.abstractEste artículo explora los cambios en la industria de televisión española desde la llegada de las plataformas Subscription Video on Demand (de suscripción de pago, en español) y cómo España se ha convertido en un actor destacado en el mercado internacional. Para analizar la hibridación de la industria, un análisis del contenido del catálogo español de servicios SVoD se ha llevado a cabo para evaluar la oferta de series locales. Para ejemplificar las complejas relaciones actuales entre los operadores tradicionales de televisión, los productores independientes, y las plataformas SVoD, se ha llevado a cabo un análisis de la evolución de las series españolas "El Ministerio del Tiempo" y "La Casa de Papel" (dos de las más exitosas a nivel internacional) en términos de producción, distribución e intercambios culturales, que revela los diferentes tipos de acuerdos con los actores de las plataformas SVoD y el balance entre los mercados nacionales e internacionales. Los resultados también indican la importancia del mercado geo-lingüístico español para el éxito de las series de televisión españolas, aún cuando su popularidad demuestra que han trascendido las fronteras del idioma.
dc.description.departmentDepto. de Ciencias de la Comunicación Aplicada
dc.description.facultyFac. de Ciencias de la Información
dc.description.refereedTRUE
dc.description.statuspub
dc.identifier.citationArriaza Ibarra, Karen & Navarro, Celina (2022). The Success of Spanish Series on Traditional Television and SVOD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de Papel. International Journal of Communication, Vol. 16 (2022), pp. 482-503.
dc.identifier.essn1932-8036
dc.identifier.officialurlhttps://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13094/3656
dc.identifier.relatedurlhttps://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13092
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14352/116828
dc.issue.number2022
dc.journal.titleInternational Journal of Communication
dc.language.isoeng
dc.page.final503
dc.page.initial482
dc.publisherUniversity of Southern California
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.accessRightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.cdu621.397.13(460)
dc.subject.keywordtelevision
dc.subject.keywordseries
dc.subject.keywordSpain
dc.subject.keywordSVoD
dc.subject.keywordinternational
dc.subject.keywordNetflix
dc.subject.keywordTVE
dc.subject.ucmCiencias Sociales
dc.subject.ucmHumanidades
dc.subject.unesco63 Sociología
dc.subject.unesco33 Ciencias Tecnológicas
dc.subject.unesco61 Psicología
dc.subject.unesco62 Ciencias de las Artes y las Letras
dc.titleThe Success of Spanish Series on Traditional Television and SVOD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de Papel
dc.typejournal article
dc.type.hasVersionVoR
dc.volume.number16
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication61b51fc0-f38b-4cb6-a982-7a907bae2f55
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery61b51fc0-f38b-4cb6-a982-7a907bae2f55

Download

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
The Success of Spanish Series on Platforms_ El Min del Tiempo_Money Heist.pdf
Size:
394.99 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections