Disidencias y trazos de neutralidad en la prensa propagandística de trincheras de Falange: la “otra generación del 27” en el semanario La Ametralladora
Loading...
Official URL
Full text at PDC
Publication date
2021
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citation
Fernández-Hoya, G.; Fernández-Hoya, A. (2021). Disidencias y trazos de neutralidad en la prensa propagandística de trincheras de Falange: La “otra generación del 27” en el semanario La Ametralladora. Historia y comunicación social 26(2), 553-566.
Abstract
El presente artículo estudia la prensa propagandística de Falange dirigida a los combatientes, analizando en profundidad el semanario La Ametralladora, con el objetivo de esclarecer la repercusión de la obra periodística y gráfica de la “Otra Generación del 27”, vinculada a la vanguardia del humor. Se aplica una metodología integrada y multifuncional a partir de la sistematización de la evidencia cuantitativa y la reflexión cualitativa. Los resultados determinan la presencia significativa de estos autores en la prensa falangista “de trincheras” con contenidos culturales despolitizados, que incumplen la línea editorial dictada, desarticulan el propósito de estos espacios, y ponen de manifiesto su independencia de criterio en tiempos de conflicto.
This article studies the Falange propaganda press aimed at the combatants, analyzing in depth the weekly La Ametralladora, with the aim of clarifying the impact of the journalistic and graphic work of the other generation of ’27, linked to the avant-garde of comedy. An integrated and multimodal methodology is applied from the systematization of quantitative evidence. The results determine the significant presence of these authors in the Falangist “trenches” press with depoliticidez cultural content, thus failing to comply with the dictated editorial line, disarticulating the purpose of these spaces and highlighting their independece of opinion in times of conflict
This article studies the Falange propaganda press aimed at the combatants, analyzing in depth the weekly La Ametralladora, with the aim of clarifying the impact of the journalistic and graphic work of the other generation of ’27, linked to the avant-garde of comedy. An integrated and multimodal methodology is applied from the systematization of quantitative evidence. The results determine the significant presence of these authors in the Falangist “trenches” press with depoliticidez cultural content, thus failing to comply with the dictated editorial line, disarticulating the purpose of these spaces and highlighting their independece of opinion in times of conflict